در دیدار جمعی از دیپلمات های سابق ایران مطرح شد

ناگفته های هاشمی رفسنجانی از ماجرای مک فارلین

واکنش هاشمی رفسنجانی به توافق هسته ای:

اگر حمایتهای رهبری نبود تیم مذاکره کننده موفق نمی شد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با قدردانی از رئیس جمهور و تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در مذاکرات اخیر ژنو گفت: آمریکا و هم پیمانانش برای عرض تسلیت به اسرائیل خواهند رفت.
کد خبر: ۶۱۸۷۱۰
اگر حمایتهای رهبری نبود تیم مذاکره کننده موفق نمی شد

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی که در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام سخن می گفت، درباره مذاکرات اخیر ژنو اظهار کرد: تجربه آنچه امروز در ژنو اتفاق افتاد قبلا هم توسط تیم مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات جنگ اتفاق افتاد با این تفاوت که هنرمندی تیم مذاکره کننده ما در آن زمان این بود که قطعنامه ای که علیه ما صادر شده بود به نفع ما تغییر یافت.

وی افزود: این کار بسیار سختی است چرا که عراق متجاوز اعلام شد و خسارت 100 میلیارد دلاری برای آنها تعیین شد. در حالی که در آن زمان در سازمان ملل طرفداری نداشتیم تا با تدبیر قطعنامه ای که علیه ما صادر شده بود را اصلاح کردیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: البته در آن زمان صدام خیلی تلاش کرد از زیر بار قطعنامه بیرون برود اما ما توانستیم با تدبیر مذاکره کنندگان کشور به رهبری آقای ولایتی از آن شرایط عبور کنیم شبیه آنچه در ژنو اتفاق افتاد و آقای ظریف و همکارانش که از دست پروده های آقای ولایتی هستند توانستند به این موفقیت بزرگ دست یابند.

وی با اشاره به برخی مخالفتها با انجام مذاکرات درباره موضوع هسته‌ای گفت: البته عده‌ای گوشه و کنایه می زدند و فشار می آوردند که اگر نبود حمایتهای رهبری تیم مذاکره کننده ما نمی توانست با این صلابت کار خود را پیش برد و به این موفقیت برسد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: در حقیقت این حمایتها و پشتیبانی های رهبر معظم انقلاب از تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان بود که پشت آنها را محکم کرد و امروز باز هم  پاسخی که ایشان به نامه رئیس جمهور دادند و جمله تشکرآمیز ایشان در برابر تلاشهای صورت گرفته مساله را ختم کرد و جلوی حجمه های احتمالی را گرفت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: البته این موارد همه از شئون رهبری است که در لحظات حساس از مردم و مسئولان حمایت کنند که ایشان به حق در این شرایط حساس این کار را انجام دادند.

وی درباره برخی انتقادات در خصوص ذکر نشدن واژه حق غنی سازی در متن توافق نامه و سوءاستفاده برخی مقامات خارجی از این موضوع یادآور شد: در آنجا ننوشته که حق غنی سازی برای ایران محفوظ است چون در قرار داد ما باNPT  این موضوع مورد اشاره قرار گرفته است و به طور طبیعی هر کشوری که حق بهره گیری از صنعت صلح جویانه هسته ای را دارد غنی سازی هم می کند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: آنها از این کلمه ابا داشتند چون می خواستند چیزی در دست داشته باشند در حقیقت فرقی هم نداشت چون عملا گفتند شما می توانید ادامه دهید. اما اگر به ما می گفتند حقتان است کشورهای دیگر هم وارد می شدند و می گفتند ما هم حقمان است این اقدام آنها راه را برای ما باز کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: همان مقدار سانتری فیوژ که در گذشته کار می کرد به کار خود ادامه خواهد داد البته در سطح غنی سازی 20 درصد نه چون در حال حاضر ما نیازی به اورانیوم غنی سازی شده 20 درصد نداریم آن را برای راکتور امیر آباد می خواستیم که الان زیاد هم داریم.

یادآوری کرد که بر اساس توافقنامه ژنو همه نیروگاهها و راکتورهای ما کار می‌کنند و هیچ یک هم تعطیل نمی‌شود فکر می‌کنم کاری که تیم مذاکره کننده ما انجام داده است کار بسیار بزرگی بود و باید از آقای روحانی و همکارانش در این خصوص تشکر کرد چون ما را از یک مخمصه نجات دادند تا مردم احساس راحتی کنند.

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه ما و طرف مقابل باید به قراردادمان که در ژنو منعقد شد پایبند باشیم خاطر نشان کرد: این فرصت 6 ماهه فضایی را در حوزه های، سیاسی، اقتصادی و ... برای کشور ما فراهم می کند تا بتوانیم به دنبال آن در پی توافق جامع باشیم.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها