مدیرعامل قطار شهری تبریز: عملیات ساخت مترو به پایان رسیده و منتظر ورود واگن‌ها از چین هستیم

بهره‌برداری از متروی تبریز؛ 3 ماه دیگر

سرانجام پس از سال‌ها انتظار، قطار شهری تبریز روی ریل متروی این شهر قرار خواهد گرفت؛ اتفاقی که به گفته مسئولان قطار شهری تبریز طی سه ماه آینده رخ خواهد داد و البته تحقق حتمی آن منوط به ورود واگن‌ها از چین به ایران است.
کد خبر: ۵۹۱۳۵۷

متروی تبریز از پنج خط (شامل چهار خط اصلی و یک خط حومه) به طول ۷۵ کیلومتر تشکیل شده و بعد از تهران دارای بیشترین خطوط بین کلانشهرهای کشور است.

اجرای این طرح با توجه به رشد روزافزون سفرهای درون‌شهری در تبریز، ضرورت استفاده از سامانه حمل ونقل ریلی و کاهش مشکلات ترافیکی بسیار مفید خواهد بود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز بهره‌برداری از مرحله یک مترو را منوط به ورود واگن‌های چینی در دو سه ماه آینده عنوان می‌کند و دراین‌باره به مهر می‌گوید: خط یک مترو هم اکنون از پیشرفت فیزیکی 57 درصدی برخوردار است و مرحله یک آن به محض ورود واگن‌ها به بهره‌برداری می‌رسد و درصورتی که شهرداری بتواند تا پایان شهریور 92 حوالی ایستگاه میدان ساعت را تملک کند، مرحله دوم را نیز تا پایان سال 93 تا میدان ساعت به پیش خواهیم برد.

جواد انصاری با بیان این‌که برخی مسئولان وعده‌هایی درباره افتتاح زودهنگام مرحله اول داده بودند که زمینه‌ساز برخی بدقولی‌ها شد، می‌افزاید: اما به نظر می‌رسد کار انتقال واگن‌های مترو به بندرعباس و سپس ورود آنها به تبریز حدود سه ماه زمان بخواهد.

وی با بیان این‌که به محض ورود واگن‌ها به استان، مرحله اول به بهره‌برداری می‌رسد، به جزئیات افتتاح مرحله‌های مختلف خط یک مترو اشاره و تصریح می‌کند: مرحله دوم این خط نیز بسرعت در حال احداث است و مشکلی از بابت واگن‌های این مرحله وجود ندارد.

مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز با بیان این‌که عملیات اجرایی مرحله سوم خط یک نیز از میدان ساعت تا دپوی لاله در حال انجام است، خاطرنشان می‌کند: ایستگاه‌های مرحله سوم نیز در دست ساخت است و به نظر می‌رسد تا مرداد 93 کار حفاری خط یک به پایان برسد.

انصاری تاکید می‌کند: در سال 95 خط یک متروی تبریز به‌طور کامل از دپوی ائل‌گلی تا دپوی لاله به طول 17.2 کیلومتر به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی یکی از ویژگی‌های متروی تبریز را وجود چهار خط درون‌شهری و یک خط حومه‌ای تبریز ـ سهند عنوان می‌کند و می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود به طور کلی 25 درصد از سفرهای درون‌شهری کلانشهر تبریز توسط مترو انجام شود که در کاهش بار ترافیکی این کلانشهر تاثیر بسزایی خواهد داشت.

تعلل، هزینه خرید را افزایش می‌دهد

قائم‌مقام سازمان قطار شهری تبریز نیز با اشاره به این‌که برای هر واگن حدود 15 میلیارد و 200 میلیون ریال هزینه شده است، می‌گوید: این قیمت به ازای قطعات یدکی و ابزار مخصوص، دوران گارانتی و آموزش است، البته این قیمت‌ها با توجه به سال خرید این واگن‌ها از چین محاسبه شده است.

بیت‌الله فیضی می‌افزاید: اندکی تعلل در خرید این واگن‌ها سبب می‌شود تا بالای 40 میلیارد ریال برای هر واگن اضافه پرداخت شود که این امر باعث شده تا سهم تبریز از بابت خرید واگن، 75 دستگاه بیشتر از سهم شهرهای اصفهان و شیراز باشد.

به گفته وی تبریز اکنون از لحاظ تامین واگن که کار بسیار مشکلی است، بی‌نیاز شده و با توجه به همخوان‌کردن مشخصات واگن خط دو با خط یک با افزایش سهم خرید تبریز، حتی در خط دو نیز نیاز سازمان به واگن مرتفع شده است.

کندی اجرای طرح، مشکلات را بیشتر می‌کند

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو نیز درباره طرح متروی تبریز خاطرنشان می‌کند: متروی تبریز از طرح‌هایی است که سرمایه‌گذاری بالایی روی آن انجام پذیرفته است و انجام طرح‌هایی همانند آن طی چند سال آینده تا حدودی غیرممکن به نظر می‌رسد، به همین دلیل باید از این موقعیت بخوبی استفاده کرد.

رضا رحمانی می‌افزاید: با توجه به این‌که شورا و شهرداری نیز در اجرای قطار شهری تبریز سهیم هستند، باید نسبت به اهمیت آن توجیه شوند تا بودجه متناسبی را به آن تزریق کنند، چرا که اگر در اجرای این طرح شتاب لازم صورت نگیرد، مشکلات بیشتری بر سر راه افتتاح آن قرار می‌گیرد که به‌مراتب سخت‌تر از شرایط کنونی خواهد بود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این‌که با بودجه‌های اندک نمی‌توان شاهد پیشرفت این طرح عظیم بود، تاکید می‌کند: نباید در کل کشور چند طرح بزرگ را یکجا و با هم آغاز کرده و سپس به فکر تامین منابع مالی آن باشیم، زیرا در این صورت شاهد افت تمام این طرح‌ها خواهیم بود.

رحمانی با بیان این‌که بارها از سوی رهبر معظم انقلاب تاکید شده متناسب با بودجه‌ای که در دست داریم نسبت به آغاز طرح‌ها اقدام شود، ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده است، به برخی وعده‌های توخالی مسئولان برای افتتاح این طرح انتقاد می‌کند و می‌گوید: چند بار وعده بهره‌برداری از این مرحله از سوی مسئولان ذی‌ربط داده شده، ولی محقق نشده است؛ امسال نیز با توجه به تغییر دولت، پیگیر هستیم تا این مرحله به بهره‌برداری برسد تا بیشتر از این با وعده‌های توخالی مسئولان شرمنده مردم نشویم.

در همین حال عضو شورای شهر تبریز معتقد است، قبل از ورود مترو به ناوگان حمل و نقلی مردم تبریز و پیش از آغاز به کار آن باید شاهد گسترش فرهنگ استفاده از آن در میان مردم باشیم، زیرا این تحول بزرگ باید با زمینه‌سازی‌هایی همراه باشد. شهرام دبیری با بیان این‌که با ورود این وسیله شاهد تحول عظیم در پیشرفت شهر خواهیم بود، می‌افزاید: ورود این وسیله به تبریز می‌تواند گام موثری برای پیشرفت این کلانشهر باشد.

وی با بیان این‌که با توجه به حجم بالای ترافیک در سطح شهر، افتتاح مرحله اول این طرح بسیار واجب و ضروری است، خاطرنشان می‌کند: بافت مرکزی تبریز سال‌هاست که با معضل ترافیکی مواجه است و راه‌اندازی مترو می‌تواند تا حد زیادی این مشکل را برطرف کند. وی به مشکلات مربوط به شهرداری در این طرح نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: اخیرا رئیس سازمان قطار شهری از مشکلات پیش روی این سازمان از قبیل تملک نشدن حوالی ایستگاه 11 (میدان ساعت)، ایستگاه 14 (گازران) و ایستگاه 15 (لاله) شکایت داشت که با همکاری اعضای شورا، قول مساعدی داده شد که به محض روی کار آمدن شهردار انتخابی، مشکل را به منظور اجرای سریع به وی انتقال دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها