وزیر نیرو خبر داد:

بررسی انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه

وزیر نیرو با اعلام خشک شدن 70 درصد دریاچه ارومیه گفت: انتقال آب دریای خزر و رودخانه ارس برای نجات دریاچه ارومیه، در دست مطالعه است.
کد خبر: ۶۲۷۹۶۸

حمید چیت‌چیان از برگزاری سومین نشست شورای عالی آب در دولت یازدهم خبر داد و افزود: برای مدیریت آب بویژه در بخش کشاورزی باید برنامه‌ریزی و تصمیم گیری شود صد روز نخست بیشتر به سازماندهی و برنامه‌ریزی کارها گذشت؛ به‌طوری که برخی فعالیت‌ها را آغاز کردیم، هرچند بی‌تردید خدمات آب و برق خدماتی است که بدون وقفه باید به جامعه عرضه شود.

وی با بیان این‌که بخش قابل توجهی از نیروی ما در بخش آب صرف برنامه ریزی‌ها برای احیای دریاچه ارومیه و سایر تالاب‌های کشور شده است، گفت: یکی از برنامه‌های ما انتقال آب از حوضه‌های مجاور به دریاچه ارومیه است که توانستیم بخشی از آن را اجرا کنیم و اکنون نیز در حال انجام آن هستیم.

چیت‌چیان درباره انتقال آب از دریای خزر و رودخانه ارس به دریاچه ارومیه گفت: درحال مطالعه هستیم و امیدواریم طی چندماه آینده این موضوع‌ها به نتیجه برسد.

وزیر نیرو درباره لایروبی مسیر آب‌‌های سطح الارضی به دریاچه ارومیه گفت: مطالعاتی صورت گرفته است تا آب‌ها در زمین‌های اطراف دریاچه پخش نشوند اگر آب در یک عمق کمی منتشر شود تبخیر آن بیشتر خواهد شد؛ بنابراین سعی می‌کنیم آب‌ها را به عمیق‌ترین بخش‌های دریاچه ارومیه منتقل کنیم تا آب تجمیع پیدا کند و کمتر تبخیر شود.

وزیر نیرو گفت: 70 درصد دریاچه ارومیه خشک و 30 درصد آن باقیمانده است؛ پس باید به صورت جدی در مصارف آب در حوزه دریاچه ارومیه بازنگری کرد بویژه در بخش کشاورزی باید اصلاح‌ اساسی صورت گیرد.

وی با اشاره به این‌که بیش از 92 درصد منابع آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، ادامه داد: در این منطقه، کشاورزی بسیار توسعه یافته است؛ به‌طوری که کشاورزان به سمت کشت‌هایی که آب زیادی مصرف می‌کنند، سوق یافته‌اند.

وزیر نیرو افزود: مردم منطقه نسبت به دریاچه ارومیه حساسیت زیادی دارند و احساس مسئولیت می‌کنند، بنابراین مردم دست به دست هم دهند تا در سال‌های آینده بتوانیم روند خشک شدن دریاچه ارومیه را تغییر دهیم.وی اظهار کرد: در دیگر تالاب‌های کشور همچون گاوخونی و هامون نیز مشکلاتی شبیه دریاچه ارومیه وجود دارد و در این رابطه کارگروهی تشکیل شده است تا تمام این موارد را مورد بررسی قرار دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها