تلاش جناحها برای یک رقابت جدی در اسفندماه

سیدحسن خمینی برای شرکت در انتخابات آماده می شود؟

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی با تاکید بر تقید رهبر کبیر انقلاب اسلامی به تمام جزئیات دین، گفت: امام(ره) به دین به صورت کاریکاتوری نگاه نمی‌کرد و لذا در برابر امام(ره) نه می‌شد ظواهر دینی را کنار گذاشت و نه اخلاق دینی را رعایت نکرد.
کد خبر: ۶۰۹۳۵۰

به گزارش جماران، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی چهارشنبه گذشته در آغاز جلسه درس اصول خود در مدرسه دارالشفای قم، با اشاره به داستان‌های زیادی که از زندگی حضرت علی(ع) نقل شده است، در جمع‌بندی خود از شخصیت امام اول شیعیان اظهار کرد: جمع صفات متعدد در روح امیرالمومنین(ع)، این بزرگوار را به عنصری تبدیل کرده که آن را می‌توان انسان کامل نامید و این یک معجزه است.

وی با تاکید بر این‌که به آینه تمام‌نمای وجود حضرت علی(ع) نباید به صورت یک وجهی نگاه کرد یادآور شد: بحث نگاه کاریکاتوری که مطرح می‌شود، به این معناست که یک بعد شخصیت کسی را ببینیم و بعد دیگر را نبینیم؛ باید همیشه حواسمان باشد که نگاه ما به افرادی که جمع اضداد هستند کاریکاتوری نباشد.

یادگار امام اظهار کرد: یکی از فرزندان امیرالمومنین(ع) که ما در روزگار خودمان دیدیم و از آن بهره بردیم، امام بزرگوار ماست. ایشان نیز چنین جمع اضدادی در وجودش نهفته بود.

وی با اشاره به شخصیت چند بعدی امام راحل گفت: اولین بعد این است که امام مرجع تقلید است. امام کسی است که اگر وارد حوزه‌های دیگر می‌شود، به سبب دینداری است. درد اول امام، درد دینی است و اگر او انقلاب می‌کند به سبب دینداری مردم است. لذا همه باید متوجه باشیم که نمی‌توان شخصیت امام را تحلیل کرد و این بعد شخصیت امام را به عنوان یک بعد پررنگ مدنظر قرار نداد. سیدحسن خمینی افزود: تقید آن بزرگوار در طول زندگی شخصی‌شان، به جزئی‌ترین مسائل دینی، از ظواهر دینی تا بواطن دینی، بوضوح دیده می‌شود، زیرا امام به دین به صورت کاریکاتوری نگاه نمی‌کرد و لذا در جلوی امام نه می‌شد ظواهر دینی را کنار گذاشت و نه اخلاق دینی را رعایت نکرد.

حساسیت امام به بحث اختلاط نامحرم

سیدحسن خمینی ادامه داد: خیلی اوقات ما نسبت به بی‌توجهی به یک امر ظاهری دینی برمی‌آشوبیم، اما وقتی کسی جلوی ما غیبت می‌کند حساس نمی‌شویم. وای به حال ما اگر خودمان غیبت کنیم، خودمان تهمت بزنیم و خودمان بد دیگران را بخواهیم!

وی افزود: اگر کسی جلوی امام غیبت می‌کرد، ایشان از جا بلند می‌شد و می‌رفت، یا او را نهی می‌کرد. از آن سو، ظواهر دینی را هم نمی‌شد مقابل امام فراموش کرد.

نوه امام خمینی(ره) با بیان این‌که عده‌ای درگیر ظواهر می‌شوند و در نقطه مقابل، عده‌ای به بهانه اخلاقیات، ظواهر را کنار می‌گذارند تصریح کرد: واقعا امام نسبت به بحث حجاب و اختلاط نامحرم توجه بسیار ویژه‌ای داشتند؛ در خانواده ما وقتی نوه‌های پسری به سن بلوغ می‌رسیدند امام آنها را از نشستن سر یک سفره با نوه‌های دختری منع می‌کردند. این تقیدات بسیار سنگینی که امام به ظواهر دینی داشتند را نمی‌توان در تحلیل شخصیت ایشان نادیده گرفت. وی افزود: در بحث موسیقی هم، امام شب‌ها که رادیوهای بیگانه را گوش می‌کردند، به محض آن‌که صدای موسیقی از رادیو بلند می‌شد آن را قطع می‌کردند. لذا همه افراد باید مراقب باشند که خدای نکرده امام را به گونه‌ای تحلیل نکنند که بُعد عنایت ایشان به فقه و احکام فقهی، بخصوص مظاهر اجتماعی و فرهنگی دین، کمرنگ جلوه داده شود.

سیدحسن خمینی تصریح کرد: قدم به قدم زندگی امام آمیخته به تقیدات کامل و بدون تسامح به احکام دینی است. البته رفتار ایشان با کسانی که احیانا در نکاتی تقیدات لازم را نداشتند، برخوردی کاملا انسانی ـ تربیتی بود؛ نه این‌که به‌صرف یک لغزش کسی را از دایره دینداران خارج کنند و با تهمت‌های ناروا او را برانند.

نباید ذلیل برخی ارتباطات شویم

یادگار امام تصریح کرد: در عین حال، مهم این است که امام در بند ظواهر نماندند؛ همین امام می‌فرماید که بیان احکام و نجات دین، فدایی می‌خواهد؛ همین امام می‌گوید خون دلی که من از مقدسین خوردم، از هیچ کس دیگری نخوردم. درهمین فیضیه که من و شما صحبت می‌کنیم، ظرف پسر امام را آب کشیدند.

وی یادآور شد: یکی دیگر از ابعاد شخصیت امام که نمی‌توان از آن گذشت، حق‌الناس و حقوق مردم است. زندگی امام آمیخته به حقوق مردم است. این‌که ایشان برای مردم حق تعیین سرنوشت قائل بود، دلیلی جز این ندارد که مردم آزاد آفریده شده‌اند و باید خودشان تصمیم بگیرند.

سیدحسن خمینی اظهار کرد: البته گاهی اشتباه برداشت می‌شود و گفته می‌شود مردم حق اشتباه دارند؛ خیر! کسی حق اشتباه ندارد، اما مردم خودشان باید انتخاب کنند.

یادگار امام با بیان این‌که از بحث‌های دیگر در شخصیت امام که هنگام تحلیل ایشان باید به آن توجه کرد، توجه به‌عزت اسلامی و عزت مسلمانان است، گفت: همه باید به این نکته توجه کنند؛ جوهره شعار کلیدی انقلاب یعنی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» نمونه‌ای از کلیت اهداف امامی است که باید او را بشناسیم. استقلال به این معنا نیست که هیچ کالایی نباید وارد شود و همه را خودمان بسازیم. معنای استقلال این است که نباید ذلیل برخی ارتباطات شویم، ولی این به معنای آن نیست که مصلحت را کنار بگذاریم.

وی تاکید کرد: آزادی مردم به معنای حق‌الناس است و اسلام عمده مساله است؛ بنابراین اگر دین نبود، امام به این عرصه‌ها ورود نمی‌کرد. همه ما به عنوان کسانی که سربازان امام زمان(عج) هستیم، باید حواسمان باشد که اگر چیزی می‌گوییم در جهت تقویت فرهنگ دینی مردم باشد.

سیدحسن خمینی یادآور شد: زندگی علی(ع) در خانه پیامبر(ص) منشأیی برای آن است که این بزرگوار اضداد و صفات مختلفی را در خود جمع کند؛ از شجاعت و حمیت گرفته تا مظلومیت و صبر. نه شجاعت باعث شد که علی(ع) وقتی باید صبر کند، صبر نکند و نه صبر او ناشی از ضعف بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها