رئیس سابق سیا: بقای اسد در قدرت بهترین گزینه برای آینده سوریه است

دعوت ایران و عربستان به نشست ژنو 2

یک دیپلمات عرب از دعوت 32 کشور از جمله ایران و عربستان سعودی به نشست ژنو 2 خبر داد.البته هنوز هیچ‌یک از مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران این خبر را تائید نکرده‌اند. همچنین اخضر ابراهیمی برای گروه‌های مخالف سوری یک ضرب‌الاجل تعیین کرد تا هرچه زودتر نماینده‌شان در این اجلاس را معرفی کنند. قرار است نشست ژنو 2 با هدف حل بحران سوریه بیست و دوم ژانویه (دوم بهمن ماه) برگزار شود.
کد خبر: ۶۲۵۴۴۶

به گزارش ایلنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک دیپلمات عرب گفته است اکنون 32 کشور برای شرکت در نشست ژنو ۲ دعوت شده‌اند ولی به دلیل تمایل بسیاری از کشور‌ها برای شرکت در این نشست احتمال دعوت کشورهای بیشتر نیز وجود دارد. به گفته این دیپلمات که نامی از او برده نشده است حضور اعضای دائم شورای امنیت، همسایگان سوریه و نیز کشورهای عربستان سعودی و ایران به همراه آلمان و ایتالیا در این نشست قابل پیش‌بینی است.

در همین رابطه اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برای آن‌که معارضان مسلح سوری نماینده‌‌شان در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه را اعلام کنند، یک ضرب‌الاجل تعیین کرد. به گزارش فارس، اخضر ابراهیمی گفته است معارضان سوری فقط تا بیست و هفتم دسامبر (ششم دی) فرصت دارند نماینده‌شان در این کنفرانس را مشخص کنند. خولا مطار، سخنگوی ابراهیمی به رویترز گفت: «این تاریخ موعدی است که ابراهیمی باید نام هیات‌های سوری و رهبر آنها را دریافت کرده باشد.» یک دیپلمات عرب گفته است: «بزرگ‌ترین چالش، هیات مخالفان سوری هستند. هنور توافقی بین آنها وجود ندارد.»

تلاش‌های دیپلماتیک برای برگزاری ژنو 2 درحالی صورت می‌گیرد که نگرش کشورهای غربی نسبت به تحولات سوریه در حال دگرگونی است. یکی از تازه ترین موارد این تغییرات،‌ سخنان مایکل هایدن رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است که در تحلیلی گفته است: پیروزی و بقای بشار اسد بهترین گزینه ممکن برای واشنگتن خواهد بود.

به گزارش مهر و به نقل از خبرگزاری فرانسه، مایکل هایدن در هفتمین نشست سالانه تروریسم گفت: سه سناریو برای آینده بحران سوریه قابل پیش بینی است. همه این سه سناریو ترسناک است و یکی از این احتمالات، پیروزی اسد است. سناریوی دیگر تجزیه و تکه تکه شدن کشور سوریه میان گروه‌های درگیر است و سناریوی احتمالی سوم ادامه درگیری‌ها تا بی‌نهایت است. وی در مجموع بقای اسد درقدرت را بهترین گزینه برای آینده سوریه توصیف کرده است.

گزارش نهایی سازمان ملل

روز گذشته بازرسان شیمیایی سازمان ملل با ارائه‌ گزارش نهایی خود به بان کی‌مون اعلام کردند، از هفت منطقه‌ای که در سوریه بازدید کرده‌اند، «احتمالا» در پنج نقطه از سلاح شیمیایی استفاده شده بود. طبق این گزارش شواهدی به دست آمده است مبنی بر این‌که سلاح‌های شیمیایی در مناطق غوطه، خان عسل، جوبر، سراقب و أشرفیات صحنایا استفاده شده است.

به گزارش ایسنا، طبق گزارشی که تقدیم بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل شد، عامل گاز اعصاب سارین احتمالا در چهار حادثه استفاده شده و در یک منطقه نیز در حجم انبوه به کار گرفته شده است. در این گزارش تاکید شده که در موارد متعددی قربانیان این حملات از نیروهای دولتی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و غیرنظامیان بوده‌اند و نمی‌توان با قاطعیت ارتباطی میان حملات یافت. از سوی دیگر بازرسان گفتند نمی‌توانند استفاده چنین سلاح‌هایی را در برخی مناطق تائید کنند.

این گزارش که از سوی آکه سلستروم، رئیس بازرسان سازمان ملل منتشر شده، می‌گوید در دو مورد سلاح‌های شیمیایی علیه سربازان به کار گرفته شده که از جمله آنها خان عسل بوده است. این گزارش تعیین نکرده است که دولت از این سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده یا شورشیان.

بازرسان پیشتر استفاده از گاز اعصاب سارین را در حمله به نزدیکی دمشق در سی و یکم مرداد ثابت کردند که باعث مرگ صد‌ها نفر شد. حمله سی و یکم مرداد باعث شد باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، سوریه را به حمله نظامی تهدید کند. تحقیقات بازرسان سازمان ملل متحد در سوریه در اواخر سپتامبر امسال آغاز شده بود. براساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تجهیزات تولید و ذخایر سلاح شیمیایی در سوریه باید تا نیمه سال ۲۰۱۴ به‌طور کامل منهدم شود.

در یک خبر دیگر مرتبط با سوریه سازمان عفو بین‌الملل از واکنش کشورهای اتحادیه اروپا به پناهجویان سوری ابراز تاسف کرد و گفت:‌ رهبران کشورهای اروپایی باید به دلیل رفتار خود با پناهندگان سوری گریزان از درگیری‌های وحشیانه داخلی سوریه شرمسار باشند. به گزارش این سازمان، کشورهای عضو اتحادیه اروپا از تامین 30 هزار مکان فقط حدود 12 هزار مکان به پناهندگان سوری اختصاص داده‌اند. درگیری‌ها در سوریه همچنان ادامه دارد و در یک خبر اعلام شد روز گذشته همزمان با پخش فیلم «پادشاه شن‌ها» در خانه اوپرا سوریه واقع در اطراف میدان الأمویین این میدان مورد اصابت چند خمپاره قرار گرفت. در یک خبر دیگر اعلام شد یگان‌های ارتش سوریه موفق شدند ۱۸ تروریست خارجی را که در یک خودرو قصد ورود به منطقه عدرا العمالیه داشتند، به قتل برسانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها