اعضای «مجمع عمومی صنف قانونی کانون کارگردانان» مدعی دریافت نامه‌های لغو عضویت هستند

جنجال دوباره خانه سینما با انتشار یک‌نامه

روز گذشته انتشار نامه‌ای به امضای «شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران» خطاب به اعضای «صنف قانونی کانون کارگردانان»، آتش مناقشه خانه سینما را که چند روزی زیر خاکستر پنهان شده بود دوباره شعله‌ور کرد.
کد خبر: ۵۸۹۳۲۲

به گزارش جام‌جم، در شرایطی که هنوز مدیران سینمایی دولت جدید منصوب نشده‌اند و علی جنتی هم به عنوان وزیر جدید ارشاد تنها در اظهارنظری کوتاه و کلی گفته است مشکل خانه سینما را به‌صورت قانونی حل می‌کنیم و از هیچ‌کدام از طرفین دعوی حمایتی نکرده است، کارگردانان عضو هیات‌مدیره «صنف قانونی کانون کارگردانان» از دریافت نامه‌هایی از سوی «شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران» خبر دادند که حاکی از لغو عضویت آنها در کانون مذکور است.

متن کامل نامه ارائه شده توسط شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران که جزو صنوف خانه سینمای سابق است به این شرح است: «با سلام. با توجه به حضور شما در مجمع عمومی موسوم به کانون کارگردانان و با عنایت به این که تشکیل آن مجمع عمومی حرکتی ضدصنفی و برای ایجاد شکاف در کانون کارگردانان سینمای ایران تلقی می‌گردد، عضویت شما در این کانون به حالت تعلیق درمی‌آید. در صورت اعتراض شورای مرکزی کانون پاسخگو خواهد بود.‌‌/‌‌ امضا: شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران.»

داستان این نامه از آنجا آغاز شد که نخستین مجمع عمومی «صنف قانونی کانون کارگردانان» عصر دوشنبه چهاردهم مرداد برگزار شد که در این مجمع بیش از صد کارگردان سینمای ایران حضور داشتند و از میان کاندیداها پنج نفر به عنوان هیات‌مدیره انتخاب شدند که به ترتیب اخذ آرا پرویز شیخ طادی، انسیه شاه‌حسینی، محسن محسنی‌نسب، حمید بهمنی وشفیع‌ آقامحمدیان اعضای هیات مدیره را تشکیل دادند.

در این مجمع سعید سقازاده به عنوان نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشت و در نهایت اساسنامه نیز به تصویب رسید. علی درخشی نیز در این مجمع به عنوان بازرس اتحادیه و حمید بهمنی و علی عبدالعلی‌زاده هم به عنوان اعضای علی‌البدل کانون کارگردانان معرفی شدند. در واقع برگزاری همین مجمع عمومی بود که موجب اعتراضات گسترده‌تر شد.

بهمنی: ما قصد جناح بازی نداریم

حمید بهمنی، کارگردان سینما و سازنده فیلم سینمایی «گام‌های شیدایی» در همین ارتباط به جام‌جم گفت: ارسال این نامه تهدیدآمیز دوستان به اعضای هیات مدیره صنف قانونی کانون کارگردانان صحت دارد. البته هنوز این نامه به دست من نرسیده، ولی به صورت پستی برای همکاران ارسال شده است.

وی ادامه داد: اصلا نفس این حرکت و استفاده از لفظ تعلیق خیلی بد است و ریشه در نگاه دیکتاتوری آقایان دارد. مثل این می‌ماند که به شما بگویند حق نفس کشیدن ندارید.

کارگردان «گلوگاه شیطان» در ادامه افزود: یکی از دوستان کارگردان می‌گفت شورای مرکزی کانون کارگردانان خانه سینمای سابق در دوران فعالیتش حتی یک بار هم مرا به شوراها و جلسات خودشان راه نداد، اما به‌محض این‌که یک بار در مجمعی قانونی حاضر شدم برایم نامه تهدیدآمیز فرستاد!

بهمنی درخصوص تفاوت دو گروه نیز گفت: گروه قبلی در ثبت شرکت‌ها ثبت شد، اما بدون تائید وزارت ارشاد فعالیت می‌کرد؛ ولی گروه جدید هم در ثبت شرکت‌ها ثبت شده و هم مورد تائید وزارت ارشاد است. دوستانی که این​چنین تهدید می‌کنند، فراموش کرده‌اند در آن 20 سالی که فعالیت می‌کردند، خودشان هفت هشت نفری حکم می‌دادند، می‌بریدند و می‌دوختند.

این کارگردان هدف تشکلات جدید را تنها صنفی دانست و گفت: ما قصد جناح‌بازی و باندبازی نداریم، برخلاف آن دوستان که بیانیه سیاسی هم می‌دادند، اینها حتی با ارسال پیامک‌هایی درباره حضور در مجمع عمومی نوزدهم تیر هم به ما هشدار داده بودند و این دومین اخطاریه آنهاست. ان​شاءالله سه‌شنبه هفته جاری اولین جلسه کانون قانونی کارگردانان تشکیل می‌شود و در رابطه با این مساله هم تصمیم‌گیری خواهد شد.

انسیه شاه حسینی، کارگردان سینما و عضو هیات‌مدیره صنف قانونی کانون کارگردانان هم ضمن تائید ارسال این نامه گفت: به نظرم نباید این نامه را جدی گرفت و باید مثل یک جوک با آن برخورد کرد. چطور می‌شود کسی که خودش غیرقانونی است، برای آدمی قانونی تصمیم بگیرد؟

اسعدیان: تهدید نکردیم

همایون اسعدیان، رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران هم ضمن تائید ارسال این نامه گفت: تشکلی به وجود آمده که مدعی قانون است. بنابراین شورای مرکزی کانون کارگردانان خانه سینما که آنها معتقدند تشکلی تقلبی است! طی نامه‌ای به آن 20 کارگردانی که آن مجمع را برگزار کردند نامه‌ای ارسال کرد که لغو عضویت خواهید شد. این نگرانی و واکنش هم اصلا بار تهدید آمیز ندارد، بلکه به این دلیل است که بعضی آقایان هم می‌خواهند این طرف را داشته باشند و هم آن طرف را و تکلیفشان با خودشان مشخص نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها