تاکید لاوروف بر پایگاه مردمی بشار اسد

موضوع هسته ای ایران را یک باره نمی توان حل کرد

روسیه:

توافق ژنو گواهی بر حق غنی‌سازی ایران است

وزرات خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: توافق موقت بین جمهوری اسلامی ایران و شش قدرت جهانی راه را برای به رسمیت شناختن «حق مسلم» تهران برای غنی‌سازی اورانیوم هموار می‌کند.
کد خبر: ۶۲۴۱۶۹
توافق ژنو گواهی بر حق غنی‌سازی ایران است

به گزارش پرس تی وی، در این بیانیه که امروز دوشنبه (۱۸ آذر)صادر شد آمده است: «این توافق راه را برای ایران باز می‌کند تا به عنوان یکی از اعضای (متعهد به) معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی از حقوق مسلم خود، از جمله حق غنی‌سازی اورانیوم استفاده کند. این توافق بر کاهش تدریجی تحریم‌ها بر ضد ایران دلالت دارد.»

این بیانیه پیش از سفر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به ایران منتشر شده است. گفته می‌شود قرار است این سفر در تاریخ ۱۰ تا ۱۱ دسامبر انجام شود.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه روسیه گفت که هدف از سفر لاوروف مذاکره درباره «موضوعات مربوط به روابط دو جانبه، مشکلات منطقه‌ای و اقداماتی برای حل و فصل مسائل مربوط به برنامه انرژی هسته‌ای (ایران) در سایه توافق‌هایی است که اخیرا در ژنو به آن دست یافتیم.»

افزون بر این در این بیانیه آمده که مسکو امیدوار است ایران و شش قدرت جهانی (انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و امریکا به اضافه آلمان) روح سازنده مذاکرات ژنو و اراده سیاسی که در آنجا به نمایش گذاشته شد را حفظ کنند تا سرانجام به راه حل‌هایی که برای هر دو طرف پذیرفتنی باشد دست یابند.»

ایران و شش قدرت جهانی در در تاریخ ۲۴ نوامبر توافق‌نامه‌ای موقت امضا کردند که راهگشای حل و فصل نهایی برای پایان دادن به یک دهه مناقشه غرب با ایران بر سر برنامه انرژی هسته‌ای تهران خواهد بود.

در عوض محدود شدن جنبه‌های مشخصی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای اعتماد سازی شش قدرت جهانی توافق کردند بخشی از تحریم‌های موجود بر ضد جمهوری اسلامی را کاهش دهند. افزون بر این در طول شش ماه آتی، هیچ تحریم جدیدی نباید بر ایران تحمیل شود.

در این بیانیه آمده است: « این توافق در برطرف شدن شماری از مهمترین دغدغه‌ها درباره ماهیت و اهداف عملیات انجام شده از سوی بخش هسته‌ای ایران کمک خواهد کرد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها