گامهای عملی، برای نجات دریاچه ارومیه

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور از اقدامات جدی و عملی برای نجات اکوسیستم دریاچه ارومیه خبر داد.
کد خبر: ۶۲۹۲۸۰
گامهای عملی، برای نجات دریاچه ارومیه

به گزارش واحد مرکزی خبر، احمد علی کیخا امروز پس از بازدید از دریاچه ارومیه و تالاب های آن افزود : در همین زمینه 19 طرح عملی و مهم برای احیای دریاچه ارومیه در هیات دولت به تصویب رسیده که اعتبارات خوبی هم در سال آینده برای اجرای آنها اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه بیمار بوده و نیازمند درمان است گفت : مدیریت منابع آب در کشور به ویژه  حوزه دریاچه ارومیه مشکل اصلی در این زمینه است و چنانچه شیوه مدیریت منابع آب در کشور اصلاح نشود وضعیتی شبیه دریاچه ارومیه در مناطق دیگر کشور اتفاق می افتد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور اضافه کرد : یکی از علل خشک شدن این دریاچه تغییرات آب و هواست ولی بخش قابل ملاحظه آن مدیریت ناصحیح و نامناسب آب در داخل کشور است.

وی با اشاره به اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه به این معنی است که ما نتوانستیم مقدار آب کافی در اختیار آن قرار دهیم گفت : مصرف آب در بخش کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزایش و آب در محدوده این دریاچه کاهش پیدا کرده است.

کیخا با بیان اینکه در حال حاضر 10 میلیون تن محصولات کشاورزی در این حوضه برداشت می شود و مصرف آب این حوزه از یک و نیم میلیارد مترمکعب به پنج میلیارد افزایش یافته است  افزود : این امر نشان می دهد سه میلیارد مترمکعب از آب این تالاب گرفته شده است و  موجب شده 15 میلیارد متر مکعب کمبود آب در این منطقه ایجاد شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه این  سازمان از ظرفیت های بین المللی نیز برای احیای این تالاب بهره گرفته افزود : تاکنون با دفتر عمران سازمان ملل در تهران در این زمینه رایزنی هایی خوبی شده و علاوه بر این ،کشور ژاپن نیز برای احیای آن با کمک های فنی و اعتباری و همکاری های علمی اعلام آمادگی کرده است.

به گفته مسئولان حفاظت محیط زیست هم اکنون بیش از 80 درصد از مساحت این دریاچه به علت خشکیدگی کاهش یافته و بیش از450 هزار هکتار از وسعت این دریاچه به کویر و بیابان تبدیل شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها