نقاب سکوت و بوی مرگ، میان کوچه‌های محله‌ای در کرج

خمار... مثل کودکان معتاد محله ملک آباد

قصه یکی بود، یکی نبود، بابا بود، مامان نبود، مامان بود، بابا نبود، قصه تلخ کودکانی است که به نام کودکان طلاق نام گرفته‌اند و این روز‌ها بالا رفتن آمار طلاق، بر تعداد این کودکان افزوده است.
کد خبر: ۶۰۸۳۲۰

به گزارش جام جم سرا به نقل از قدس آنلاین- روزگاری نه چندان دور، سالی یک طلاق هم در کهگیلویه و بویراحمد رخ نمی‌داد و دختران ایل با لباس سفید می‌رفتند و با کفن سفید برمی گشتند اما حالا چه زود همه چیز رنگ می‌بازد. اکنون جامعه ایلی جامه گشاد مدرنیته بر تن کرده و در شهر‌ها و روستا‌ها ساکن شده و در این بین هویت ایلی خود را از دست رفته می‌یابد.
اگر تا سال ۷۵ کهگیلویه و بویراحمد در میان استانهای کشور کمترین نرخ طلاق را داشت اما اینک جای خود را به استانهای دیگر داده است.

۱۰۰۷ طلاق در سال گذشته در استان به ثبت رسید

سال گذشته یک هزار و هفت مورد طلاق در این استان ۷۰۰هزار نفری ثبت شد و در شش ماهه امسال نیز ۵۱۵طلاق به ثبت رسید.
مدیر کل ثبت اسناد کهگیلویه و بویراحمد از افزایش دو درصدی آمار طلاق در سال جاری خبر داد و گفت: در چهار ماهه اول سال ۹۱ تعداد ۳۴۱ فقره طلاق در استان ثبت شده که این رقم در مدت مشابه سال ۹۲ به۳۵۰ فقره رسیده است.
سعید محوری با اعلام افزایش سه درصدی آمار ازدواج در چهارماهه امسال اظهار داشت: در چهار ماهه اول سال ۹۱ تعداد سه هزار و ۲۷۰ فقره ازدواج در استان ثبت شده که این رقم با افزایش سه درصدی به سه هزار و ۳۷۶ فقره در چهار ماهه اول سال ۹۲ رسیده است.
محوری اصلیترین دلایل طلاق در استان را اقتصادی و اعتقادی عنوان کرد و افزود: با توجه به افزایش روز افزون آمار طلاق نهادهای ذی ربط دستگاه‌های قضایی و مجلس باید قانون یا راهکاری را برای تشویق جوانان به ازدواج ارائه دهند تا از روند روبه رشد معضل طلاق جلوگیری شود. اما طلاق به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی تأثیرات منفی عمیقی بر خانواده و کل جامعه بر جای می‌گذارد و هزینه‌های مادی و معنوی زیادی را بر اجتماع تحمیل می‌کند.
مدیر کل ثبت اسناد کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مشکلات بعد از طلاق زوجین و فزندان آن‌ها بیان داشت: طلاق باعث بروز مشکلاتی برای فرزندان و زوجین به خصوص زنان می‌شود و تبعات جبران ناپذیری را برای فرد و جامعه به دنبال دارد. در صورت بروز چنین مشکلی معلوم نیست فرزندان طلاق چه کسی را الگوی خود قرار داده و سرنوشت زنان بی‌سرپرست چه می‌شود.

پژوهشی در زمینه علت افزایش طلاق انجام نشده است

وی اطلاع رسانی ارگان‌ها و سازمانهای را در خصوص معضل طلاق ضعیف دانست و گفت: متأسفانه تاکنون ارگان یا نهادی پیدا نشده که یک کار تحقیقی در زمینه علل افزایش طلاق در استان انجام دهد.
محوری افزود: به دلیل عدم تخصیص اعتبار در این زمینه تاکنون کسی به اداره اسناد و مراکز قضایی مراجعه و درخواست اطلاعات نکرده است. دستگاه‌های متولی، رسانه‌ها و صدا و سیما باید وارد عمل شوند و زشتی طلاق را برای مردم بازگو کرده و آثار سوء آن را یادآوری کنند.
مدیر کل اداره ثبت اسناد و املاک استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کاهش سن طلاق در استان اظهار داشت: رده سنی طلاق در شش ماه سال جاری همانند سال گذشته در استان تقربیاً بین ۲۴ تا ۳۴ سال بود.
بر اساس آمار سایت سازمان ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۰یکهزار و ۲۱ واقعه طلاق در استان بوقوع پیوسته و این در حالی است که میزان طلاق در سال ۸۹، تعداد ۸۳۴ و در سال ۸۸ تعداد ۶۷۶ مورد بوده است.
اگر چه میزان طلاق در سال ۹۰ نسبت به سال ماقبل آن حدود ۲۵ درصد رشد داشته اما در همین مدت ازدواج رشد بسیار اندکی داشته به طوریکه از هشت هزار و ۵۷۵ در سال ۸۹ به هشت هزار و ۸۱۹ در سال ۹۰ رسیده است. با این حال میزان ازدواج در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰با هشت هزار و ۷۸۹ مورد، کاهش ناچیزی داشته است.

معضل طلاق به روستا‌ها هم کشیده شد

اما نگران کننده‌تر آن است که طی سالهای ۸۸ تا ۹۰ میزان طلاق در مناطق روستایی این استان از ۳۲۰ مورد به ۳۹۴ مورد رسیده است اگر چه اطلاعاتی از آمار سال گذشته و سال جاری منتشر نشده است. با این حال از مجموع طلاقهای ثبت شده در استان، بیشترین فراوانی طلاق در مردان در سنین ۲۰ تا ۳۴ و در زنان در سنین ۲۰ تا ۲۹ سال بوده است.
طلاق مانند هر پدیده‌ دیگر اجتماعی دارای ریشه های مختلفی است که بدون بررسی دقیق ریشه‌هایش مقابله و جلوگیری از آن بسیار مشکل است.
یک مشاور خانواده بیکاری، اعتیاد به مواد مخدر، فقر اقتصادی، مهاجرت، اختلافات طبقاتی و رویای به دست آوردن زندگی بهتر را از عوامل اصلی طلاق عنوان کرد.
زهرا فرجی افزود: عدم تعهد زوجین، ناآگاهی از مهارت‌های زندگی پیش از ازدواج، افزایش سطح توقعات زوجین، دخالت‌های اطرافیان و اعتیاد و بیکاری از دلایل روند افزایشی طلاق در این استان است.
وی بیان داشت: گاهی نبود تفاهم و شناخت زوج‌ها از یکدیگر، باعث می‌شود زندگی مشترک زن و مرد حتی با داشتن فرزند و زندگی مناسب به جدایی بینجامد که این مساله نیز بر آسیب‌های اجتماعی می‌افزاید. مراجعه به مراکز مشاوره‌ای ازدواج و مشورت جوانان با خانواده‌ها راهکارهای مناسب برای جلوگیری از افزایش طلاق در استان است.

بیشترین طلاق در سالهای اول زندگی

یک مشاور حقوقی نیز گفت: ریشه یابی علل مراجعه اکثر افرادی که تقاضای طلاق دارند، نشان می‌دهد که دلیل اصلی مراجعه و درخواست طلاق عدم تعهد و وفاداری زوجین بوده است.
به گزارش جام جم سرا، زینب رستمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر افزود: بیشتر کسانی که برای طلاق به مشاور حقوقی مراجعه می‌کنند در دوران عقد خود هستند و هنوز وارد زندگی مشترک نشده‌اند. در این خصوص بیشتر طلاق‌ها به صورت توافقی و با رضایت طرفین انجام می‌شود.
رستمی با بیان اینکه ریشه بیشتر این مشکلات به نحوه آشنایی زوجین با یکدیگر برمی گردد، گفت: احساسات زودگذر و نادرست، دوستیهای خارج از حریم عرف و شرع که سرانجام به ازدواج می‌رسند معمولا پایان خوبی ندارند.
وی افزایش اعتیاد را یکی دیگر از دلایل افزایش طلاق‌ها در استان عنوان کرد و بیان داشت: مشکل اعتیاد فرد، زندگی را برای زوج مقابل سخت و طاقت فرسا کرده تا جایی که برای فرار از این مشکل، طلاق را انتخاب می‌کند.
وی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از زوجین برای نگه داشتن زندگی خود تلاشی نمی‌کنند، افزود: در این میان دخالت‌های بی‌جای اقوام و بستگان و آشنایان در زندگی خصوصی زوج‌های جوان و مخصوصا در اختلافات آن‌ها، بی‌تاثیر نیست.
به نظر می‌رسد برای حل معضل طلاق در این استان ابتدا باید واقعیت رشد نگران کننده طلاق را پذیرفت و به دنبال پنهان کردن آن نبود زیرا پنهان کردن زخم باعث چرکین شدنش می‌شود و روزی که سرباز کند، هیچ طبیب حاذقی را توان درمان آن نیست.

کاهش ۱۷درصدی ازدواج در کهگیلویه

فرماندار کهگیلویه از بین رفتن قبح طلاق را از عوامل رواج این پدیده عنوان کرد و گفت: کاهش ۱۷درصدی آمار ازدواج در شهرستان کهگیلویه که بافتی سنتی دارد، نگران کننده است.
ابراهیم جعفری با اشاره به افزایش پنج درصدی آمار طلاق در این شهرستان در شش ماه گذشته افزود: عوامل متعددی در این قضیه دخالت دارند که باید بررسی شود.
وی تصریح کرد: زمانی طلاق زوج‌ها در شهرستان کهگیلویه امری ناپسند محسوب می‌شد ولی امروزه این پدیده به راحتی رواج پیدا کرده است. دستگاههای فرهنگی وظیفه‌ای فرا‌تر از دیگران دارند که باید با فرهنگسازی ازدواج صحیح، اجازه ریشه دواندن طلاق در جامعه را ندهند.
بر اساس اعلام رسمی سازمان ثبت احوال کشور هر ساعت ۱۶طلاق در کشور به ثبت می‌رسد. این رقم از آنجا نگران کننده است که در سال ۹۱ هم آمار طلاق نسبت به سال گذشته‌اش در کشور بیش از هفت درصد رشد داشته است.

۱۳درصد ازدواج‌ها در گچساران به طلاق انجامید

رییس اداره ثبت احوال گچساران در این خصوص گفت: آمارهای ثبت شده ازدواج و طلاق دفا‌تر اسناد رسمی شهرستان امسال نشان می‌دهد که ۱۳درصد ازدواج‌ها در این شهرستان به طلاق ختم شده است.
عطاالله گرجی‌پور افزود: در سه ماهه نخست امسال ۵۱۰ مورد ازدواج و ۶۵ مورد طلاق در این شهرستان به ثبت رسیده است که آمار پدیده طلاق جای تامل دارد.
این روز‌ها معضل طلاق در همه اقشار جامعه دیده می‌شود و قشر یا طبقه و یا گروهی را نمی‌توان در جامعه امروز یافت که از اِپیدمی طلاق در امان باشد و این معضل نیازمند فعالیتهای پژوهشی بیشتری در همه ابعاد است.
حال همه ما در قبال نگاه سرد و منتظر کودکان طلاق مسئولیم، کودکانی که گاهی سقف آرزو‌هایشان این است که قصه زندگیشان با یکی بود و یکی نبود، شروع نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
۰
۰
چه تحقیقی درموردطلاق انجام بشود كه چه .ما 3میلیون تومان حقوق میگیریم ولی 5نفریم همیشه هشتمان گرو نهمان است.بالاخره مرد هر چه باشد احساس دارد.تا كی میتواند در عین بی پولی به چشم زن وبچه هایش زل بزند.مجبور است به یك نحوی خودرا از مصیبت افلاس برهاند وچاره را در طلاق میبیند.باید فكری به حال اقتصاد مملكت بشود حتی یونان از ما وضعش بهتراست.

نیازمندی ها