جمعه‌ها وعده دیدار با هنرمندان در گالری‌های تهران است و جمعه این هفته یکم آذرماه نیز در آخرین ماه از فصل پاییز،‌ گالری‌های تهران به استقبال آثار تازه‌ای از هنرمندان مختلف می‌روند.
کد خبر: ۶۱۷۵۱۶
آخرین ماه پاییز در گالری‌های تهران

جمعه‌ها اگر برای خیلی‌ها روز تعطیل و استراحت است، برای گالری‌های تهران یکی از پرکارترین روزهای هفته به حساب می‌آید و به طور معمول گالری‌داران روز جمعه را برای افتتاح نمایشگاه‌های تازه خود انتخاب می کنند تا هم مشکل ترافیک و نیافتن جای پارک خودروها برای علاقه‌مندان به گالری‌گردی و هنرمندان را فراهم کنند و هم از اوقات فراغت همگان برای بازدید از این گالری‌ها استفاده کنند.

روز جمعه اول آذرماه جاری نیز گالری‌های ساربان، شکوه، شیرین، نار، گالری های خانه هنرمندان، راه ابریشم،‌ اثر و آرت سنتر پذیرای نمایشگاه‌های تازه‌ای هستند و در این میان گالری بین‌المللی نی روز یکشنبه سوم آذرماه را برای افتتاح نمایشگاه تازه خود برگزیده است.

گالری نی

نمایشگاهی از آثار خوشنویسی مرحوم حجت الاسلام «حبیب‌الله فضائلی» بعد از 17 سال از درگذشت این هنرمند روز جمعه اول آذرماه در گالری نی (بنیاد شمس) برپا می‌شود.

این نمایشگاه شامل مجموعه‌ای از قطعات خوشنویسی این هنرمند فقید به خط نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث است که به همت فرزندانش احمد و مهدی فضائلی در قالب نمایشگاهی با عنوان «حبیب خط» تدارک دیده شده است.

در این نمایشگاه ۵۰ قطعه خوشنویسی روی دیوار می‌رود.

حبیب‌الله فضائلی (1301 سمیرم - 1376 اصفهان) فرزند محمد ابراهیم، خوشنویس، محقق و مولف معاصر در سال 1301 در سمیرم در خانواده‌ای روحانی و خوشنویس متولد شد، پس از چند سال رهسپار اصفهان و مشغول به تحصیل علوم دینی شد و پس از آن به تحصیل علوم جدید پرداخت. در سال 1340 موفق به اخذ مدرک لیسانس از دانشگاه اصفهان در رشته ادبیات فارسی شد.  مرحوم فضایلی از معدود خوشنویسانی بود که در نگارش انواع خطوط اسلامی به ویژه نسخ و ثلث تبحر داشت.

وی در سال 1348 شعبه انجمن خوشنویسان ایران در اصفهان را تاسیس کرد و سرپرستی آن را به عهده گرفت.

از فعالیت‌های مهم او می‌توان به این نمونه‌ها اشاره کرد:

برگزاری نمایشگاه‌های خط در داخل و خارج کشور، سرپرستی انجمن خوشنویسان اصفهان، نوشتن کتیبه‌های مختلف در عتبات و سوریه و برخی مساجد و حسینه‌های اصفهان، شیراز، اهواز و تهران.

حبیب‌الله فضائلی در سال 1376 در اصفهان درگذشت و در قطعه هنرمندان باغ رضوان به خاک سپرده شد.

از آثار این روحانی محقق در خطوط اسلامی و کاتب قرآن، مصحف شریفی به خط نسخ و همچنین کتیبه‌ای در ضریح حرم علی بن موسی‌الرضا موجود است که بر روی صفحاتی از طلا، سوره یس به خط ثلث تحریر شده است.

مرحوم فضایلی طی سال‌ها تحقیق، دو جلد کتاب تالیف کرد که هر دو از کتب مرجع مهم در زمینه خوشنویسی به‌شمار می‌آیند:

کتاب «اطلس خط» که در واقع دانشنامه خوشنویسی و شرح کاملی از تاریخ، شیوه‌ها و مشاهیر خوشنویسی است و کتاب «تعلیم خط» که آموزش کامل انواع شیوه‌های خوشنویسی و ابزارهای لازم برای این هنر را معرفی می‌کند.

همچنین مرد آفرین روزگار (زندگی حضرت زینب)٬اصحاب رس، تفسیر آیه نور و کتابت گنجینه الاسرار ؛دیوان عمان سامانی) از دیگر آثار بجا مانده از این هنرمند فقید است.

از مرحوم فضائلی دیوان شعری نیز برجا مانده که هنوز به چاپ نرسیده است.

نمایشگاه آثار این هنرمند فقید تا ۱۳ آذرماه ادامه دارد وعلاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از آثار این نمایشگاه یک‌شنبه تا پنج‌شنبه ساعت ۱۰ تا ۱۹ و جمعه ساعت ۱۶ تا ۱۹ به گالری نی واقع در خیابان شهید موحد دانش،‌ خیابان نیلوفر، شماره ۳ مراجعه کنند.

گالری ساربان

هادی روشن‌ضمیر تازه‌ترین آثار خود را با عنوان «محمل لیلی» از روز جمعه یکم آذرماه در گالری ساربان به نمایش می‌گذارد.

 مجسمه‌های هادی روشن‌ضمیر که پیش از این آثار خوشنویسی وی را دیده‌ بودیم و حال کلمه عشق را با برنز به تصویر کشیده است در گالری ساربان به نمایش درخواهد آمد.

نگاه روشن ضمیر به هنر مجسمه‌سازی نگاه یک خوشنویس است و دوست دارد که خط را در قالب دیگری نمایش دهد و به مجسمه رسید.

نمایشگاه مجسمه‌های برنزی‌ او همگی بر اساس کلمه عشق آفریده شده است. آثار این نمایشگاه ترکیبات، تفکرات و تصورات این هنرمند از عشق است که  با  برنز به شکل مجسمه درآورده و به نمایش می‌گذارد.

او سال قبل در نمایشگاهی آثار خوشنویسی حکاکی شده‌اش را روی سنگ به نمایش درآورد که مجسمه‌های برنزی امسالش را به نوعی ادامه آن نمایشگاه می‌داند که خوشنویسی را در قالب و فرم مجسمه ارائه کرده است.

نمایشگاه «محمل لیلی» از روز جمعه اول آذر ماه از ساعت 16 افتتاح می شود و تا 11 آذر ماه ادامه دارد.

علاقه‌مندان می توانند همه روزه به جز سه شنبه ها از ساعت 16 تا 20 برای بازدید از این نمایشگاه به گالری ساربان واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان صابونچی (مهناز)، کوچه مهماندوست، پلاک 8 مراجعه کنند.

گالری شکوه

«کهکشان من» عنوان تازه‌ترین مجموعه نقاشی‌های «بهنوش فروتن» است که اول آذرماه در گالری شکوه روی دیوار می‌رود.

این چهارمین نمایشگاه  انفرادی این نقاش جوان است که تاکنون آثارش فروش خوبی در دومین حراج  تهران و هفت نگاه پنجم داشته است.

بهنوش فروتن در مجموعه نقاشی‌های تازه‌اش با عنوان «کهکشان من» دنیای تازه  از فرم‌های انتزاعی را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد که شماری از آنها در مرزی میان فیگوراتیو و مدرنیسم اکسپرسیونیستی در حرکتند.

عرفان و معنویت و نیز تلاش بشر برای نائل آمدن به منبع نور  رازهایی است که کهکشان فروتن آنها را با دیدارکنندگانش در میان  می‌گذارد. آثاری  که انسان را از جنین مادری رصد می‌کند و او را تا دالانی از نور همراهی می کند.

حدود 25 تابلوی بزرگ و کوچک فروتن در این نمایشگاه با تکنیک رنگ روغن و اکرلیک روی بوم  در دو سال اخیر  خلق  شده اند؛ بوم هایی که در تونالیته‌های رنگی، زمینه تیره و سیاه دارند  اما هر یک از آنها در مرکز ثقل شان  شعاعی از نور را به مخاطب  نوید می دهند.

«کهکشان من» ، ساعت 16 روز جمعه یکم آذر در گالری شکوه  واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی کوچه امیر نوری پلاک ١٩ آغاز به کار می کند.

این نمایشگاه تا ششم آذر ماه دایر خواهد بود و علاقه‌مندان می توانند همه روزه از ساعت 16 تا 20 از این آثار دیدن کنند.

گالری شیرین

گالری شیرین روز جمعه یکم آذرماه میزبان دو نمایشگاه نقاشی و مجسمه است و آثار دو هنرمند را در دو گالری مختلف خود به نمایش می‌گذارد.

«یادمان شاعر» عنوان نمایشگاهی گروهی از آثار مجسمه‌سازی است که روز جمعه اول آذرماه در گالری شماره 1 شیرین برپا می‌شود.

در این نمایشگاه آثاری از مهرگان میثمی، علیرضا امتیاز، علی موسوی زاده، امیر موسوی زاده، مژده اترک، طرلان لطفی زاده، فریش البرزکوه، فسانه آذری، لیلی طاهری، لاله قاضی وکیلی، مینا طلایی، فروزش صائمی فرد، آتنا اخوان، شاهین قاسمی، سیدمسیح احمد، مهسا خیرخواه، رضا شعبان، بهناز محمد هادی، رضا رستمی‌راد، الهام فلاحی و معین‌الدین شعشعی به نمایش گذاشته می‌شود.

نمایشگاه «یادمان شاعر» تا 12 آذرماه ادامه دارد.

در گالری شماره 2 شیرین نیز روز جمعه یکم آذرماه نمایشگاهی انفرادی از نقاشی‌های «ساغر حمزه‌لو» برپا خواهد شد.این نمایشگاه نیز تا 12 آذرماه دایر خواهد بود.

مراسم افتتاح این دو نمایشگاه ساعت 16 روز جمعه یکم آذرماه برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند تا تاریخ یاد شده  همه روزه از ساعت 11 تا 20 از این آثار در گالری شیرین به نشانی ولنجک، ‌خیابان یازدهم،‌ پلاک 9 بازدید کنند.

خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه گروهی انجمن مجسمه سازان با موضوع «فیگوراتیو» جمعه اول آذر تا دهم آذر در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

در نمایشگاه گروهی «فیگوراتیو» حدود 80 اثر از 71 هنرمند مجسمه‌ساز سراسر کشور به نمایش در می آید.

در این نمایشگاه هنرمندان آثارشان را با موضوع «فیگوراتیو» با برخورد و تکنیک آزاد در ابعاد حدود 20 سانتی متر تا بیش از دو متر در معرض دید علاقه مندان قرار می دهند.

آثار این نمایشگاه از یک میلیون تا 15 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است و انتخاب آثار را «حمید شانس»، «سعید شهلاپور»، «کامبیز صبری»، «آذر شیخ‌ بهاءالدین‌زاده» و «سارا روحی‌صفت» بر عهده داشته‌اند.

نمایشگاه آثار هنرمندان مجسمه‌ساز با موضوع «فیگوراتیو» جمعه یکم آذرماه در نگارخانه‌های نامی، بهار و تابستان خانه هنرمندان ایران گشایش خواهد یافت و به مدت 10 روز آماده بازدید علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری نار

جدیدترین نمایشگاه آثار وحید چمانی با عنوان «اسید آمینه» از عصر جمعه یکم آذر در گالری نار روی دیوار می‌رود.

وحید چمانی در نمایشگاه جدیدش، هشت اثر را به نمایش می گذارد که کوچک‌ترین اثر ابعادی برابر40 در 50 و بزرگ‌ترین هم 5.2 متر است. قیمت آثار که همگی با تکنیک رنگ روغن روی بوم خلق شده نیز  از 12 میلیون شروع شده و به 31 میلیون تومان می‌رسد.

چمانی، برگزیده هفتمین بینال نقاشی ایران و برگزیده نخستین دوره دوسالانه نقاشی دامون فر، این آثار را طی سه سال اخیر به روی بوم آورده و به سیاق آثار گذشته اش به جهان هستی نگریسته است. در نهایت چیزی که در آثار وی دیده می شود تضادی میان سنت و مدرنیته است.

تفاوت عمده آثاری که در نمایشگاه جدیدش پیش روی مخاطب قرار خواهد گرفت به نسبت آثار گذشته اش این است که در آثار جدید وی رنگ ها و در نهایت فضای آثار روشن تر شده است اما در نهایت مانند همیشه وی فضای نقاشی سنتی ایران را با تفکر مدرن در هم می آمیزد.

اسید آمینه ها نیز عنوانی کلی برای تمام آثار اوست که ارجاعی به مفهوم و معنای اسید آمینه دارد به این معنا که از آنجا که پیدایش موجودات زنده از اسید آمینه ها بوده او خلق آثارش و تجسم آنچه از ذهنش گذشته روی بوم را با این مفهوم پیوند می زند.

«اسید آمینه ها» ، ساعت 16 روز جمعه اول آذر در گالری نار  واقع در ولیعصر ، بین محمودیه و زعفرانیه پاساز رولکس،شماره 5 افتتاح می شود.

این نمایشگاه تا 13 آذر ماه دایر خواهد  بود.

گالری راه ابریشم

سومین نمایشگاه انفرادی عکس‌های هاوار امینی با عنوان «شاخ» در گالری راه ابریشم افتتاح می‌شود.

در این نمایشگاه 25 تابلوی نقاشی با تکنیک آزاد به نمایش گذاشته می‌شود.

«شاخ» در زبان کردی به معنی کوه است و امینی در این آثار به موضوع اهمیت کوه در زندگی مردم مناطق کردنشین ایران و عراق پرداخته است.

نمایشگاه «شاخ» یکم آذرماه تا 18 آذر ماه در گالری راه ابریشم واقع در خیابان لواسانی (فرمانیه غربی)، بین شهروند و آبکوه، شماره ۱۰۳ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری اثر

گالری اثر روز جمعه اول آذرماه میزبان نمایشگاه نقاشی‌های ایمان افسریان با عنوان «بر بساطی که بساطی نیست» خواهد بود.

در این نمایشگاه هشت نقاشی رنگ و روغن که نتیجه سه سال فعالیت خلاقانه هنرمند است با موضوع همیشگی فضاهای خالی و اشیایی که مدت هاست مورد استفاده قرار نگرفته اند در معرض تماشا قرار می‌گیرد.

«بر بساطی که بساطی نیست» ساعت 16 روز جمعه اول آذرماه جاری در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، روبروی خانه هنرمندان، شماره 16 افتتاح می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند تا روز 29 آذرماه از این آثار دیدن کنند.

گالری‌های آرت سنتر

آرت سنتر، نیز از اول تا 12 آذرماه میزبان نمایشگاه نقاشی‌های کیان وطن تحت عنوان «تهران/ مقدمه» خواهد بود.

این نمایشگاه  بخش اول از سه‌گانه‌ای است که این هنرمند با موضوع «تهران» آماده‌ نمایش کرده و شامل ۳۰ اثر نقاشی‌ حاوی نگاه نقاش به معماری و بناهای تهران از گذشته تا حال است. در این آثار، وطن سعی کرده از نگاه معماران؛ مهم‌ترین بناهای تهران را در سه مقطع زمانی آخر قاجار، پهلوی اول و پهلوی دوم و زمان حال بررسی کند.

وطن که به‌ عنوان طراح چهره‌پردازی در سینما هم فعالیت‌ داشته و آخرین کارش «پل چوبی» به تازگی روی پرده بوده، پیش از این شش نمایشگاه انفرادی برپا کرده است.

آرت سنتر در خیابان شریعتی، ضلع شمال غربی پل صدر، پلاک ۱۷۱۶ واقع است. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها