طرح زمستانی پلیس راه از 15 آذر تا 21 اسفند در 27 استان و نقاط برفگیر جاده‌ها اجرا می‌شود

حضور پلیس در جاده‌های سرد زمستانی

زمستان امسال مسافرانی که می‌خواهند با اتوبوس‌های بین‌شهری راهی جاده شوند، خیالشان راحت باشد، چون پلیس آخرین اتمام‌حجت‌هایش را با رانندگان حمل و نقل عمومی کرده است.
کد خبر: ۶۱۸۸۴۲

قرار است در طرح زمستانی امسال پلیس راه با جدیت بیشتری خودروهای عمومی را کنترل کند؛ رانندگان اتوبوس‌ها حواسشان جمع باشد که زمستان امسال زیر ذره‌بین پلیس هستند و تخلف کردن برایشان گران تمام خواهد شد.

رئیس پلیس راهور ناجا، با اشاره به تمهیدات پلیس برای کنترل و نظارت بر عملکرد رانندگان حمل و نقل عمومی در سفرهای جاده‌ای گفت: در طرح زمستانی امسال پلیس راه، سختگیری‌ها برعملکرد رانندگان اتوبوس‌های بین‌شهری بیشتر خواهد شد.

سردار اسکندر مومنی تاکید کرد: از اتحادیه‌های صنفی نیز درخواست شده نظارت بیشتری بر اتوبوس‌های بین‌شهری داشته باشند و حتی تاکید شده اگر وسیله حمل و نقل عمومی یک مورد تصادف فوتی و جرحی داشته باشد و در وقوع حادثه نیز مقصر شناخته شود، دفترچه رانندگی راننده اتوبوس باطل خواهد شد.

نداشتن تجهیزات زمستانی؛ خط قرمز پلیس

بیش از 96 هزار نفر در طرح زمستانی امسال پلیس راه که در 27 استان برفگیر و 110 گردنه و نقاط برفگیر جاده‌ای اجرا می‌شود، حضور خواهند داشت. امسال نیز به روال سال‌های گذشته تمام دستگاه‌های متولی ایمنی سفرهای جاده‌ای از پلیس و سازمان راهداری گرفته تا اورژانس و هلال‌احمر نیروهای خود را برای کنترل وضع ترددها و امدادرسانی بموقع به حادثه‌دیدگان در سطح جاده‌های کشور بسیج کرده‌اند.

اگر قرار است با خودروی شخصی راهی سفر شوید، فراموش نکنید که حتما تجهیزات ایمنی زمستانی مانند زنجیرچرخ را به‌همراه داشته باشید، داشتن معاینه فنی نیز الزامی است.

به گزارش ایسنا، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، در حاشیه مراسم نشست هماهنگی طرح زمستانی 92، همراه داشتن تجهیزات ایمنی زمستانی و معاینه فنی را دو خط قرمز پلیس در طرح زمستانی امسال اعلام کرد و گفت: تجهیزات ایمنی مانند زنجیر چرخ، وسایل گرمایی و تغذیه و نیز داشتن معاینه فنی، خط قرمز پلیس در طرح زمستانی 92 است.

سردار مومنی تاکید کرد: گاه دیده شده که نقص ایمنی یک خودرو در جاده در زمستان موجب مسدود شدن محور می‌شود و برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکلات، ماموران به طور جدی خط قرمزهای پلیس را از مبدأ کنترل می‌کنند.

وی با اشاره به ویژگی‌های خاص طرح زمستانی امسال پلیس‌راه توضیح داد: در طرح زمستانی امسال، امکانات و تجهیزات تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی تامین ایمنی سفرهای جاده‌ای 8.5 برابر شده است.

استان‌های رکورددار کشته‌های تصادفات

آمارهای پلیس از کشته‌های حوادث رانندگی در زمستان سال گذشته نشان می‌دهد همچنان بی‌توجهی به جلو، سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ، مهم‌ترین دلیل وقوع این تصادفات بوده است.

فرمانده پلیس راه کشور نیز در ادامه این نشست، با هشدار به مسافران برای رعایت قوانین و هوشیاری بیشتر هنگام رانندگی گفت: پاسگاه‌های ساوه ـ همدان، اندیمشک ـ خرم‌آباد و ایرانشهر ـ بم، بیشترین فراوانی حوادث و کشته‌ها را در زمستان 91 داشته‌اند.به گفته سردار مهماندار، بیشترین افزایش کشته‌ها در زمستان سال گذشته در استان‌های مرکزی، تهران و یزد به ثبت رسیده است. فرمانده پلیس‌ راه کشور تصریح کرد: خودروهای سواری و وانت نیز سهم زیادی در حوادث رانندگی داشته‌اند.

رفع تحریم‌ها، گرفتن بهانه از خودروسازان

پلیس دیگر حاضر نیست به هیچ بهانه‌ای فرصت دوباره‌ای به خودروسازان بدهد؛ خودروسازان باید بدانند که دیگر نباید برای گرفتن مهلت مجدد از پلیس برای نصب تجهیزات ایمنی روی خودروهای تولید داخل امیدوار باشند، چون نادیده گرفتن ایمنی خودرو بازی با جان شهروندان است.

رئیس پلیس کشور در ادامه نشست هماهنگی طرح زمستانی تاکید کرد: خودروسازان برای گرفتن مهلت هیچ امیدی به نیروی انتظامی ندارند؛ چراکه ما به قانون عمل می‌کنیم و امیدواریم پس از اتفاقات خوش ژنو و رفع محدودیت‌ها، بهانه خودروسازان نیز پایان یابد.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از او پرسیده بود آیا خودروسازان برای شماره‌گذاری خودروهای مورد نظر با پلیس لابی می‌کنند، با رد این موضوع گفت: ظرفیت‌های قانونی دیگری مانند کمیسیون‌های حمل و نقل و هیات دولت وجود دارد که خودروسازان برای تمدید مهلت از آنها بهره می‌گیرند، خودروسازان برای تمدید مهلت نصب کیسه هوا و ترمز ضد قفل نیز که دارای عقب‌ماندگی‌هایی بودند، از همین ظرفیت‌ها برای دریافت مهلت استفاده کردند.

وی تاکید کرد: امیدواریم با اتفاقات خوش ژنو و رفع تحریم‌ها خودروسازان برای ارتقای ایمنی، دیگر بهانه نداشته باشند.

احمدی‌مقدم با بیان این‌که در بیشتر ماه‌های امسال شاهد کاهش تصادفات و تلفات بودیم و امیدواریم در چهار ماه باقیمانده نیز این روند کاهشی ادامه پیدا کند، تصریح کرد: در هشت ماهه امسال میزان اسقاط خودروهای فرسوده 80 درصد کاهش داشته است، البته این روند در ماه‌های اخیر آرام آرام در حال سرعت گرفتن است.احمدی‌مقدم در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که سازمان محیط‌زیست مدعی شده برخی خودروها استاندارد یورو2 را نیز رعایت نمی‌کنند، گفت: در این مورد باید به صورت مصداقی موارد اعلام شود تا پلیس راهور موضوع را رسیدگی کند، اما معمولا استانداردها بر اساس توافق و در یک جدول زمانی اجرا می‌شود.

انتقاد از سازوکار فعلی معاینه فنی

وضع معاینه فنی خودروها چندان چنگی به دل نمی‌زند، این را مسئولان پلیس می‌گویند؛ وقتی با اشاره به بررسی گزارش‌های رسیده از صحنه تصادف تاکید می‌کنند آن دسته از تصادفاتی که به دلیل نقص فنی و ایمنی خودرو رخ داده ناشی از صدور معاینه فنی‌های صوری بوده است.

پلیس شیوه فعلی را که هم اکنون برای بررسی شرایط معاینه فنی خودروها در این مراکز انجام می‌شود، قابل قبول نمی‌داند.

سردار احمدی‌مقدم با بیان این‌که ساز و کار فعلی معاینه فنی مناسب نیست، گفت: در برخی شهرستان‌ها امکانات معاینه فنی نیست و باید سامانه قوی و یکپارچه در این زمینه در سطح کشور ایجاد شود. وی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده برای رفع آلودگی هوا نیز گفت: زمانی که آلودگی هوا شدت می‌گیرد، همه به یاد استاندارد پایین سوخت می‌افتند و وقتی بادی می‌آید و آلودگی می‌رود، تصمیمات فراموش می‌شود، درحالی که تصمیمات پایدار و بلندمدت لازم است.

پوران محمدی / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها