پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا در گرو نتیجه مذاکرات با 1+5

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تا شب عید

آزادسازی قیمت بلیت هواپیما تا 4 ماه دیگر

همزمان با چراغ سبز وزیر راه و شهرسازی و درخواست برای آزادسازی تمامی قیمت‌ها در بخش حمل و نقل، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از آزادسازی قیمت بلیت هواپیما تا چهار ماه آینده خبر داد.
کد خبر: ۵۹۹۷۶۸

به گزارش خبرنگار ما، با این‌که آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در برنامه پنجم توسعه نیز قید شده و دولت موظف است تا سال سوم برنامه، این قیمت را آزاد کند، با این حال شاید به علت این‌که آزادسازی قیمت بلیت، همتراز گرانی آن قرار گرفته، دولت‌های قبلی به سوی آن نرفته‌اند، حال آن‌که از نظر کارشناسان اقتصاد حمل و نقل، آزادسازی قیمت بلیت لزوما به معنای افزایش قیمت‌ها نیست، بلکه به معنی خروج دولت از قیمت‌گذاری دستوری قیمت بلیت هواپیما، افزایش کیفیت خدمات و تنظیم قیمت بلیت بنابرمیزان عرضه و تقاضا در بازار است.

در این چارچوب نوعی رقابت در میان شرکت‌های هواپیمایی شکل می‌گیرد که آنان را وادار می‌سازد برای جذب مشتری اقدام به افزایش کیفیت خدمات در کنار تنظیم قیمت‌ها کنند که این تنظیم قیمت‌ها گاه باعث کاهش نرخ بلیت در برخی فصول خواهد شد. به عنوان مثال قیمت بلیت هواپیما در فصل پرمسافر یا روزها و ساعات پرتقاضا افزایش می‌یابد و طبیعتا برخی افراد قادر به استفاده از هواپیما در آن مقاطع نخواهند بود. اما در مقابل، در دیگر روزها، فصول و ساعات عادی، شرکت‌های هواپیمایی مجبور به ارزان‌فروشی بیش از حد بلیت نیز خواهند بود تا پروازهای خود را خالی عازم مقصد نکنند، در این حالت دیگر اقشار ضعیف نیز می‌توانند از هواپیما استفاده کنند.

ازاین زاویه اتفاقا کارشناسان اقتصاد و حمل و نقل، آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را در راستای کمک به تحقق عدالت اجتماعی و دسترسی همه اقشار به هواپیما در کنار ایجاد رقابت برای افزایش کیفیت خدمات هوایی، ارتقای ایمنی و ایجاد انگیزه سرمایه‌گذاری و ورود هواپیماهای نو به ناوگان هوایی ارزیابی می‌کنند.

با این حال به نظر می‌رسد گفتمان دولت یازدهم بر آزادسازی قیمت بلیت قرار گرفته و اظهارات وزیر راه و شهرسازی چراغ سبز بزرگی در این میان است.

خواستار آزادسازی همه قیمت‌ها هستم

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که باید آزادسازی قیمت‌ها در بخش‌های حمل و نقل اتفاق بیفتد، گفت: سیاستگذاری دولت باید با سیاست بنگاه‌های خرد همگام شود.

به گزارش مهر، عباس آخوندی دیروز در نشست اعضای تشکل‌های حرفه‌ای حوزه حمل و نقل با تاکید بر این‌که در جریان خصوصی‌سازی همواره بر این امر تاکید داشتم که باید به یک بازتعریف از اقدامات دولت دست پیدا کنیم، افزود: دولت باید ابتدا فهرستی از کارهایی که نباید انجام دهد تهیه کند، زیرا به نظر می‌رسد بدون بازنگری در ماموریت‌های دولت، خصوصی‌سازی اتفاق نمی‌افتد.

وی با اشاره به این‌که میزان بهره‌وری در بخش دولتی بسیار کم است، اظهار کرد: نوعی بازنگری در رابطه میان دولت و بازار نیاز است، بنابراین دولت دو وظیفه دارد؛ اول این‌که تزریق‌کننده فعالیت‌های عمومی است و باید به‌عنوان یک رگولاتور عمل کند و دوم این‌که دولت مالک زیرساخت است، بنابراین باید از حوزه عملیات بیرون بیاید و در حد تنظیم‌کننده موازی عمل کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که باید تمامی لکوموتیوها در بخش ریلی به بخش خصوصی واگذار شود، بیان کرد: اقدامات عملیاتی دولت باید به صفر برسد و در حوزه‌های مختلف حمل و نقل نباید نقشی داشته باشد.

آخوندی با تاکید بر این‌که ارتقای ایمنی، استانداردها و حفظ ایمنی بزرگ‌ترین انتظار دولت از تنظیم مقررات است، گفت: بنابراین معتقدم باید از مداخله در قیمت‌گذاری خارج شویم و براساس زمانبندی در جهت آزادسازی کامل قیمت‌ها به پیش برویم.

وی با اشاره به این‌که مداخلات دولت موجب زیان مصرف کننده و بهره‌بردار است، اظهار کرد: مداخله دولت، توسعه خدمات را محدود کرده است به طوری‌که در حوزه جاده، کیفیت ناوگان ادوات، امنیت جان مسافران را در‌معرض خطر قرار داده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که مشکلات بخش هوایی را قبول دارم، بیان کرد: اما این‌که حمل و نقل هوایی به بهانه مشکلات، بهای سوخت را پرداخت نکند یا به شرکت فرودگاه‌های کشور بدهی داشته باشد، مورد قبول نیست.

ایجاد رقابت

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: تا حدود چهار ماه دیگر قیمت بلیت هواپیما آزاد می‌شود و کیفیت خدمات پروازی افزایش می‌یابد.

حمیدرضا پهلوانی در حاشیه نشست اعضای تشکل‌های حرفه‌ای حمل‌ و نقل در جمع خبرنگاران گفت: مهم‌ترین هدف از آزادسازی قیمت‌ها ایجاد محیط رقابتی برای فعالیت ایرلاین‌هاست، بنابراین اقدامات مربوط به سازمان هواپیمایی انجام شده و در حال تکمیل برنامه دولت در این زمینه هستیم.

وی درباره افزایش سطح ایمنی پروازها نیز اظهار کرد: برای جلوگیری از کاهش سطح ایمنی پروازها باید مجموعه‌ای از عوامل افزایش یابد که در این زمینه بسترسازی لازم برای واردات قطعات هواپیما از طریق تسهیلات گمرکی در دستور کار قرار دارد. همچنین با ابزارهای تشویقی از تولیدکنندگان داخلی برای تامین قطعات هواپیما حمایت کرده‌ایم.معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: یکی از بخش‌های مهم جهت حفظ و ارتقای سطح ایمنی، بازرسی‌های دوره‌ای است.

به گفته پهلوانی، از نظر سازمان هواپیمایی کشوری محدودیت مسیر برای انجام پروازهای داخلی وجود ندارد و محدویت‌های کنونی پروازها مربوط به شرکت فرودگاه‌های کشور است و با هیچ ایرلاینی در این رابطه مشکل نداریم.

تکذیب افزایش قیمت مسکن مهر

وزیر راه و شهرسازی ضمن تکذیب افزایش قیمت مسکن مهر گفت: ساخت مسکن مهر متوقف نشده و تمام تعهدات قبلی در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، عباس آخوندی در حاشیه نشست با فعالان و تشکل‌های صنفی بخش حمل و نقل افزود: هر جا که توقفی در روند ساخت و ساز مسکن مهر صورت گرفته است، به وزارتخانه منتقل کنید تا پیگیری‌های لازم انجام شود.وی درباره ادامه پروژه مسکن مهر و ثبت‌نام‌ جدید در این پروژه اظهار کرد: همان طور که در حوزه حمل و نقل عنوان شد، باید در حوزه مسکن نیز خصوصی‌سازی را دنبال کرد و ساخت و ساز را در اختیار بخش خصوصی قرار داد.وی با وجود انتقادهایی که به پروژه مسکن مهر داشته است، تاکید کرد که این انتقادات هیچ‌وقت به معنای توقف مسکن مهر نیست.

وزیر راه و شهرسازی از اعلام علت تصادف مرگبار دو دستگاه اتوبوس در محور قم ـ تهران تا پایان هفته جاری خبر داد.

وی گفت: علت حادثه تصادف دو دستگاه اتوبوس را پلیس اعلام کرد و وزارت راه و شهرسازی با همکاری بقیه دستگاه‌ها برنامه‌ریزی‌ها را انجام داده تا از تکرار وقوع این قبیل حوادث در کشور جلوگیری شود.

وی با اشاره به این که وضع امدادرسانی برای چنین حوادثی بهبود یافته است، اضافه کرد: علاوه بر گزارش‌های تهیه شده در خصوص این حادثه، دستور داده شد گزارش‌های دیگری نیز تهیه شود تا موارد بدرستی مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته آخوندی، امروز (دوشنبه) کمیسیون ایمنی راه‌ها تشکیل می‌‌شود و در آنجا تمام گزارش‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت و تا پایان هفته علت سانحه را به‌اطلاع عموم می‌رسانیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها