کمک کنید! شوهرم بسیار عصبی است

زندگی زیر سایه کتک و داد و بیداد

وقتی از یک رفتار شوهرم ناراحت می‌شوم نمی‌توانم به او بگویم، چون زود عصبانی می‌شود و اعصابش به هم می‌ریزد بعد دعوایمان می‌شود و دست آخر جز ناراحتی و گریه چیز دیگری وجود ندارد. با اخلاق او چه کار کنم؟
کد خبر: ۶۲۲۷۵۷

عدم توانایی در برقراری ارتباط مناسب و صحیح، ناتوانی در ابراز و بیان خواسته‌ها و حتی نداشتن شناخت کافی از نیازهای خود، از جمله مشکلات عمده‌ای است که در بسیاری از روابط و به خصوص روابط بین همسران خود را آشکار می‌سازد. متاسفانه این مسئله در شماری از اقشار تحصیل کرده ما نیز رواج دارد و موجب دوری و گا‌ها طلاق عاطفی بین افراد شده است. بسیاری از مردم به حدی خود را درگیر مسائلی چون تامین معاش و تلاش برای رفع دغدغه‌های مالی کرده‌اند که اصل مهم زندگی کردن به دست فراموشی سپرده شده است و کمتر به فکر بهبود روابط خود و برقراری آرامش روانی در زندگی خود هستند.
مهارت ارتباط موثر، راهکار مفیدی برای رفع این نوع مشکلات است. یک قاعده کلی در ارتباط با افرادی که زود عصبانی می‌شوند این است که به هنگام عصبانیت آن‌ها نباید حرف‌های مهم و یا شکایت‌های اساسی را مطرح کرد. چون این کار سبب می‌شود آن‌ها احساس خطر کنند و حالت دفاعی بیشتری به خود بگیرند و این باعث بالاگرفتن بحث شده و نهایتا مشکلی حل نمی‌شود. پس حتما در انتخاب زمان مناسب برای گفت‌و‌گو دقت کنید.
ازخود بپرسید که عصبانیت همسرتان چه حسی را در شما به وجود می‌آورد. بسیاری از افراد حاضرند به خاطر دوری از تنش و دعوا تن به هر سکوت و نگفتنی بدهند و همه چیز را در خود نگه دارند تا اوضاع آرام بماند. این راهکار مناسبی نیست چون در دراز مدت باعث می‌شود تا کوچک‌ترین حرف یا رفتار همسرتان، تمام دلخوری‌ها و ناراحتی‌های گذشته را در ذهن شما مرور کند و سر هر مسئله‌ای، ناراحتی شما بیش از حد لازم باشد. به عبارتی دیگر آستانه تحمل شما پایین می‌آید. پس حتما از کنار هر مشکلی به راحتی عبور نکنید و وقتی را برای مطرح کردن و حل آن با همسرتان قرار دهید.
بهترین زمان مناسب برای گفت‌و‌گو وقتی است که همه چیز در صلح و آرامش است. می‌توان در این خصوص از یک لحن آرام و ملایم و به دور از هرگونه عصبانیت استفاده کرد.
به خاطر داشته باشید که یکی از زمان‌هایی که انسان‌ها رو به عصبانیت می‌آورند، زمانی است که احساس تهدیدشدگی می‌کنند. در ضمن این احتمال وجود دارد که در پشت عصبانیت زودهنگام همسرتان نیاز او به داشتن اقتدار در خانواده باشد. اگر این احتمال را جدی می‌دانید به دنبال راه‌هایی برای پاسخگویی به این نیاز او باشید.
در ‌‌نهایت اینکه همسرتان را دوست خود بدانید و با او راحت و بدون سانسور صحبت کنید. تنها ابزار ما برای ارتباط، زبان و گفتار ماست و از این طریق است که می‌توانیم رابطه‌ای گرم یا پر تنش برای خود بیافرینیم. پس سعی کنید از این ابزار خود به شکل درستی برای ارتقای روابط خود بهره‌مند شوید.
>> خراسان/ آسیه امیدوار (کار‌شناس ارشد روان‌شناسی)

*شما چه نظری دارید؟ آن را با ما و دیگران در میان بگذارید*
*با کلیک روی نماد RSS  و ذخیرۀ آن، جدیدترین مطالب ما را آسانتر دنبال کنید*

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها