شرکتی در اصفهان بزرگترین تولیدکننده صندوق صدقه ایران است. اصفهانیها که خود جزو سه استان برتر در پرداخت صدقه هستند در تولید صندوق هم صنعت و مهارت خود را آزمودهاند. این شرکت از سال 62 تاسیس شده و جالب است بدانید نخستین صندوقهای صدقات در ایران هم طبق آمار کمیته امداد در همان سالها تاسیس شده است.
مطمئنا بزرگترین مشتری صندوقهای صدقات این کارخانهها، کمیته امداد امام خمینی(ره) است. در بخش مناقصات سایت کمیته امداد خمینی(ره) یکی از بزرگترین مناقصههای اخیر (متعلق به سال 89)، درخواست برای تولید یک میلیون صندوق صدقه بوده است. کمیته امداد در سه قطع کوچک، بزرگ و متوسط اقدام به تولید صندوق میکند و صندوقهای این نهاد فلزی است. البته برخی شرکتها برای این کمیته صندوقهای آکواریومی هم تولید میکنند که معمولا برای مراسمهایی چون جشن نیکوکاری و جشن عاطفهها مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
با این حال خیریههای دیگری هم هستند که برای مایحتاج صندوقی خود، دست به دامان کارخانههای تولیدکننده صندوق صدقات میشوند. به گفته یک تولیدکننده این صندوقها، برخی خیریهها در تهران تا 500 هزار صندوق را سفارش دادهاند. او گفته قیمت این صندوقها بین 5 تا 350 هزار تومان متغیر است. قیمت 350 هزار تومانی احتمالا برای انواع الکترونیکی صندوقهای صدقه است که بتازگی مورد توجه قرار گرفته است. این تولیدکننده عمر این صندوقها را تا حدود ده سال تخمین زده که بعد از این دوره، تقاضای مجددی برای تهیه صندوقهای صدقه شکل میگیرد. خود کمیته امداد هم سالانه 600 هزار صندوق جدید نصب میکند یا تحویل مردم میدهد که از این منظر به نظر میرسد در کل کشور بازار میلیونی برای صندوق صدقه وجود داشته باشد.
اگرچه بیان شد تمام صندوقهای صدقات کمیته امداد فلزی است، اما در انواع خانگی و دیواری برخی موسسات بخصوص موسسات ضعیفتر از حیث مالی صندوقهایی از جنس پلاستیک یا شیشه هم دیده میشود. البته هنوز هم هستند کسانی که صدقات خود را در منزل، زیر فرش یا روی طاقچه ذخیره میکنند و بعدا آن را به دست مستحقان میرسانند.
در عینحال به نظر میرسد فضای تولید صندوقهای صدقه در ایران جای بیشتری برای طراحان گرافیکی، طراحان صنعتی و حتی متخصصان سختافزار و نرمافزار دارد که به دلایلی تا به حال حضور آنان میسر نشده است. در برخی عکسهایی که از صندوقهای صدقات در کشورهای دیگر دیده شده است، خلاقیتهای جالبی به چشم میخورد که علاوه بر زیباسازی فضای شهری با استفاده از این المانهای خلاقانه، انگیزه بیشتری به افراد میدهد تا صدقه پرداخت کنند، اما از عمده دلایل مهم تغییر نکردن رویکرد سازندگان صندوق صدقات در ایران این است که کمیته امداد در این بازار یک تقاضاکننده منحصر است و این کمیته هم ظاهرا تمایلی به تغییر صندوقهای خود ندارد. این نهاد صرفا به فکر تغییر نحوه دریافت پول افتاده که ثمره آن در الکترونیکی شدن صندوقهای صدقات دیده میشود. با این حال شاید ترس از شرارتهای محیط شهری و آسیب به المانهای خلاقانه هم در تغییر نکردن رویکرد کارخانهها تاثیر داشته باشد.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
برای بررسی کتاب «خلبان صدیق» با محمد قبادی (نویسنده) و خلبان قادری (راوی) همکلام شدیم