قتل سریالی، زورگیری، سرقت، جعل، آدم‌ربایی، قاچاق انسان، سلاح و سوخت بخشی از جرایمی است که برخی اتباع بیگانه در کشورمان مرتکب می‌شوند، هرچند نمی‌توان منکر شد در بین این افراد شهروندان مسئولی نیز حضور دارند که نباید قانون‌شکنی برخی هموطنانشان را پای آنها نوشت، اما مرور اخبار حوادث گواهی است بر آمار بالای جرم و جنایتی که برخی اتباع بیگانه به نام خود در کشورمان ثبت کرده‌اند.
کد خبر: ۶۱۳۳۹۰
جرم و جنایت از نوع اتباع بیگانه

البته نباید فراموش کرد برخی مواقع اتباع بیگانه به دلیل شرایط نامناسبی که در کشور دارند به سمت این جرایم سوق داده می‌شوند و چون در بیشتر موارد آنها بعد از قانون‌شکنی به کشور خود فرار می‌کنند، حاشیه امنی را احساس کرده و راحت‌تر از دیگر مجرمان قانون را نادیده می‌گیرند. در این گزارش برخی جنجالی‌ترین پرونده‌های مجرمان غیروطنی را که در چند سال گذشته خبرساز شده، مرور کردیم.

واژه اتباع بیگانه در کشورمان با نام اتباع افغانستان گره خورده است، آنقدر که وقتی شخصی واژه خارجی را به کار می‌برد به احتمال80 درصد منظورش آنها هستند. در این بین نمی‌توان فراموش کرد شرایط بحرانی افغانستان سبب شده خیلی از اهالی این کشور به ایران پناه آورده و آمار بالای حضور آنها در کشورمان سبب به چشم آمدن بیشتر جرم اتباع افغان نسبت به اتباع کشورهایی مانند عراق، پاکستان و آذربایجان بشود تا آنجا که اگر یکی از طرفداران صفحه حوادث روزنامه‌ها باشید، تائید می‌کنید کمتر روزی را می‌توان پیدا کرد که در آن شرح حادثه‌ای که اتباع افغان آن را رقم زده‌اند خبرساز نشود. از سرقت و کیف‌قاپی بگیرید تا آدم‌ربایی و قتل.

نظیر ازبک؛ قاتل سریالی

ماجرای این قاتل سریالی که تبعه افغانستان بود، به هشت سال پیش بر‌می‌گردد. دستگیری نظیر ازبک که پنج زن خیابانی را به قتل رسانده بود، از جنجالی‌ترین پرونده‌های حوادثی کشور است که به اتباع بیگانه مربوط می‌شود. این قاتل سریالی در سال 83 با پیدا شدن جسد زنی جوان در ساختمانی نیمه‌کاره در شمال تهران دستگیر شد. به این ترتیب پلیس بازجویی را از وی آغاز کرد و با اطلاعاتی که متهم به زبان آورد، جسد سه قربانی دیگر نیز در چاه ساختمانی نیمه‌کاره پیدا و شناسایی شد. رسیدگی به پرونده این متهم در شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران انجام شد و سرانجام در خرداد 84 قاضی پرونده، نظیر ازبک را به سه بار قصاص محکوم کرد.

جومونگ از افغانستان

دیماه 88 بود که ماجرای جرایم خشن هفت تبعه افغان لرزه بر تن رانندگان انداخت، چراکه آنها خودرو‌های سواری را با پرداخت مبالغ بالا کرایه کرده و به خارج از شهر می‌بردند، اعضای این باند در مرحله بعد با ضربات چاقو رانندگان را مجروح کرده و خودروی آنها را به سرقت می‌بردند. نکته جالبی که در این پرونده وجود داشت این بود که سرکرده تبعه افغان و سابقه‌دار این باند که در بازجویی‌ها به 13 فقره سرقت خودرو اعتراف کرد به دلیل شباهت زیادش به بازیگر سریال کره‌ای به جومونگ معروف بود. این متهم در بازجویی‌هایش درباره نحوه سرقت باند خود به این شکل توضیح داده بود: در ساعت پایانی شب اتومبیل‌های مدل بالا را کرایه کرده و آنها را به خارج از شهر می‌بردیم تا نقشه خود را عملی کنیم.

اعضای این باند وقتی به جای خلوتی می‌رسیدند راننده خودرو را آنقدر کتک می‌زدند تا از حال برود به این شکل او را از ماشین بیرون پرتاب کرده و بعد از سرقت خودرو آن را می‌فروختند. این متهم درباره انگیزه خود و همدستانش از سرقت گفته بود: همه ما بیکار بودیم و زندگی در تهران هزینه بالایی دارد از طرفی بعضی از دوستانم برای این‌که بتوانند کارگری کنند به مصرف مواد روی آورده و بعد از این‌که معتاد شده بودند، توان کار کردن نداشتن برای همین برای رفع نیاز‌های خود تصمیم به سرقت گرفتیم.

دندانپزشکی با 78 مورد تجاوز

در این پرونده جنجالی که در سال 82 خبرساز شد، متهم فردی عراقی‌الاصل است که به اتهام تعرض به 78 زن محاکمه شد. مطب این تبعه عراق در ولنجک قرار داشت. او با تزریق داروی بیهوشی به طعمه‌هایش نقشه شوم خود را عملی می‌کرد، اما راز این دندانپزشک متجاوز زمانی برملا شد که او مدعی شد از خانه‌اش سرقت شده است. مرد عراقی به ماموران پلیس گفت به احتمال زیاد سارق زن جوانی است که چند بار به خانه‌ام رفت و آمد داشته است.

به این ترتیب ماموران بازجویی از زن جوان را آغاز کرده و متوجه شدند مرد دندانپزشک به زن جوان تجاوز کرده است.

زن جوان به ماموران گفت: وقتی برای ترمیم دندانم به مطب این دکتر رفتم، او به من داروی بیهوشی تزریق کرد و وقتی به هوش آمدم متوجه شدم به من تجاوز کرده و از این ماجرا نیز فیلم گرفته است، به همین دلیل تصمیم گرفت فیلم‌هایی را که او از من گرفته بود، بدزدم تا آبرویم نرود.

به این ترتیب با شکایت زن جوان از دندانپزشک عراقی شکایت‌های بیشتری از او صورت گرفت و سرانجام او به اتهام تجاوز به 78 زن محاکمه و به 18 سال حبس، تبعید، شلاق و محرومیت از فعالیت دندانپزشکی محکوم شد.

مافیای آفریقایی در ایران

فعالیت مجرمانه آفریقایی‌تبارها در کشورمان بیشتر به قاچاق مواد مخدر مربوط می‌شود. مرور پرونده‌های قاچاق مواد مخدر در دادسرای فرودگاه‌های کشور این ماجرا را تائید می‌کند، اما جنجالی‌ترین پرونده قاچاق مواد مخدر اتباع آفریقا به هفت سال پیش و زمانی بر می‌گردد که در عملیاتی بی‌سابقه پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران یکی از بزرگ‌ترین شبکه مافیایی انتقال مواد مخدر با شیوه بلعی به اروپا و آسیای میانه را شناسایی کرد.

سرکرده این باند مخوف تانزانیایی بود. او با اجیر کردن 85 قاچاقچی آفریقایی تجارت مرگباری را رهبری می‌کرد. با سرنخ‌هایی که پلیس در تحقیقات خود و براساس اطلاعاتی که پلیس اروپا، افغانستان،‌ پاکستان و ترکیه در اختیارش قرار داده بود، متوجه شد قاچاقچیان آفریقایی مواد مخدری که در کشورهای مختلف دستگیر شده‌اند، اعتراف کرده‌اند که محموله خود را از تهران به دبی و از آنجا به کشورهای اروپایی قاچاق می‌کنند. به این ترتیب تحقیقات پلیسی ـ قضایی برای دستگیری اعضای باند آغاز شد و ماموران توانستند 90 متهم را در این‌باره دستگیر کنند. جالب اینجا بود که 85 نفر از متهمان اتباع کشورهای آفریقایی مانند غنا، موزامبیک، تانزانیا و نیجریه بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
۰
۰
سلام مرزهای كشور را كنترل كنید تا این همه بدبختی برای مردم ایجاد نشود . اگر فرزند یكی از مسولین مورد تعرض قرارگیرد باز هم سكوت می كنند؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها