بسیاری ار افراد برای دست‌یابی به اطلاعات پزشکی اینترنت را جستجو می‌کنند اما برای برخی افراد این جستجو با اضطراب فزاینده‌ای همراه است؛ پدیده‌ای که پژوهشگران به آن «سایبرکندریا» (cyberchondria) -گونه آنلاین هیپوکندریا (خودبیمارپنداری)- می‌گویند.
کد خبر: ۶۲۴۰۵۵

به گزارش جام جم سرا به نقل از میگنا- برای افرادی که تردید و عدم یقین را دوست ندارند، جستجو کردن اطلاعات پزشکی بر روی اینترنت ممکن است چرخه معیوبی ایجاد کند که به نگرانی و ناراحتی بیشتر منجر شود. به گزارش لایو ساینس بر اساس بررسی‌ای که در شماره ۳۱ اوت جورنال «روان‌شناسی سایبر، رفتار و شبکه‌های اجتماعی» منتشر شده است، برای افراد دچار سایبرکندریا، ترس از عدم قطعیت ممکن است باعث بد‌تر شدن وضعیت سلامت یا بیماری فرد شود.
توماس فارگوس، استادیار روان‌شناسی و علوم اعصاب در دانشگاه بیلور و سرپرست این تحقیق می‌گوید: «اگر شخصی از عدم قطعیت خوشش نیاید، ممکن است مضطرب‌تر شود، جستجوی اینترنتی بیشتری انجام دهد، بدنش را بیشتر تحت نظر بگیرد، بیشتر به نزد دکتر برود و هر چه بیشتر در اینترنت جستجو می‌کند، احتمال‌های بیشتری به نظرش می‌رسد.»
در این بررسی فارگوس ۵۱۲ فرد سالم را تحت بررسی قرار داد، و میزان تحملشان نسبت به عدم قطعیت، و نیز چگونگی تاثیر جستجوی آنلاینشان برای اطلاعات پزشکی را بر میزان اضطرابشان ارزیابی کرد. افراد مورد بررسی باید نظرشان را درباره جملاتی مانند «من همیشه می‌دانم که در آینده برایم چه پیش خواهد آمد» و «من در اغلب اوقات درباره وضع سلامتم نگران هستم»، بیان می‌کردند.
این نتایج نشان داد هر چه افراد عدم تحمل بیشتری در عدم قطعیت داشته باشتد، به احتمال زیاد ممکن است جستجوی اطلاعات پزشکی بر روی اینترنت هم باعث اضطرابشان شود.
فارگوس می‌گوید: «اگر من وب‌سایتی درباره آسیب‌های ناشی از ضربه مغزی ببینم و دچار تحمل پایین نسبت به عدم قطعیت باشم، احتمالا ممکن است با وارد آمدن ضربه مختصری به سرم دچار نگرانی شوم.» این زجر و ناراحتی درباره بیمار بودن ممکن است تنها مشکل این افراد نباشد.
به گفته فارگوس برخی از این افراد ممکن است دچار نگرانی در باره مخارج پزشکی، معلولیت یا از دست دادن کارشان هم بشوند و این نگرانی به نوبه خود به جستجوی بیشتر در اینترنت، رفتن بیشتر به نزد پزشک و استرس بیشتری بینجامد.
خواندن بظاهر مقادیر بی‌انتهای اطلاعات بر روی اینترنت ممکن است برای افرادی که دچار اضطراب درباره سلامتشان هستند، خطرآفرین باشد.
به گفته فارگوس برخی از اطلاعات پزشکی آنلاین از منابع غیرمعتبری هستند، و می‌توانند نسبت به اطلاعاتی که راهنماهای پزشکی یا از پزشکان به دست می‌آید، بیشتر باعث نگرانی افراد شوند. او می‌گوید: «وقتی یک کتاب پزشکی را نگاه می‌‌کنید، ممکن است همه احتمالات را به یکباره نبینید، اما در جستجوی آنلاین، احتمالات بسیاری به یکباره به شما عرضه می‌شود.»
اگر شما هم معمولاً احتمال ابتلا به نوعی بیماری‌ را در خود می‌دهید که در حال خواندن مطالبی دربارۀ آن در صفحات اینترنت هستید، احتمال زیادی دارد که به بیماری ذهنی «سایبرکندریا» مبتلا باشید. توصیۀ ما، مراجعه به مشاوران، روانکاوان و رواندرمانگران مجرب است تا این افکار و اعمالتان را بهتر تحت کنترل خود درآورید.

*شما چه نظری دارید؟ آن را با ما و دیگران در میان بگذارید*
*با کلیک روی نماد RSS  و ذخیرۀ آن، جدیدترین مطالب ما را آسانتر دنبال کنید*

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
۰
۰
وافعا مطلب بسیار مفیدی بود.كه خوده بنده به خاطر استفاده مطالب علمی و مهندسی فكر میكردم روال پزشكی هم به این صورت بود .كه با مطالعات زیاد و وسواس فكری باعث مختل شدن زندگی ودچار صدمات شدید روحی و روانی شدم.بماند مشاوره نادرست باعث شد.به فرمایش مولا علی مشورت با نادان افتادن در چاه است

نیازمندی ها