معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد در نشست خبری:

خبرنگاران، مکمل توسعه اجتماعی هستند

وزیر ارشاد: تصویب لایحه کپی‌رایت را در مجلس پیگیری می‌کنیم

بازبینی پرونده ناشران و کتاب‌های تعلیقی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین روز هفته کتاب از خوانش مجدد کتاب‌های توقیف ‌شده و بازبینی پرونده ناشران تعلیقی خبر داد و به طور مشخص درباره وضع نشر چشمه گفت: این ناشر اصلا تعلیق نشده بود که بخواهد مجدد راه بیفتد و فعال شود؛ اکنون هم در حال فعالیت است.
کد خبر: ۶۱۵۹۳۴

به گزارش جام‌جم، آیین قدردانی از خادمان علمی و فنی کشور و افتتاحیه هفته کتاب صبح روز گذشته با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی او و برخی چهره‌های فرهنگی مانند سیدمصطفی محقق داماد و غلامرضا اعوانی در ساختمان این وزارتخانه در میدان بهارستان تهران برگزار شد.

جنتی در این مراسم گفت: مروری بر برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی اجرا شده در ایران نیم قرن گذشته، نشان می‌دهد که توسعه علمی کشور به عنوان بخشی از توسعه عمومی، اقتصادی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است بویژه که از دهه 1380 خورشیدی به بعد با تصویب اسناد بالادستی علم و فناوری کشور توجه به توسعه علم و فناوری نمود آشکارتری یافته است.

در ادامه مراسم، سیدمصطفی محقق داماد به عنوان مؤلف برتر حوزه دین و غلامرضا اعوانی به عنوان مؤلف و مترجم برتر حوزه فلسفه به ایراد سخنانی پرداختند.

اما علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از این مراسم در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌های آنان پاسخ داد. او درباره وضع کتاب‌های توقیف ‌شده گفت: این آثار خوانش مجدد می‌شود. این آثار توسط افراد باسوادی که در حوزه کتاب وجود دارند، دوباره‌خوانی می‌شوند و ممکن است با اصلاحاتی در برخی بخش‌ها، کتاب چاپ شود.جنتی گفت: ممکن است برخی از این کتاب‌ها، رمان‌هایی باشد که اصلا قابل اصلاح نباشد، مثلا داستانی که از سوی نویسنده‌ای نوشته می‌شود، نمی‌توان از میان آن واژه یا پاراگراف یا فصلی را حذف کرد، چون کل داستان به‌هم می‌خورد، اما چاره‌ای نیست. برخی آثار وجود دارد که اخلاق جامعه را خدشه‌دار می‌کند و از اول رمان تا انتها این‌گونه است و نمی‌توان اجازه داد این آثار در سطح جامعه منتشر شود.

وزیر ارشاد در پاسخ به پرسشی درباره وضع ناشران تعلیقی و لغو امتیاز شده هم اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در حال انجام است، بررسی وضع ناشرانی است که در گذشته احیانا پروانه فعالیت‌شان لغو شده بود یا از ورود این ناشران به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ممانعت به عمل می‌آمد، اما اکنون در حال بررسی هستیم و فکر می‌کنم نزدیک به اتفاق آنها در نمایشگاه کتاب آینده حضور خواهند داشت.او به طور مشخص درباره وضع نشر چشمه نیز گفت: این ناشر اصلا تعلیق نشده بود که بخواهد دوباره راه بیفتد و فعال شود. این ناشر اکنون در حال فعالیت است. جنتی گفت: یک‌سری تصمیمات در داخل خود وزارت ارشاد در دولت دهم گرفته شده بود که چون سیاست‌های دولت جدید کاملا با دولت گذشته متفاوت است، ما جلوی ابلاغ این احکام را گرفتیم.وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به پرسشی درباره قانون کپی‌رایت گفت: تصویب لایحه کپی‌رایت را در مجلس پیگیری می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها