بررسی علل و عوامل شکل گیری ماجرای مک فارلین در دهه۶۰

راز بزرگ مک فارلین

در دیدار جمعی از دیپلمات های سابق ایران مطرح شد

ناگفته های هاشمی رفسنجانی از ماجرای مک فارلین

آیت الله هاشمی رفسنجانی ضمن بیان ناگفته هایی از دیپلماسی دفاع مقدس تا مذاکرات هسته ای و تاکید بر اینکه " ماجرای مک فارلین، باعث افتخار ایران در سالهای دفاع مقدس شد"، گفت: امام از اول تا آخر در جریان مسئله مک فارلین بودند و بر آن 8 نماینده مجلس هیاهو کننده پیرامون ماجرای مک فارلین، نهیب زدند که: حرف­هایی را که شما می زنید، رادیو اسرائیل جرأت نمی کند بگوید!.
کد خبر: ۶۷۴۹۵۶
ناگفته های هاشمی رفسنجانی از ماجرای مک فارلین

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از مدیران، سفرا و کارداران سابق جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف که به دنبال ملاقات وزیر و معاونان وزارت خارجه به دیدار آمده بودند، با اشاره به اهمیت دیپلماسی در جهان امروز، گفت: کسانی که از سوی وزارت خارجه به مأموریت های کاری می روند، سربازان و افسران انقلاب در جبهه خارجی هستند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه این دیدار با ارائه تحلیلی از فضای سیاسی کشور در سال­های قبل از انقلاب، گفت: اگر چه ماهیت انقلاب مردمی بود، اما پس از پیروزی، امام (ره) با تأکید بر لزوم روابط دولت با دولت­ها، اهمیت سیاست خارجی را برجسته کردند.

وی اظهار نگرانی بعضی از دولتهای عربی منطقه از تکرار انقلاب اسلامی در کشورهایشان و نا امیدی غرب از نابودی یا به انحراف کشاندن انقلاب از طریق مصادره مسؤولیت های مهم را دلیل حمایت از حزب بعث دانست که حکومت اقماری نظام کمونیستی بود و با اشاره به اجماع غرب، شرق و ارتجاع برای تحریک صدام در شروع جنگ، گفت: میدان داری های سیاسی و نظامی ایران، حامیان حزب بعث را نا امید و نسبت به الگوپذیری ملت ها از ایران نگران کرد و مستقیماً وارد جنگ با ایران شدند.

هاشمی رفسنجانی همچنین با بیان بعضی از اقدامات سیاسی برای جلوگیری از جنایات صدام، بمباران شیمیایی حلبچه را نقطه اوج قساوت غرب و شرق در قتل عام مردم دانست و گفت: از قسی القلبی مثل صدام بعید نبود که این جنایت را در شهرهای ایران هم تکرار کند.

دفاع مقدس و پذیرش آتش بس

وی با اشاره به جلسات سران قوا و حضور وزیر امور خارجه در بعضی از جلسات، گفت: وقتی قرار بر پذیرش آتش بس شد، تیم دیپلماسی ایران چنان میدان داری کرد که سند پیروزی سیاسی ایران در سازمان مللی تصویب شد که قدرت ها تمایلی به این کار نداشتند.

فرمانده دفاع مقدس با بیان چند برنامه دیپلماسی در طول 8 سال جنگ تحمیلی، ماجرای مک فارلین را یکی از نکات قوّت و برجسته عملکرد مسؤولین نظام دانست و گفت: با کاری منسجم و تلفیقی از شیوه های پنهان و پیدای دیپلماسی، هم نیازهای نظامی جبهه­ ها در آن مقطع حساس دفاع مقدس را تأمین کردیم و هم نگذاشتیم ابهت انقلاب اسلامی در نگاه جهانیان مخدوش شود که موجب افتخار ایران و رسوایی و بحران در آمریکا شد.

با کاری منسجم و تلفیقی از شیوه های پنهان و پیدای دیپلماسی در ماجرای مک فارلین،هم نیازهای نظامی جبهه ها در آن مقطع حساس دفاع مقدس را تأمین کردیم که موجب افتخار ایران و رسوایی و بحران در آمریکا شد

هاشمی رفسنجانی با اشاره به بحث های غیر منصفانه ای که این روزها درباره این موضوع می شود، گفت: کسانی که بعضاً آن روزها در جریان امور دفاع مقدس و کشور نبودند، امروزه با اغراض سیاسی، تحلیل های تخیّلی می کنند و با تحریف تاریخ در صدد برجسته کردن نقش نداشته خویش در تاریخ انقلاب و دفاع مقدس هستند.

هیاهو در ماجرای مک فارلین

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «منتقدین ماجرای مک فارلین همیشه هیاهو می کردند»، گفت: در آن زمان که 8 نماینده مجلس می­ خواستند از وزیر امور خارجه در این باره سؤال کنند و در مطبوعات اعتراض می کردند، امام(ره) در بیانیه ای معروف «این تذهبون!؟» گفتند و بر آنان نهیب زدند که: حرف­هایی را که شما می زنید، رادیو اسرائیل جرأت نمی کند بگوید.

وی افزود: چون امام از اول تا آخر در جریان مسئله مک فارلین بودند و بارها در مسیر راهنمایی های موثری داشتند، مطمئن بودند که افرادی درصدد شبهه افکنی اند و با آن بیانیه آنها را به خوبی از میدان بدر کرد.

الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر جایگاه و نقش امام (ره) در همه مراحل انقلاب گفت: شخصیتی عالم به زمان، فیلسوف بی نظیر، فقیهی واقعی و افقه، باریک بین و باهوش، مومن، متفکر، عارف و متوکل علی الله، با آن سلامت نفس، انقلاب را آسیب ناپذیر کرده بود و با تدبیر بی نظیر همه مسایل را مدیریت می کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان امتیازات و ویژگی های تاریخی، جغرافیایی طبیعی و فرهنگی ایران، مکتب اهل بیت(ع) و مردمی پاک و مخلص را سرمایه نظام دانست و گفت: متأسفانه در بعضی از مقاطع کسانی که بویی از مبارزه و انقلاب نبرده بودند، مفسّر جمهوریت و اسلامیت نظام می شوند که به خاطر افکار تند، در داخل باعث نگرانی جوانان و زحمت کشور و در خارج باعث خوشحالی دشمنان انقلاب می شوند.

عملکرد تیم دیپلماسی ایران در مذاکرات هسته ای

وی با بیان شباهت و تفاوت های عملکرد تیم دیپلماسی ایران در سال های پس از جنگ و پرونده هسته ای گفت: با منطق دیپلماسی دنیا را قانع کردیم که پس از 8 سال حمایت از ارتش بعث، در سازندگی پس از جنگ، طرح های بزرگ ایران را فاینانس کنند و امروز نیز با همان صلابت باید برای احقاق حقوق خود تلاش کنیم.

الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر ضرورت توجه به شرایط زمانی در اتخاذ تصمیمات سیاسی، با اشاره به مذاکرات هسته ای و حواشی داخلی و خارجی آن، گفت: همین که دنیا فهمید که با ایران باید در فضایی برابر و محترمانه مذاکره کنند، یک پیروزی سیاسی است.

اکنون دنیا به منطقی و جدی بودن ایران درمذاکرات واقف شده و راه برای مغالطه و ادعای مخفی کاری ایران بست و هدایت های رهبری در جریان مذاکرات، کار را در تقابل با تندروها سهل کرده است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقدیر از تلاش های فرزندان انقلاب در جبهه دیپلماسی، گفت: وزارت خارجه با مدیران مجرّب و منطقی خویش، عزت، حکمت و مصلحت را به گفت وگوهای سیاسی برگرداند و ذهنیت های منفی را جبران کرد.

وی همچنین افزود: اکنون دنیا به منطقی و جدی بودن ایران درمذاکرات واقف شده و راه برای مغالطه و ادعای مخفی کاری ایران بست و هدایت های رهبری در جریان مذاکرات، کار را در تقابل با تندروها سهل کرده است.

اوضاع اقتصادی سال های پس از جنگ

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش با مقایسه اوضاع اقتصادی امروز کشور با سال های پس از جنگ، گفت: در آغاز سازندگی 51 درصد کسری بودجه، بیکاری خطرناک و تعطیلی کارخانه ها و مراکز تولیدی و کشاورزی در استان های درگیر در جنگ بیداد می کرد، ولی با همدلی و حمایت مردم و اتخاذ تصمیمات منطقی، رونق به تولید برگشت و بیکاری 16 درصدی به 9 درصد رسید و همه کشور تبدیل به کارگاه بازسازی و سازندگی شد و مردم به دلیل رونق تولید و کسب و کار از زندگی مناسب تری برخوردار شدند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به ظرفیتهای ایران، گفت: ترمیم اوضاع اقتصادی و رونق اشتغال، عوامل فراوانی دارد که سیاست خارجی یکی از آنهاست و دولت با اولویت دادن به آن می کوشد تا انحرافات و عقب ماندگی های اقتصادی و سیاسی 8 سال گذشته را جبران نماید.

در آغاز این دیدار جناب آقای موید، یکی از مدیران با سابقه وزارت امور خارجه ضمن ارائه گزارشی از برنامه های وزارتخانه برای استفاده از سرمایه های انسانی، به یادآوری خاطرات سفرا و کارداران در سالهای اوّل انقلاب اسلامی، مخصوصاً 8 سال دوران سازندگی پرداخت که دنیا پس از یک دوره تقابلی، روی به تقویت همکاری ها آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
مقصودلو
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
۰
۰
اقای رفسنجانی خودت هم میدانید كسی دیگر حرف شما را باور ندارد
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
۰
۰
كسی نیست به این هاشمی بگه خاطره تعریف نكن،این خاطره برا خودت و بقیه دردسر درست میكنه،اونوقت معلوم نمیشه كی راست میگه...
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها