اعزام ۳۰ شرکت دانش‌بنیان حوزه هوایی به مسکو
دستاورد‌های هوایی ایران در روسیه به نمایش درمی‌آید

اعزام ۳۰ شرکت دانش‌بنیان حوزه هوایی به مسکو

رییس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی گفت: اکنون طراحی مفهومی هواپیمای 150 نفره با رعایت تمامی استانداردهای هوایی به پایان رسیده از این رو فاز طراحی کلی آن ورود پیدا کرده ایم.
کد خبر: ۷۱۲۱۸۶
طراحی مفهومی هواپیمای 150 نفره پایان یافت

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، دکتر منوچهر منطقی در کنفرانس بین المللی فرصت های سرمایه گذاری و همکاری در حوزه هوایی و هوانوردی ایران گفت: برای توسعه توانمندی در صنعت هوایی از وجود شبکه دانشگاهی برای طراحی هواپیمای 150 نفره بهره گرفته شده است.

وی افزود: هم اکنون طراحی مفهومی هواپیمای 150 نفره با رعایت تمامی استانداردهای هوایی به پایان رسیده و پیکربندی و چیدمان آن مشخص شده است.

راه اندازی شبکه AVICO در معاونت علمی و فناوری

منطقی گفت:شبکه AVICO به منظور بهره گیری صنایع هوایی کشور از ادبیات و فناوری روز دنیا در معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری راه اندازی می شود.

وی افزود: با راه اندازی این شبکه و تعمیم آن به شبکه های بین المللی، ایران می تواند به جمع بازیگران صنعت هوایی دنیا بپیوندد و توانمندی های خود در زمینه طراحی، تولید و بازاریابی محصولات حوزه هوایی و هوانوردی به نمایش بگذارد.

منطقی با اشاره به چشم انداز ترسیم شده برای شبکه AVICO، گفت: اگر ایران اسلامی بخواهد به عنوان یک بازیگر فعال در صحنه هوایی و هوانوردی به ایفای نقش بپردازد می بایست توسعه منظم و صادرات ملی داشته باشد و تحقق این امر مستلزم ایجاد همکاری و برقراری تعاملات در سطح بین المللی است.

رییس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی به مجموعه وظایف تعیین شده در این شبکه برای افزایش تعاملات بین المللی اشاره کرد و افزود: طراحی و ساخت قطعات هوایی، توجه به بخش اورهال (توسعه، بازار و تعاملات)، انتقال توانمندی به دیگر کشورها و توانمندسازی دانشگاهها در ارایه فناوری های نوین هوایی و هوانوردی از جمله این وظایف است.

به گفته وی، استراتژی در نظر گرفته شده برای این شبکه در توسعه همکاری ها خلاصه می شود به این معنا که میزان همکاری فعلی کشور با هشت کشور به چندین کشور برسد.

رییس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی، شبکه AVICO را اولین شبکه هوایی در سطح ملی دانست و افزود: این شبکه در دو بخش محصولات و ارایه خدمات ورود پیدا می کند.

وی گفت: در بخش محصولات می توان به ارایه محصولاتی چون هلی کوپتر، بالگرد 6 نفره چند منظوره، بالگرد 8 و 14 نفره اشاره کرد، که بالگرد 8 و 14 نفره به ترتیب در سال های 2017 و 2015 به بازار عرضه می شود.

منطقی به پیشرفت های صنعت هوایی ایران در ساخت و تعمیرات هواپیمای منطقه ای اشاره کرد و افزود: هم اکنون در کشور به این توانمندی دست یافته ایم که می توانیم با بهره گیری از بیس هواپیما کاربری های مختلف بر روی آن طراحی کنیم.

وی از طراحی هواپیمای گشت دریایی با استفاده از دستیابی به فناوری های روزدنیا در کشور و خودکفایی دربخش تولید موتور و مینی جت ها خبر داد و افزود: هم اکنون صنعت هوایی کشور مان از نظر پایه های الکترونیک، مخابرات و کنترل قوی تر از گذشته عمل می کند.

رییس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی گفت: این توانمندی ها به همت صنایع دانش بنیان هوایی حاصل شده و هم اکنون برای دستیابی به موفقیت های بیشتردر این صنعت به دنبال یکپارچه سازی این صنایع هستیم.

منطقی افزود: در حال حاضر پشتیبانی از بالگردها بی نظیر است تا حدی که تنها یکی از مراکز پشتیبان کننده تا کنون 1250 بالگرد را تعمیر و پشتیبانی کرده این در حالی است که در مراکز دنیا یک دهم این آمار هم کار انجام نشده است.

به گفته وی، بالگردهای تعمیر و پشتیبانی شده تا کنون بیش از 1.3 میلیون ساعت پرواز ایمن داشته اند که این امر نشان دهنده قابلیت های ما در صنعت هوایی کشور است.

رییس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی به زمینه های آماده همکاری ایران با دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: ایران اسلامی در زمینه هایی چون هوانوردی عمومی (در بخش سرمایه گذاری مشترک، طراحی مشترک، ساخت مشترک و بازاریابی مشترک) و ایجاد توانمندی برای طراحی هواپیمای 150 نفره آماده همکاری با دیگر کشورها است.

منطقی افزود: همچنین کشورما در زمینه سرمایه گذاری، طراحی و بازاریابی بالگرد سبک و بخش اورهال آمادگی خود را برای همکاری با دیگر کشورها اعلام می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بردیا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
۰
۰
این جنگنده قاهر 313 نسل پنجم و بهره گیری از نسل ششم است و برخی خصوصیات ان فناوری رادارگریزی (Stealth) استفاده می‌كند
قاعده «دید اول، شلیك اول» پیروی می‌كند، یعنی این جنگنده قبل از اینكه هواپیمای دشمن او را بر روی صفحه رادار خود تشخیص دهد، شناسایی كرده، به سمت او شلیك كرده و زود تر هم از منطقه جنگ دور می‌شود.
این هواپیما از دو موشك حرارتی سایدوایندر (AIM-۹ Sidewinder) و شش موشك راداری میانبرد (در حال حاضر دوربرد) آمرام (AIM-۱۲۰C AMRAAM) برای نابودی دشمن بهره گرفته و قادر به حمل دو بمب JDAM هدیت شونده با وزن ۱۰۰۰ پوند نیز هست.
رپتور دارای قابلیتهای فراوانی می‌باشد
سوپر كروز (Super cruise)این مشخصه «افزایش دقت مهمات استفاده شده» است
مخزن 600 گالونی حمل سوخت، بدون حمل سلاح. این پیكربندی برای وقتی استفاده می‎شود كه برد پروازی زیاد مدنظر باشد یا قصد جابه‎جایی جنگنده مطرح باشد. برای حمل محفظه‎ی سوخت، از گیره‏ی نگدارنده‏ی مخصوصی به نام BRU-47/A در محل اتصال هر محفظه استفاده می‏شود.
* دو مخزن سوخت به همراه چهار موشك. این پیكربندی برای حالتی استفاده می شود كه منطقه ی مورد عملیات ایمن، فضای منطقه تحت كنترل نیروهای خودی بوده و زمان بیشتری جهت پشتیبانی هوایی منطقه (CAP = Combat Air Patrol) مورد نیاز باشد. در این حالت نیز، مخازن سوخت خارجی به وسیله‏ ی گیره‎ی BRU-47/A روی بدنه‏ ی اصلی متصل می‏شوند، ضمن اینكه محفظه‎های خارج از بدنه‏ ی اصلی هواپیما، به دو گره‏ی پرتاب كننده‏ ی موشك به نام LAU-128/A متصل می‏شوند.
همه‏ ی موشكهایی كه در محفظه‏ های خارجی نصب می‏شوند (دو موشك در هر مكان)، این قابلیت را دارند كه با انجام تغییرات فنی در داخل بدنه نصب شوند و با مهمات درونی یكپارچه شوند، اما نیروی هوایی به توانی بیش از آنچه (برای حمل مهمات) خواسته بود اعلام نیاز نكرده است.

پیشرانه
دو موتور توربوفن شبیه مدل F119-PW-100 با كشش هر موتور 35000 پاوند = 15875 كیلوگرم
: فوق العاده پنهانكاری و رادار گریز ، كارامد در تمامی شرایط پروازی ( از فرو صوت تا چند ماخ ) ، توانایی تغییر شكل در پرواز ، پوسته باهوش ، حسگرهای فوق العاده حساس ، گزینه سرنشین دار یا بی سرنشین ، سلاح های انرژی هدایت شده،لیزر و سلاح های میكروویو
رادار AN/APG-77 نصب شده بر روی جنگندهء رادرگریز و فوق پیشرفته
گیرندهء اخطار راداری AN/ALR-94 كه یك سامانهء Passive (غیرفعال = بدون تشعشع) محسوب می‏‎شود، قادر است تمامی سیگنال های راداری را در محدوده‎ای بسیار وسیع در اطراف جنگندهء اف22 شناسایی نماید
سامانهء‌ رادار AN/APG-77 كه از نوع اسكن الكترونیكی یا AESA محسوب می‎گردد، به منظور ایجاد برتری هوایی با لحاظ عملیات ضربتی ساخته شده است. اصلی‏ ترین ویژگی این رادار، قابلیت حداقل اثرگذاری یا مشاهده شدن توسط دشمن، دید فعال و پیوسته، و اسكن الكترونیكی اهداف چندگانه هوایی در همه‏گونه شرائط گوناگون آب و هوایی می‏‎باشد. رادار AN/APG-77 در هر ثانیه، 1000 بار تغییر فركانس می‎دهد تا احتمال شناسایی شدنش توسط دشمن، به حداقل ممكن كاهش پیدا كند
برخی مشخصات رادار AN/APG-77

برد شناسایی: 125 مایل (در مدل جدید 250 مایل)
نوع: اسكن فعال الكترونیكی آرایه‎‏ای موسوم به AESA یا active electronically scanned array
وظیفه: ایجاد برتری هوایی به همراه قابلیت شناسایی، ردگیری و حمله به اهداف زمینی
پردازشگر: یك برد الكترونیكی دارای دو میكروپراسسور ساخت Raytheon با قدرت پردازش 10.5 گیگاهرتز و 300 مگابایت حافظه
دید: 120 درجه در افق و ارتفاع

نیازمندی ها