با علیرضا رضایی، نایب رئیس فدراسیون کشتی

کشتی به دست اهالی آن افتاده است

کد خبر: ۶۲۷۸۴۳
کشتی به دست اهالی آن افتاده است

سایت جام جم ورزشی /علیرضا رضایی، قهرمان سابق سنگین وزن تیم ملی کشتی آزاد از روزی که وارد دنیای قهرمانی شد تاکنون در کنار خصوصیات فنی و توانایی های فنی در میان اهل کشتی به خوش اخلاقی مشهور است. رضایی متولد سال 1355 در تهران است و افتخاراتی چون نقره المپیک آتن، برنز جهانی 2003 ، طلای بازی های آسیایی بانکوک 98 و دو طلا، دو نقره و یک برنز رقابت های قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد. او از جمله مربیانی بود که با قرار گرفتن رسول خادم در راس تیم های ملی کشتی به کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد اضافه شد و چندی پیش به دنبال انتصاب رسول خادم به عنوان سرپرست فدراسیون ، عهده دار سمت نایب رئیسی و سخنگوی فدراسیون کشتی نیز شد. با این حال رضایی همچنان که خودش معتقد است نمی تواند از تشک کشتی دل بکند و خادم سمت سابق خود یعنی مدیریت تیم های ملی کشتی را نیز به او سپرد. جایی که به طور طبیعی این مربی جوان و امین سرپرست فدراسیون ، نقش پررنگ تری در کشتی خواهد داشت. قرار مصاحبه گذاشتن با قهرمان دیروز کشتی چندان سخت نبود همچنان که درِ اتاق او با روی باز به روی ارباب رجوع باز بود. خواندن گفت وگوی یک ساعته ما با علیرضا رضایی خالی از لطف نیست گفتی وگویی که از بحث های مدیریتی و بدهی میلیاردی فدراسیون تا موضوع دوپینگ را  شامل می‌شود.
-    به دنبال انتصاب رسول خادم به عنوان سرپرست فدراسیون کشتی شاهد حضور دو مدیر جوان دیگر در پست های کلیدی فدراسیون بودیم ، شما به عنوان نایب رئیس و حمید بنی تمیم قهرمان سابق تیم ملی کشتی فرنگی به عنوان دبیر فدراسیون ، چه اتفاقی افتاد که مدیریت کشتی دست مدیران جوان از جنس کشتی افتاد؟
سال ها بود که این بحث احساس می‌شد کشتی باید دست خود اهل کشتی باشد چرا که توانایی مدیریتی لازم در این رابطه وجود داشت. این نکته را به این دلیل نمی گویم که خودم به عنوان نایب رئیس فدراسیون منصوب شدم؛ نه، واقعا کشتی نیروهای توانمندی در حوزه مدیریت داشت که  تا این حد اهالی کشتی به سکانداری اهل کشتی در فدراسیون اصرار داشتند.  البته یادآوری این نکته را ضروری می بینم که من کار کردن در کنار تشک و به عبارتی مربیگری را به مدیریت ترجیح می دهم ، اما به هر حال با توجه به اینکه سمت نایب رئیسی فدراسیون را برعهده گرفته‌ام ، امیدوارم بتوانم مثمر ثمر باشم ، اما همیشه کار مربیگری را می پسندم.
-    و با انتخاب به عنوان مدیر تیم‌های ملی به نظر می‌رسد از علاقه خود یعنی تشک کشتی و مربیگری کردن دور نشدید؟
همان طور که گفتم نایب رئیسی فدراسیون را در شرایطی پذیرفتم که همچنان علاقه مند به کار مربیگری و فنی بودم و هیچ وقت این علاقه از من دور نخواهد شد. امیدوارم بتوانم چه به عنوان نایب رئیس فدراسیون و چه به عنوان مدیر تیم‌های ملی به کمک دیگر مربیان زحمتکش عملکرد قابل قبولی داشته باشیم.
-     به طور طبیعی  بر عهده داشتن این دو مسئولیت کمی وظیفه شما را سنگین می‌کند، صرف نظر از این بحث ، فکر می‌کنید این شرایط تصمیم گیری در حوزه مدیریتی و اداری را برای شما آسان کرده است یا دشوار؟
ابتدا باید بگویم که باعث افتخار است این دو مسئولیت مهم را برعهده دارم ، اما به هر ترتیب صرف نظر از اینکه من مسئولیت بحث فنی کشتی آزاد را نیز عهده دار هستم فکر می کنم آشنایی با حوزه فنی کشتی و از جنس کشتی بودن دقت تصمیمات اداری را برای هر فردی که در بحث های مدیریتی نقش داشته باشد، بالا می برد حالا این فرد من باشم یا هر شخص دیگری  فرقی نم یکند  اگر اشراف به مسایل فنی وجود داشته باشد مطمئنا می‌شود تصمیمات درست تری گرفت.
-    اما شرایط برای تصمیم گیری چندان هم آسان نیست چرا که از مدیرانی از این دست انتظارات زیادی وجود دارد و طبیعی است که باید با وسواس بیشتری تصمیم‌گیری کنند، درست است؟
دقیقا همین طور بوده و امیدواریم شرمنده  مردم و تمام کسانی که از ما انتظار بالایی برای اتخاذ تصمیمات درست در جهت مصالح کشتی دارند، نشویم.
-    برای اینکه در جهت تامین این انتظارات حرکت کنید مشخصا چه برنامه‌ای را دنبال می کنید؟
معتقدم به لحاظ فنی مشکل خاصی نداریم. اما به هر حال کار پرفشار و سخت است و باید مربیان جوان بیشتری را به خدمت گرفته و در جهت کادرسازی قدم برداریم. همچنین به لحاظ  مسایل اردویی نیز باید شرایط را در جهت بهتر شدن تغییر دهیم ، اما همه  این‌ها به مسایل مالی بر می‌گردد. ممکن است خیلی ها ما را زیر ذره بین برده و در انتظار نوآوری باشند ، اما باید گفت با جیب خالی نمی توان دنبال نوآوری بود چرا که مسایل مالی قطعا روی همه برنامه ها تاثیر منفی خواهد گذاشت. امیدوارم شرایطی پیش بیاید که فدراسیون کشتی نه تنها نیاز مالی نداشته باشد که با درآمدزایی خود فدراسیون را اداره کرده و اعتبارات وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک را در جهت ساخت کارهای زیرینایی مثل احداث کمپ‌های تمرینی ، هتل مناسب برای اردوهای تیم ملی کشتی باشیم و به عبارتی چرخ های کشتی روان تر بچرخد.
-    به نظر می‌رسد این‌ها همه ایده‌آل است و فاصله زیادی برای رسیدن به آنها داریم.
 فاصله زیاد صرفا در بحث بودجه است و مجموع برنامه های ما چیزی نیست که غیر قابل اجرا باشد و اگر بودجه لازم برای تسویه بدهی ها تزریق شود می‌توانیم ایده های خود را عملیاتی کنیم. ضمن اینکه معتقدم از دیگر  قدرت های کشتی دنیا عقب نیستیم و می‌توانیم جهش خوبی نیز  داشته باشیم.
-هرچند خود شما امیدوارانه درباره مسایل وآینده کشتی اظهار نظر می‌کنید، اما به هرحال باید پذیرفت شما به نوعی ریسک بزرگی را پذیرفته‌اید که فدراسیون کشتی را با بدهی حدودا 7 میلیاردتومانی تحویل گرفته‌اید؟
شاید نظر شما درست باشد. اما ما کشتی گیران آدم هایی هستیم که در کشتی روزهای سخت زیادی را دیده و به طور کلی فراز و فرود دیده‌ایم ، در دوران قهرمانی بیشتر از راحتی، سختی دیده ایم.با وجود این امیدواریم نهادهای متولی ورزش یعنی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک شرایط را به گونه‌ای پیش ببرند که بدهی‌های فدراسیون تسویه کنند تا ما بتوانیم مسایل جاری را پیش ببریم و برنامه های خود را آنچنان که مدنظرمان است بویژه در بحث اردوها و برنامه‌های آماده سازی عملیاتی کنیم. باید پذیرفت که بدهی بیش از‌ 7 میلیاردی  مبلغی نیست که به سرعت و طرف دو ماه صفر شود ، از طرفی ما نمی توانیم در گذشته بمانیم و مطمئنا در کنار تزریق بودجه برای تسویه این بدهی ها خود فدراسیون نیز در جهت درآمدزایی تلاش خواهد کرد.
-شما در حالی از برنامه های مد نظر خود و بدهی‌های فدراسیون صحبت می‌کنید که هنوز مجمع انتخابات فدراسیون برگزار نشده و تکلیف رئیس فدراسیون مشخص نیست در این شرایط آیا همه برنامه‌های شما نیز طی این مدت معلق مانده است؟
 نه به هیچ وجه این طور نبود و نیست. ما همگی پرورش یافته کشتی هستیم و خودمان را وامدار این ورزش می دانیم. بنابراین در حد توان و ظرح وظایف خود هیچ کار یرا متوقف نکرده ایم به هر حال چه مجمع فدراسیون به تیم مدیریت کنونی فدراسیون و در راس آن رسول خادم رای بدهد چه ندهد ، ما وظیفه داریم کار خودمان را انجام دهیم و باری از روی دوش کشتی برداریم .
اشاره شد به مجمع انتخابات فدراسیون، وزارت ورزش زمان برگزاری این مجمع را  چهاردهم دی ماه اعلام کرده است فکر می کنید پس از چند بار لغو این مجمع سرانجام در این تاریخ برگزار شود؟
طبیعی است بلا تکلیفی به هیچ وجه به سود کشتی نیست و من مانعی بر سر راه برگزاری این مجمع نمی بینیم. از طرفی تا زمان برگزاری مجمع انتخابات فدراسیون باید مجمع انتخابات هیات های استانی که توسط سرپرست  اداره می شوند، برگزار شده تا  با مشخص شدن رئیس هیات ها ، آنها به لحاظ قانونی حق رای دادن داشته باشند. این نکته را از آن جهت گفت که  یکی از ایرادهایی که سری قبل منجر به لغو مجمع انتخابات فدراسیون شد همین نامشخص بودن تکلیف مدیریت  حدود 7 هیات کشتی استان ها بود. به نظر می رسد با مشخص شدن این رئیس هیات ها دیگر مشکلی برای برگزاری مجمع انتخابات فدراسیون وجود نداشته باشد.
 در حال حاضر رسول خادم ، عباس جدیدی ، محمدرضا توپچی، علی بدیع، حمید سیفی و مجتبی شیرازی شش نامزد ریایت فدراسیون کشتی هستند، فکر می کنید شرایطی مجمع انتخابات فدراسیون به چه صورتی خواهد بود بویژه اینکه رقیب مشترک رسول خادم و همچنین شما در دوران قهرمانی یعنی عباس جدیدی نیز یکی از نامزدهای این انتخابات است؟
عباس جدیدی نیز از جمله قهرمان شاخص و زحمتکش کشتی است و امیدواریم هر کس از سوی مجمع فدراسیون کشتی به عنوان رئیس این فدراسیون انتخاب شد بتواند کمک حال این ورزش پرافتخار باشد.
- صرف نظر از موضوع مجمع انتخابات فدراسیون،  در لابه لای صحبت هایتان به این نکته اشاره داشتید که کشتی ایران از دیگر قدرت های این ورزش بویژه در بحث فنی عقب نیست این در حالی است که درسال های گذشته مدیریت پیشین فدراسیون کشتی به صراحت از ضعف علمی مربیان کشتی ایران گفت و درصدد جذب مربیان خارجی برای تیم ملی کشتی بود، فکر می کنید ریشه این دیدگاه چه بود؟  
 به هیچ عنوان ریشه آن فکر درست نبود چرا که ما مربیان خوب و بزرگی داریم که  هم می‌توانند از طریق آن مربیان نه تنها کشتی گیران را از لحاظ فنی رشد بدهیم که مربیان را هم آموزش بدهیم.اما این مربیان توانمندی که مد نظر ما هستند باید شرایط کاری آنها تعریف شود تا به بهترین شکل از ظرفیت‌های موجود کشتی در حوزه فنی  بهره برداری شود. یک مربی باید مربیگری کشتی به عنوان شغلش تعریف شود تا با فراغ بال در حوزه فنی به کار بپردازد نه اینکه سه شغل داشته باشد و مربیگری شغل سوم او تلقی شود.یک مربی باید تامین مالی باشد و دغدغه معیشیتی نداشته باشد ، اما این ایده و تامین مالی قابل قبول مربیان  نیاز به بودجه کافی دارد. ملاحظه می کنید اجرای همه این ایده ها بار مالی دارد. جای تاسف است که  کشتی به عنوان ورزشی که بیشترین افتخار را در سطح دنیا برای کشورمان به ارمغان آورده است ، چنان شرایطی داشته باشد که مربیانش در سطح کشور ماهیانه 40 تا 50 هزار تومان حقوق بگیرند. در این شرایط چگونه می توان انتظار نهایت بهره برداری فنی از مربی که در تامین مخارج اولیه زندگی خود مانده است، داشته باشیم.
-پیرامون همین مسایل مالی و دغدغه هایی که اهالی کشتی دارند، فدراسیون کشتی تصمیمی گرفت که به لحاظ مالی شرایط را برای مربیان تیم ملی و کشتی گیران ملی پوش قدری سخت کرد ، ممنوعیت مربیگری مربیان و کشتی گرفتن کشتی گیران. فکر نمی کنید که این تصمیم با ایده ها مد نظر شما فاصله دارد؟
در رابطه با بحث مربیگری به نظر من مربیگری تیم ملی باید ضابطه مند باشد و با وجود انتقادهایی که شده است هنوز هم معتقدم مربیان تیم ملی نباید در لیگ مربیگری کند اما به شرطی که در تیم ملی حقوق و مزایایش در شان مربی تیم ملی باشد. وقتی به یک مربی تیم ملی مثلا ماهیانه یک تا یک و نیم میلیون تومان حقوق می‌گیرد این خواسته منطقی نیست که او مثلا از قرار داد 200 میلیون تومانی لیگ بگذرد. بنابراین باید مربی تیم ملی را در شان مربی تیم ملی به لحاظ مالی تامین کرد تا او به جای دغدغه مالی با تمرکز کامل فقط به فکر بهترین کارکرد و عملکرد خود در حوزه فنی تیم ملی باشد یعنی به او امکانات بدهیم و در مقابل پاسخگویی فنی نیز بخواهیم.
-     استدلالی که مدیریت فدراسیون این طرف و آن طرف برای بحث ممنوعیت فعالیت مربیان داشته کاستن از حواشی بوده است. این درست که حضور نداشتن مربیان تیم ملی در لیگ بسیاری از شایعات سال های گذشته پیرامون گزینش های تیم ملی و رنگ و بوی باشگاهی داشتن راهیابی به تیم ملی  را از بین برده است ، اما کشتی گیران چطور، چرا به آنها اجازه حضور در لیگ داده نشد؟
 داستان کشتی گیران چیز دیگری است. اگر زمان برگزاری و نوع برگزاری لیگ متفاوت از شیوه کنونی باشد حضور ملی پوشان در لیگ کشتی هیچ ایرادی ندارد. اما برهه زمانی در نظر گرفته شده فعلی برای برگزاری لیگ، یعنی پس از پایان رقابت های جهانی ، بدترین مقطع زمانی است. کشتی گیرانی که چهار تا پنج ماه اردوهای سخت و تمرینات سنگینی را برای رقابت‌های جهانی پشت سر گذاشته‌اند ضروری است که ریکاوری کنند تا بدن آنها به شرایط عادی بازگردد نه اینکه تازه وارد ماجرای لیگ و وزن کم کردن ها مکرر شود. چرا که در این صورت آسیب دیدگی‌هایی برای آنها پیش آمده و عمر قهرمانی شان کاسته می شود. به طور مثال اگر  عمر مفید یک قهرمان کشتی 5 سال باشد با چنین شرایط غیر علمی این عمر به دو سال کاهش می یابد. کاهش عمر قهرمانی چیزی نیست که به خاطر یک مبلغ پول به راحتی از کنار آن گذشت و مطمئنا خود کشتی گیران ما هم به خوبی این مساله را قبول دارند ، بنابراین اگر الگوی برگزاری لیگ و برهه زمانی آنها تغییر کند حضور ملی پوشان در آن هیچ ایرادی ندارد.
-بهتر نبود امسال هم این محدودیت را ایجاد نمی‌کردید و این برنامه ها و ایده‌ها را به سال آینده و سال‌های بعد موکول می کردید تا موجب نارضایتی ملی پوشان نیز نشود؟
 متاسفانه شرایطی که برای وزارت ورزش پیش آمد و گزینه های مختلف وزارت موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس نشدند باعث شد که قهرمانی ارزشمند و تاریخی  کشتی آزاد در رقابت های جهانی گم شده و نه تنها در حد یک قهرمان جهان که در حد یک قهرمان‌ آسیا نیز از کشتی گیران تجلیل نشد و عملا کاری برای آنها انجام نشد. در حالی که انتظار ما تجلیل ویژه از کشتی گیران و در نتیجه بی نیازی آنها از حضور در لیگ و ریسک آسیب دیدن آنها بود.البته هنوز هم دیر نشده است و انتظار ما این است کشتی به عنوان تنها ورزش ایران که قهرمان جهان است به طور شایسته مورد تجلیل قرار گیرد و قدردانی لازم از قهرمانان کشتی انجام شود.
-زمان پیشنهادی شما برای برگزاری لیگ چه زمانی است؟
  همان طور که گفتم هیچ دلیل ندارد درست پس از مسابقه های جهانی لیگ برگزار شود ، می توان لیگ را اوایل سال برگزار کنیم و در قالب  لیگ، برخی رقابت های انتخابی تیم ملی را نیز برگزار کنیم. خیلی کارها می شود در جهت پربار شدن لیگ کشتی انجام داد.
-یعنی قصد دارید لیگ را به سمتی ببرید که رویکرد آن صرف نگاه مادی نبوده و بهره برداری فنی لازم نیز از آن انجام شود؟
 قطعا همین طور است. اساسا معنی لیگ همین  است که در خدمت تیم ملی باشد. اما  نباید فراموش کرد که شرایط کشتی با دیگر ورزش ها ، خیلی متفاوت است کشتی بحث وزن کم کردن و فشارهای روانی مضاعفی دارد که باید با توجه به چنین فاکتورهایی در جهت برگزاری لیگ آن اقدام کرد. یک قهرمان کشتی جهان وقتی وارد لیگ می شود چنانچه شکست بخورد فشار روانی مضاعفی به او وارد می شود و این طور نیست مثل برخی ورزش ها شکست بخورد و کسی متوجه نشود. به هر ترتیب ضمن آسیب شناسی برگزاری لیگ به شکل کنونی ، باید در جهت برگزاری بهترین لیگ از نظر فنی اقدام کنیم.
-    یکی از نگرانی های که پیرامون کشتی وجود دارد کاهش سطح علاقه مندی به این ورزش است و بیم آن می‌رود این کاهش علاقه کشتی را به سمت تهی شدن از استعداد پیش ببرد، در این زمینه چه باید کرد؟
از چه  جهت سطح علاقه به شکایت کاهش یافته است؟
-    به هر ترتیب همچون گذشته استقبال زیادی از کشتی نمی‌شود و هیجانی که در گذشته یک رقابت انتخابی تیم ملی ایجاد می‌کرد، در حال حاضر وجود ندارد، قبول دارید؟
  قبول دارم، اما این شرایط خاص کشتی نیست . همه رشته ها با آن دست به گربیان هستند. زمانی برای یک رقابت باشگاهی فوتبال و نه شهرآورد 70 ، 80 هزار تماشاگر به ورزشگاه آزادی می رفتند در حالی که این تعداد در حال حاضر 3   تا 5 هزار  نفر کاهش یافته است. بله زمانی که خود من کشتی می گرفتم به هر باشگاهی که  می رفتم مثلا 200 نفر در حال تمرین کردن بودند و این تعداد الان به 50 نفر کاهش یافته است. البته با وجود همه احترامی که برای دیگر ورزش‌ها قائلم، باید پذیرفت کشتی  ورزش سختی است و تمرین و مرارت های زیاد را باید تحمل کرد و  و سرانجام مالی درخشانی هم برای فرد وجود ندارد در حالی که در ورزش هایی چون فوتبال، والیبال و بسکتبال با سختی کمتر  ورزشکار به درآمدهای چند صد میلیونی می رسد. با وجود این موفقیت های تیم ملی می تواند باعث افزایش سطح علاقه مندی به این ورزش بشود، ضمن یانکه عاملی که تماشاگران را از شکتی فراری داده بود یعنی تغییر پیاپی و بی معنی قوانین شکتی به نظر می رسد از بین رفته و با قوانین فعلی زیبایی به شکتی برگشته و انتظار می رود میزان علاقه مندی به این ورزش افزایش یابد.
-    البته در گذشته ما در هر وزن چند کشتی گیر شاخص داشتیم و همین موضوع هیجان رسیدن به دوبنده تیم ملی ایجاد می کرد، یعنی همان چیزی که امروز کشتی از آن می نالد و پشتوانه های لازم در همه وزن ها وجود ندارد و در هر وزن عموما یک کشتی گیر شاخص وجود دارد، فکر می کنید با برنامه هایی چون کارگاه های فنی که حدود یک سال است اجرا می‌کنید بتوان این خلاء پشتوانه سازی را پر کرد؟
 از جمله برنامه های بسیار خوب ما همین کارگاه های فنی است و خیلی هم کمک حال ما شده است. همین عزت اکبری که در رقابت های جهانی در 74 کیلو قهرمان جهان شد از دل همین کارگاه های فنی کشف شد. این کارگاه ها می تواند ظرف دو، سه سال در هر وزن  دو، سه کشتی گیر خوب و همسطح به ما معرفی کند و  شرایط به سمتی برود که این گونه نباشد در انتخابی تیم ملی از پیش نفر قهرمان مشخص باشد. رقابت باید نزدیک باشد و دو، سه تیم ملی تقریبا هم سطح داشته باشیم. این ایده آل ما است و دنبال آن هستیم. در این صورت دیگر لازم نیست 48 سال برای قهرمان جهان شدن در خارج از خانه صبر کرد مثل عنوان قهرمانی جهانی که در مجارستان به دست آوردیم.
 هر چند به جهت پیشینه شما در کشتی آزاد بخش اعظم مصاحبه ما به کشتی آزاد اختصاص داشت اما به هر ترتیب به عنوان  نایب رئیس فدراسیون کشتی بد نیست یکی، دو پرسش هم درباره کشتی فرنگی از شما داشته باشیم. بازگشت محمد بنا به کشتی فرنگی اتفاق بسیار مثبت و دلگرم کننده ای بود. بازشگتی که با بازگشت حسن بابک همراه شد گرچه دو طرف از فصل جدید همکاری خود به شدت استقبال کرده اند اما با توجه به تجربه قبلی حوالی سال 2006 این نگرانی وجود دارد که این دو باز هم نتوانند با هم کار کنند و به قول معروف دو پادشاه در یک اقلیم نگنجند.
 به نظر من این نگرانی درست نیست. این دو عزیز هر دو پادشاه و هر دو زحمتکش کشتی فرنگی هستند زمانی مشکل پیش می آید که شرح وظایف و اختیارات مشخص نباشد وقتی شرح وظایف تعریف شده برای همه ارکان فدراسیون و تیم های ملی وجود دارد مطمئنا حسن بابک در کسوت مدیر تیم های ملی شکتی فرنگی و همچنین محمد بنا در کسوت سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی به بهترین شکل به کشتی کشور خدمت خواهند کرد.
-     البته شیرین کامی اهالی کشتی که با بازگشت محمد بنا صورت گرفته بود خیلی زود با خبر دوپینگ امیر علی اکبر تلخ شد، در این رابطه چه نظری دارید؟
اتفاق بسیار متاثیر کننده ای بود و امیدواریم اعتراضی که او به فیلا کرده مثمر مثر واقع شده و محرومیتش کاهش یابد.علی اکبری از بدو ورودش به تیم ملی پس از دوران دوساله محرومیت راهی رقابت‌های دانشجویان جهان شد و در آنجا مدال نقره گرفت و در نمونه گیری انجام شده نیز تست وی منفی اعلام شد. ما پس از این موضوع به وی اعتماد کردیم و هیچگاه تصور نمی‌کردیم او مجددا چنین اشتباهی را مرتکب شود.
 فدراسیون با تمام توان با معضل دوپینگ برخورد کرده و مدرک و شاهد واضح و روشن آن نیز پاک بودن تمامی کشتی گیران ما در رقابتهای جهانی، آسیایی و جام جهانی طی دو سال اخیر بوده است.  
اما به هر ترتیب در تمامی اردوهای تیم‍های ملی از رده‌های سنی نونهالان تا بزرگسالان پزشکان تغذیه و ضد دوپینگ حضور داشته و تمامی کشتی گیران را در این زمینه زیر نظر دارند و در اردوی نونهالان مربیان و کشتی گیران زیر نظر دکتر طاهری رئیس کمیته پزشکی فدراسیون کشتی با انواع مکمل های مجاز آشنا می‌شوند. از سوی دیگر دکتر امیر ساسان و دکتر امیر رشید لمیر نیز در تمامی اردوهای تیم های ملی در همه رده‌های سنی مسائل تغذیه و استفاده از مکمل‌های مجاز را زیر نظر دارند و همانطور که دیده‌اید در دو سال اخیر این موضوع در تیم‌های ملی اتفاق نیافتاده است.
در کنار همه مواردی که به آن اشاره داشتید یکی از خواشته های اهالی کشتی و ورزش  کسب کرشی های  معتبر و تاثیر گذار در سطح فیلاست، به عنوام آخرین پرسش آیا فدراشیون کشتی در این رابطه برنامه ای دارد؟
 قطعا برنامه داریم و افرادی که در حال حاضر در کمیته های فدراسیون هستند نشست های مشورتی خوبی باهم دارند ، اما به هر حال باید پذیرفت کشتی ایران چند سالی به دلیل نداشتن کرسی تاثیر گذار در تصمیم‌های فیلا نقش و جایگاهی نداشته است. حرکت اصولی و واحد در این جهت در دستور کار ما قرار دارد و باید فضای قبلی که برخی خودسرانه و با ارسال نمابرهایی بر علیه یکدیگر به فیلا ،  ذهنیت فیلا را نسبت به مجموعه شتی کشورمان منفی کرده وبدند تغییر بدهیم و  کشتی در بعد بین المللی به آن چیزی که استحقاقش را دارد، برسد.
 

جای تاسف است که  کشتی به عنوان ورزشی که بیشترین افتخار را در سطح دنیا برای کشورمان به ارمغان آورده است ، چنان شرایطی داشته باشد که مربیانش ماهیانه 40 تا 50 هزار تومان حقوق بگیرند. در این شرایط چگونه می‌توان انتظار نهایت بهره برداری فنی از مربی که در تامین مخارج اولیه زندگی خود مانده است، داشته باشیم.

 

گفت و گو : امید توفیقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها