نوروز ریشه دار ترین درخت دشت فرهنگ ایران

بهاریه خواندنی «احسان کرمی» صداپیشه «عزیزم ببخشید»

کد خبر: ۶۱۰۱۷۶
احسان کرمی: «جمعه ایرانی» شبیه رویاست

احسان کرمی، متولد سال 1359 است. او سابقه بازیگری و اجرا در برنامه‌های رادیویی چاردیواری، ممنون، مکث 95، جام ارگ، صبح تهران، تهران در شب، موج مجهول، چراغ سبز و جمعه ایرانی را در کارنامه دارد. او اجرا در تلویزیون را از برنامه نقره آغاز کرد و بعد از آن اجرای برنامه‌های رادیو هفت، سبد و... را هم به عهده گرفت. با کرمی درباره حضور شش ساله‌اش در برنامه «جمعه ایرانی» به گفت‌وگو نشستیم. او در این برنامه در بخش‌هایی مانند «خبرهای در 60 هزار ثانیه» حضور دارد.

برنامه جمعه ایرانی سابقه‌ای طولانی دارد. از کی شنونده این برنامه شدید و چه حسی درباره این برنامه دارید؟

از زمانی که به یاد دارم شنونده «صبح جمعه با شما» بودم و معمولا در کنار خانواده‌ام به این برنامه گوش می‌دادم. تمام هنرمندان این برنامه را می‌شناختم. در این برنامه هنرمندان بزرگی از جمله زنده یاد نوذری، زنده یاد مهرپرور، حسین عرفانی، شهلا ناظریان و... حضور داشتند.

بعد از مدتی، این گروه برنامه «‌ قند و نمک» را ساخت و بعد جمعه ایرانی را روانه آنتن رادیو کرد. من شنونده این برنامه‌ها هم بودم و همیشه از شنیدن آن لذت بردم. شاید باور نکنید یکی از تفریحات من در روزهای جمعه گوش کردن به این برنامه بود‌ و همچون یک مخاطب حرفه‌ای پیگیر این برنامه بودم و الان هم این طور هستم.

فکر می‌کردید روزی در این برنامه صحبت کنید؟

نه، اصلا فکر نمی‌کردم. حضور در این برنامه رویایم بود و خوشحالم به آن دست پیدا کردم. آرزوهای زیادی داشتم که خدا را شکر به آنها رسیدم، اما حضور در برنامه جمعه ایرانی از رویاهایی بود که فکر نمی‌کردم عملی شود. این برنامه برایم همیشه خاص بود. خوشبختانه با کمک خدا به خیلی از آرزوهایم رسیدم، ولی حضورم در جمعه ایرانی بزرگ‌ترین اتفاق کاری‌ام محسوب می‌شود.

چه کسی به شما پیشنهاد کرد در این برنامه حضور پیدا کنید؟

از صادق عبداللهی، نویسنده برنامه خواهش کردم سر برنامه حاضر شوم. چند بار هم رفتم و واقعا لذت بردم. تا این‌که یک روز آقای عبداللهی به من گفت به عنوان تست بروم و متنی که نوشته بود با آواز بخوانم. من هم این کار را کردم و بعد در کمال ناباوری دیدم این تست پخش شد و بعد از آن ادامه دادم.

شاید باورتان نشود، اما روزهایی که ضبط برنامه است منتظر پیامک برنامه هستم تا از من هم بخواهند‌ برای ضبط‌ بروم. در طول سال‌های همکاری‌ام با برنامه جمعه ایرانی فقط یک بار اتفاق افتاد که به من پیامکی داده نشد که در برنامه حضور نداشته باشم. متاسفانه این بدترین خاطره زندگی‌ام است، چون هر هفته اشتیاق زیادی برای رفتن به این برنامه دارم و دلم نمی‌خواهد همکاری‌ام با این برنامه قطع شود. البته من خودم را به برنامه تحمیل کردم، اما نه با کلام، بلکه آنقدر شوق و اشتیاق نشان دادم که ابتدا شعرخوان و بعد نقش‌خوان شدم.

در طول این سال‌ها اجرای برنامه‌های مختلفی در تلویزیون و رادیو داشتید. برنامه جمعه ایرانی چه جایگاهی ‌میان کارهایتان دارد؟

برنامه جمعه ایرانی برایم جایگاه ویژه‌ای دارد و با توجه به بازخوردهای خوبی که از مردم می‌گیرم سعی می‌کنم در هر قسمت از این برنامه بهتر از هفته‌های قبل باشم. البته باید بگویم ‌ سعید توکل، تهیه‌کننده برنامه جمعه ایرانی هم در طول کار وسواس زیادی دارد. او و دیگر هنرمندان تلاش می‌کنند ‌به بهترین شکل کارشان را ارائه کنند تا مردم از شنیدن این برنامه لذت ببرند. در مجموع همه با انگیزه خاصی سر این کار می‌آیند.

هنگام ضبط برنامه جمعه ایرانی مردم هم حضور دارند. برایتان سخت نیست‌ ‌در کنار مردم این برنامه را اجرا می‌کنید؟

نه تنها سخت نیست، بلکه شیرین است. هنرمندان با حضور مردم هویت می‌گیرند. بنابراین باید با روی خوش از مردم استقبال کرد. اگر روزی هنرمند از خیابان عبور کرد و جواب سلام یکی از طرفدارانش را نداد، فکر می‌کنم روز آخر کارش است. باید با مردم زندگی کرد و با آنها لذت زندگی را حس کرد.

قشنگ‌ترین لحظه وقتی است که من به عنوان هنرمند بتوانم به نحو شایسته‌ای پاسخگوی محبت مردم باشم. اگراین کار را انجام بدهم، موفق خواهم بود. وقتی مردم هنگام ضبط جمعه ایرانی کنار ما هستند به ما انرژی می‌دهند و ما بهتر می‌توانیم کار کنیم.

برخی مواقع بویژه برای مناسبت‌ها پیش آمده که ضبط فشرده داشتیم و بناچار مجبور شدیم بدون حضور مردم برنامه را ضبط کنیم. شاید باور نکنید، ولی در این روزها دچار افت حس می‌شوم.

خوشحالم با حضور مردم این برنامه ضبط می‌شود، چون برنامه جمعه ایرانی متعلق به همه مردم است. شنوندگان با این برنامه حس نزدیکی دارند، چون می‌دانند حرف‌‌های دلشان را با زبان شیرین طنز بیان می‌کند. به همین دلیل ارتباط شان با این برنامه غیر قابل توصیف است.

چقدر منتقد کارهای خودتان هستید؟

صادقانه بگویم بجد منتقد کارهایم هست. هیچ وقت اشتباهاتم را توجیه نمی‌کنم و سعی می‌کنم دیگر آنها را تکرار نکنم. اگر هنرمند خودش را نقد نکند به خودش لطمه می‌زند. باید تلاش کنیم منصفانه ضعف‌هایمان را برطرف کنیم.

فاطمه عودباشی / گروه رادیو و تلویزیون

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها