به‌یقین برنامه‌ای که مناظره نامیده می‌شود باید یکسری اهداف را دنبال کند، هر چند نه تنها در اصل برگزاری این برنامه مشکلی وجود ندارد، بلکه برای جامعه بسیار مفید خواهد بود. اما چنین برنامه‌هایی باید واقعا مناظره باشد نه یک گفت‌وگوی تلویزیونی برای پرکردن وقت رسانه.
کد خبر: ۶۱۵۸۶۵

در چنین مناظره‌هایی باید صاحب‌نظرانی حضور داشته باشند که بتوانند موضوع مناظره را درست حلاجی کنند و راهکار بدهند، یعنی بهتر است افراد مربوط به بحث، متخصص و صاحب نظر به این برنامه‌ها دعوت شوند.در برنامه هفته گذشته به موضوع مواد مخدر پرداخته شد که به نظرم باید با تامل و عمق بیشتری بحث‌ها را دنبال می‌کردند، هر چند کارکرد یک برنامه تلویزیونی گرفتن نتیجه نیست، اما می‌توانست راهکارهای مفید بسیاری را به مسئولان ارائه و مخاطبان را آگاه کند. برنامه مناظره که جمعه‌ها عصر از شبکه یک سیما پخش می‌شود توانسته گام‌های خوبی را در راستای دستیابی به اهدافی مانند آگاه‌سازی مخاطبان و پاسخگویی به سوالات آنها بردارد.

آیا هدف اصلی برگزاری چنین برنامه‌ای، کمک به جامعه است یا نه فقط می‌خواهد هر بار بحثی را مطرح و از کنار آن براحتی بگذرد؟ یک مناظره زمانی موفق می‌شود که بتوان از آن نتیجه مفیدی گرفت و آن را چراغ راه جامعه قرار داد.

از طرفی ما می‌توانیم برای بهتر برگزار شدن این برنامه کارهای مفیدی انجام دهیم. مثلا می‌توانیم قبل از این که برای هر هفته بحثی را انتخاب کنیم تا مناظره برگزار شود، بیاییم اتاق فکری را در محوری که گزیده شده است، برگزار کنیم. این اتاق فکر باید با حضور صاحب‌نظران آن موضوع و براساس خواسته‌های جامعه برگزار شود تا کمک کند برنامه از آن چه هست بهتر برگزار شود. این اتاق فکر برای باز کردن پنجره‌ای رو به جامعه مفید خواهد بود.

البته به یقین، مدیران رسانه ملی اتاق‌فکر دارند و هر هفته در مورد موضوعات انتخابی بحث و تحقیق و پژوهش می‌کنند اما پیشنهاد من این است که اعضای اتاق فکر متغیر باشند.

اگر رسانه‌ها با صاحب‌نظران تعامل خوبی داشته باشند می‌توان به آینده امیدوار شد. حقیقت این است که رسانه ملی در بسیاری از موارد می‌تواند با یاری گرفتن از صاحب‌نظران به نتیجه‌های بسیار مفیدتری دست یابد.

در کل برگزاری چنین برنامه‌هایی برای جامعه مفید نخواهد بود و مسئولان صدا و سیما هم برای کمک و پیشرفت جامعه این گونه برنامه‌ها را ساخته‌اند که به نظر من نیز راهکارهای خوبی را می‌توان از طریق این برنامه به جامعه منتقل کرد.

حسن معظمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها