تحلیل امیراحمدی از مذاکرات ژنو

آمریکا «دبه» کرد

در پی شکست مذاکرات ژنو و در آستانه دور جدید گفت و گو های ایران و 1+5 ، هوشنگ امیر احمدی در یادداشتی که در سایت عصرایران منتشر شد، تحلیلی درباره چرایی شکست دور قبلی مذاکرات و چشم انداز آن ارائه کرده و نوشته است: علت اصلی شکست مذاکرات مقاومت آمریکا در برابر حق ایران به غنی سازی اورانیوم در سرزمین ایران است.
کد خبر: ۶۱۶۶۴۳
آمریکا «دبه» کرد

وی می نویسد: گفتگوهای ژنو از همان اول هیچ شانسی برای موفقیت نداشته است چون چند کشور درون گروه 1+5، به خصوص آمریکا ، نتوانسته بودند خود را قانع کنند که حق غنی سازی اورانیوم در سرزمین ایران را برسمیت بشناسند.

در واقع از دید این کشورها تا وقتی که دولت ایران حق خود را تا حد حفظ نمادین غنی سازی تنزل ندهد، معامله ای نباید با ایران انجام گیرد. به علاوه، این طور به نظر می رسد که هدف آمریکا از نرمشی که این اواخر روی شناخت حق غنی سازی ایران از خود نشان داده است بیشتر برای خواندن هر چه بیشتر دست دولت روحانی بود.

آمریکا امیدوار بود که ایران اصرار نکند که در متن توافق‌نامه حق دائمی غنی‌سازی اورانیوم آن به رسمیت شناخته شود. حتی اگر ایران بر گنجاندن این بند در توافق نامه اصرار کند، دولت آمریکا امیدوار بود با بازی "پلیس خوب، پلیس بد" با کمک مثلا فرانسه ایران را مجبور به عقب نشینی بکند.

غنی‌سازی در داخل ایران یکی از خواسته‌های کلیدی دولت ایران و خط قرمز آن است. ظاهر قضیه این است که در توافق اولیه ایران و آمریکا، این خواست مستتر بود ولی بعدا توسط فرانسه زیر سؤال رفته است. و اما واقعیت احتمالا این است که آمریکا "دبه" در آورد.

اوباما و نتانیاهو هر دو یک چیز را می‌خواهند: برچیدن کامل برنامه‌ی هسته‌ای ایران، هر چند که تاکتیک‌ها و زمان‌بندی متفاوتی را در نظر دارند.این واقعیت را وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد امریکا، هم تائیید کرده است.

ریسک بزرگ فرانسه

تلویزیون بی بی سی در گفتگو با یک تحلیلگر فرانسوی به تبیین اهداف سیاست اخیر فرانسه در قبال ایران پرداخت و گفت:اقدام فرانسه در جلوگیری از توافق بین ایران و قدرت های جهانی تعجب خیلی ها را برانگیخت، فرانسه شاید متحد سیاسی ایران نباشد ولی تا پیش از تحریم ها حضور فعالی در بازار و اقتصاد ایران داشت از پروژه های نفتی تا خودروسازی، اما حالا بسیاری از منافع اقتصادی فرانسه در کشورهای عرب و اسرائیل می گویند.
 
فرانسوا ژقه بنیانگذار موسسه تحلیل استراتژیک فرانسه می گوید:اسرائیل سعی می کند بین فرانسه و ایالات متحده جدایی بیاندازد، و فرانسه را به موقعیتی بکشاند که از اسرائیل حمایت بکند در حقیقت اسرائیل می خواهد از مواضع قبلی که پیش از اینها دولت آقای سارکوزی گرفته بود استفاده بکند و فرانسه را از باقی کشورها جدا بکند

وی گفت:برای فرانسه این ریسک وجود دارد که اگر به این شیوه ادامه بدهد ممکن است در ژنو آینده منزوی شود. اگر باقی کشورهای پنج به علاوه یک به این نتیجه برسند که می شود با ایران به یک توافقی رسید حتی اگر فرانسه مخالفت بکند آنها در نهایت ممکن است بدون فرانسه به یک توافق برسند، دیپلماسی فرانسه باید این خطر را هم در نظر بگیرد .

ماموریت‌های وزیر احمدی‌نژاد در نفت

بیژن زنگنه بخشی از اختیارات ستادی و اجرایی خود در وزارت نفت را به سیدکاظم وزیری هامانه قائم مقام وزارت نفت واگذار کرد که در این میان، توسعه ظرفیت پالایش نفت و راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس مهمترین ماموریت اجرایی وزیر اسبق نفت در صنعت نفت است.

به گزارش مهر،از این رو در کنار واگذاری بخشی از اختیارات وزیر نفت در حوزه ستاد و منابع انسانی، مهمترین اختیارات اجرایی واگذاری شده به وزیری هامانه پیگیری امور سرمایه گذاری برای توسعه ظرفیت پالایش نفت با تاکید بر پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس، آبادان، آناهیتا، هرمز و پارس از جایگاه وزیر نفت است.

همچنین در این حکم زنگنه، اختیاراتی درباره پیگیری امور قراردادی، حقوق و دستمزد، وضعیت استخدام، پیگیری تخلفات کارکنان، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، بازنشستگی و گزینش منابع انسانی وزارت نفت را به هامانه واگذار شده است.‌

تاکید بر ادامه غنی سازی

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه مشترک یکشنبه شب تیم مذاکره کننده با اعضای این کمیسیون گفت: در این جلسه بر ادامه غنی سازی تاکید شد.

محمد حسن آصفری در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه در این جلسه مشترک پیرامون مذاکرات ژنو یک، دو و سه موضوعاتی مطرح شد، گفت: تیم مذاکره کننده و اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در این جلسه تاکید داشتند که تعلیق غنی سازی، تعطیلی سایت فردو، آب سنگین اراک و هیچکدام از سایت ها در دستور کار ما نیست.

وی افزود: اعضای تیم مذاکره کننده در این جلسه تاکید کردند که مذاکرات را بر اساس عزت ایران دنبال می کنند.

آصفری گفت: غربی ها بدانند اگر مذاکره به نتیجه هم نرسد، آنها ضرر می کنند.

چهار شرط اولاند در مذاکرات

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه که به اسرائیل سفر کرده برای دستیابی به توافق مقدماتی هسته‌ای با ایران در مذاکرات این هفته در ژنو سوئیس، چهار شرط تعیین کرده است.

 اولاند که در یک کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل صحبت می‌کرد گفت: «من از یک توافق مقدماتی حمایت می‌کنم ولی (این توافق) باید بر اساس چهار نکته باشد.»

او گفت: «خواسته اول: ایران بدون معطلی تمام تاسیسات اتمی خود را تحت نظارت بین المللی قرار دهد. نکته دوم، غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد را متوقف کند. سوم، ذخایر اورانیوم غنی سازی شده را کاهش دهد. و در ‌‌‌نهایت، ساخت راکتور (آب سنگین) اراک را متوقف کند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
۰
۰
اقای اولاند؛ شما چه كاره هستید كه برای ما تكلیف تعیین می كنی
یدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
۰
۰
لطفا به آقای اولاند بگویید دیگر برای این نوع پیشنهادها خیلی دیر شده بیایید با وضعییت جدید كنار بیایید وگرنه هم ما وهم شما(بیشتر) ضرر خواهیم كرد هر چه زودتر بازی برد برد را شروع كنید یك روز زودتر به نتیجه خواهید رسید و بدانید ما از آقای نتانیاهو بیشتر از این انتظار نداریم والسلام.
حامد
Canada
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
۰
۰
چشم حتما به آقای اولاند میگیم مواضعشون رو در جهت شما تغییر بدن. چیز دیگه ای نمی خوایین؟

نیازمندی ها