وحید غفاری نیا با اشاره به پیشرفت روند طراحی اویونیک این هواپیما بعنوان یکی از کلیدی ترین نیازهای کشور، گفت: در مرحله شناخت محصول ضمن کسب موفقیت کامل، بخشهای مختلف این دو هواپیما به دقت مورد بررسی، شناخت و ارزیابی قرار گرفته است.
وی با اشاره به ایجاد مهمترین زیرساخت الکترونیک هوانوردی کشور نخستین بار در دانشگاه صنعتی اصفهان به منظور اجرای پروژه طراحی و ساخت هواپیمای ۱۵۰ نفره، افزود: این پروژه از مهمترین طرحهای کلان مصوب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) است.
سرپرست پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اهمیت دستیابی به فناوریهای کلیدی در طراحی و ساخت هواپیمای جت مسافری۱۵۰ نفره، اضافه کرد:بال، بدنه، موتور و اویونیک(الکترونیک هوانوردی) بخشهای اصلی این طرح است.
وی خاطرنشان کرد: اویونیک بدلیل برآورده کردن تعداد زیادی از کارکردهای اصلی هواپیما و ایمنی آن از اهمیت ویژهای برخوردار است.
غفاری نیا گفت: توانمندسازی و شناخت محصول، طراحی مفهومی، طراحی مقدماتی و طراحی تفصیلی چهار مرحله اصلی برنامهریزی شده در جهت دستیابی به فناوریهای کلیدی در طراحی هواپیمای جت مسافری ۱۵۰ نفره است.
وی به ارتباط مستقیم اویونیک با علوم برق و رایانه اشاره کرد و افزود: با توجه به پیشرفت سریع فناوری مرتبط با رایانه و الکترونیک و ارائه مستمر نسلهای جدید و پیشرفتهای از تجهیزات الکترونیکی، فعالیت در این زمینه بر مبنای مرزهای دانش و منطبق با پیشرفت های نوین جهانی است.
غفاری نیا، تعدد سامانه هایی با فناوری گوناگون را از ویژگی های خاص سیستم اویونیک هواپیما عنوان کرد و افزود: در یک هواپیمای مسافربری مشابه این پروژه، بیش از ۲۰۰ نوع حسگر، حدود ۳۰۰ عملگر، بیش از۲۰۰ پردازنده، بیش از پنج میلیون کد نرم افزاری و حدود۵۰ سیستم کامپیوتری که در قالب یک شبکه با یکدیگر ارتباط دارند، اجزای اصلی اویونیک هواپیماست.
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به ایجاد پژوهشکده اویونیک در سالجاری و راه اندازی دوره کارشناسی ارشد معماری اویونیک از دو سال قبل در دانشگاه صنعتی اصفهان، تصریح کرد: زمینه برای انجام فعالیتهای منسجم، ساختار یافته و مبتنی بر دانش نوین در این عرصه مهم در کشور فراهم شده است.
وی افزود: سامانه های مخابراتی، ناوبری، کنترلی و اتوپایلت، الکتریک، سامانه های حیاتی، سنسورها، عملگرها و تلفیق سامانه ها از جمله گروه های تشکیل شده در این پژوهشکده است.
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: بدلیل اجرای فاز طراحی مفهومی اویونیک طرح کلان هواپیمای ملی ۱۵۰ نفره، همه این گروه ها در پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان فعال است.
وی افزود: این پژوهشکده با بهرهگیری از مزیت همجواری با هسا بعنوان یکی از مهمترین زیرمجموعههای صنعت هوایی کشور و دیگر صنایع مرتبط با الکترونیک هوانوردی، جذب نیروهای متخصص و توانمندسازی آنان را آغاز کرده است.
سرپرست پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان با مطلوب خواندن روند اجرایی انجام این پروژه در این دانشگاه، تعداد فعالیتهای مشخص شده را بیش از دو هزار فعالیت و نیروی انسانی مورد نیاز را ۲۷۳ هزار نفر ساعت اعلام کرد.
غفاری نیا گفت: همکاری با تعدادی از صنایع بخش خصوصی فعال در زمینه پرندههای بدون سرنشین، همکاری با پروژه کلان طراحی بالگرد ملی«پنها یک» و تعدادی از طرحهای پژوهشکده علوم وفناوری زیردریا دانشگاه صنعتی اصفهان از دیگر اقدامات در حال پیگیری توسط پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان است.
وی ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک و با کسب مجوزهای لازم، ضمن ایجاد دوره دکترای پژوهش محور این رشته، بستر لازم برای تربیت نیروهای متخصص و ارتقاء این دانش پیشرفته در کشور بیش از گذشته فراهم شود.
غفاری نیا با بیان این که طراحی تعدادی از آزمایشگاه های تخصصی در این پژوهشکده به پایان رسیده است، گفت: با راه اندازی و تجهیز مجموعه آزمایشگاه های پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان، علاوه بر افزایش ظرفیت پژوهشی دانشگاه، امکان سرویسدهی به صنایع هوایی کشور نیز فراهم خواهد شد.
پروژه کلان ملی دستیابی به فناوریهای کلیدی در طراحی و ساخت هواپیمای جت مسافربری ۱۵۰ نفره با همکاری دانشگاه های صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت و پارک علم و فناوری فارس در حال انجام است. (ایرنا)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد