سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد:

یک‌چهارم مواد غذایی جهان روانه سطل زباله می‌شود

سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) گزارش داد که بیش از یک‌چهارم محصولات زمین‌های زیر کشت جهان مستقیما به سطل‌های زباله ریخته می‌شود. در همین حال گرسنگی و سوء تغذیه جان و سلامت ۸۷۰ میلیون نفر را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۵۹۶۹۳۷
یک‌چهارم مواد غذایی جهان روانه سطل زباله می‌شود

فائو همچنین گزارش داد که سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن مواد غذایی در سراسر جهان دور ریخته می‌شود. سرازیر شدن این حجم مواد خوراکی به زباله‌دانی‌ها نه تنها یک زیان اقتصادی بزرگ که معضلی جدی برای محیط زیست است.

براین اساس، ۲۸ در صد از کشتزارهای جهان برای تولید محصولاتی به کار گرفته می‌شود که هرگز خورده نمی‌شوند. پیامدهای انسانی، اقتصادی و زیست محیطی این وضعیت کشورهای مختلف را به چاره‌جویی واداشته است.

میزان خسارت ناشی از دور ریختن محصولات کشاورزی سالانه ۵۶۵ میلیارد یورو برآورد می‌شود. در این رقم، ارزش ماهی‌ها و خوراکی‌های دریایی دور ریخته شده در نظر گرفته نشده است.

سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد اعلام کرد: به دلیل دورریز محصولات کشاورزی سالانه معادل پنج برابر آب رودخانه ولگا به هدر می‌رود.

براین اساس، هر سال ۲۵۰ میلیارد متر مکعب آب صرف تولید مواد غذایی می‌شود که در نهایت به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد. این مقدار پنج برابر آبی است که هر سال در رودخانه‌ ۳۷۰۰ کیلومتری ولگا در جنوب روسیه، به عنوان پرآب‌ترین و طولانی‌ترین رودخانه اروپا جریان دارد.

«ژوزه گرازیانو دا سیلوا» مدیر کل فائو در این مورد گفت:همه ما ماهیگیران، کشاورزان، تولیدکنندگان مواد غذایی، دولت‌ها و حکومت‌های محلی و مصرف‌کنندگان باید در هر بخش از زنجیره‌ انسانی تغذیه تغییری ایجاد کنیم که در وهله اول مانع دور ریخته شدن مواد غذایی شویم و در مرحله بعد از این مواد به بهترین شکل استفاده کنیم.

مدیرکل فائو در کنار پیامدهای زیست محیطی هدر دادن مواد غذایی، این وضعیت را به دلیل وجود ۸۷۰ میلیون گرسنه در جهان عملی غیراخلاقی توصیف کرد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها