رئیس سازمان انرژی اتمی، صرف‌نظر کردن از رآکتور آب سنگین اراک را همانند صرف نظر از غنی‌سازی دانست.
کد خبر: ۶۲۱۰۰۱

به گزارش ایرنا، علی‌اکبر صالحی دیروز در مراسم یادبود سومین سالگرد شهادت دکتر مجید شهریاری که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، افزود: رآکتور آب سنگین اراک یک افتخار علمی برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

صالحی خاطرنشان کرد: اگر آنها می‌خواهند ما این رآکتور را نداشته باشیم به معنی آن است که آنها هیچگاه تمایلی به عادی شدن پرونده هسته‌ای ایران ندارند.

وی با بیان این که با تفاهم‌نامه ژنو مشکلی نداریم، تصریح کرد: اکنون مدام می‌گویند که فلان مسئول خارجی یا موسسه آمریکایی گفته است که اراک در نهایت باید متوقف شود زیرا منشاء تولید پلوتونیوم است و در ساخت بمب کاربرد دارد و اگر اراک باقی بماند ممکن است هر زمانی ایران اراده کند به سمت تولید بمب برود.

معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: پلوتونیومی که برای ساخت تسلیحات کاربرد دارد نباید همراه سمومات باشد، در حالی که رآکتور اراک پلوتونیومی که برای ساخت بمب مناسب باشد، تولید نمی‌کند.

صالحی با بیان این‌که بهانه می‌آورند که ممکن است قبل از تولید سمومات، پلوتونیوم را از قلب رآکتور خارج کنیم، افزود: شما که دوربین‌های 24 ساعته نصب کرده‌اید و بازرسی‌ها در حال انجام است.

رئیس سازمان انرژی اتمی داشتن رآکتورهای قدرت آب سنگین را از حقوق ایران در چارچوب ان.پی.تی دانست و افزود: می‌خواهیم در آینده بخشی از رآکتورهای قدرت‌مان آب سنگین باشد، مانند ماشین که هم دیزلی و هم بنزینی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها