به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، دکتر منوچهر منطقی در کنفرانس بین المللی فرصت های سرمایه گذاری و همکاری در حوزه هوایی و هوانوردی ایران گفت: برای توسعه توانمندی در صنعت هوایی از وجود شبکه دانشگاهی برای طراحی هواپیمای 150 نفره بهره گرفته شده است.
وی افزود: هم اکنون طراحی مفهومی هواپیمای 150 نفره با رعایت تمامی استانداردهای هوایی به پایان رسیده و پیکربندی و چیدمان آن مشخص شده است.
راه اندازی شبکه AVICO در معاونت علمی و فناوری
منطقی گفت:شبکه AVICO به منظور بهره گیری صنایع هوایی کشور از ادبیات و فناوری روز دنیا در معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری راه اندازی می شود.
وی افزود: با راه اندازی این شبکه و تعمیم آن به شبکه های بین المللی، ایران می تواند به جمع بازیگران صنعت هوایی دنیا بپیوندد و توانمندی های خود در زمینه طراحی، تولید و بازاریابی محصولات حوزه هوایی و هوانوردی به نمایش بگذارد.
منطقی با اشاره به چشم انداز ترسیم شده برای شبکه AVICO، گفت: اگر ایران اسلامی بخواهد به عنوان یک بازیگر فعال در صحنه هوایی و هوانوردی به ایفای نقش بپردازد می بایست توسعه منظم و صادرات ملی داشته باشد و تحقق این امر مستلزم ایجاد همکاری و برقراری تعاملات در سطح بین المللی است.
رییس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی به مجموعه وظایف تعیین شده در این شبکه برای افزایش تعاملات بین المللی اشاره کرد و افزود: طراحی و ساخت قطعات هوایی، توجه به بخش اورهال (توسعه، بازار و تعاملات)، انتقال توانمندی به دیگر کشورها و توانمندسازی دانشگاهها در ارایه فناوری های نوین هوایی و هوانوردی از جمله این وظایف است.
به گفته وی، استراتژی در نظر گرفته شده برای این شبکه در توسعه همکاری ها خلاصه می شود به این معنا که میزان همکاری فعلی کشور با هشت کشور به چندین کشور برسد.
رییس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی، شبکه AVICO را اولین شبکه هوایی در سطح ملی دانست و افزود: این شبکه در دو بخش محصولات و ارایه خدمات ورود پیدا می کند.
وی گفت: در بخش محصولات می توان به ارایه محصولاتی چون هلی کوپتر، بالگرد 6 نفره چند منظوره، بالگرد 8 و 14 نفره اشاره کرد، که بالگرد 8 و 14 نفره به ترتیب در سال های 2017 و 2015 به بازار عرضه می شود.
منطقی به پیشرفت های صنعت هوایی ایران در ساخت و تعمیرات هواپیمای منطقه ای اشاره کرد و افزود: هم اکنون در کشور به این توانمندی دست یافته ایم که می توانیم با بهره گیری از بیس هواپیما کاربری های مختلف بر روی آن طراحی کنیم.
وی از طراحی هواپیمای گشت دریایی با استفاده از دستیابی به فناوری های روزدنیا در کشور و خودکفایی دربخش تولید موتور و مینی جت ها خبر داد و افزود: هم اکنون صنعت هوایی کشور مان از نظر پایه های الکترونیک، مخابرات و کنترل قوی تر از گذشته عمل می کند.
رییس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی گفت: این توانمندی ها به همت صنایع دانش بنیان هوایی حاصل شده و هم اکنون برای دستیابی به موفقیت های بیشتردر این صنعت به دنبال یکپارچه سازی این صنایع هستیم.
منطقی افزود: در حال حاضر پشتیبانی از بالگردها بی نظیر است تا حدی که تنها یکی از مراکز پشتیبان کننده تا کنون 1250 بالگرد را تعمیر و پشتیبانی کرده این در حالی است که در مراکز دنیا یک دهم این آمار هم کار انجام نشده است.
به گفته وی، بالگردهای تعمیر و پشتیبانی شده تا کنون بیش از 1.3 میلیون ساعت پرواز ایمن داشته اند که این امر نشان دهنده قابلیت های ما در صنعت هوایی کشور است.
رییس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی به زمینه های آماده همکاری ایران با دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: ایران اسلامی در زمینه هایی چون هوانوردی عمومی (در بخش سرمایه گذاری مشترک، طراحی مشترک، ساخت مشترک و بازاریابی مشترک) و ایجاد توانمندی برای طراحی هواپیمای 150 نفره آماده همکاری با دیگر کشورها است.
منطقی افزود: همچنین کشورما در زمینه سرمایه گذاری، طراحی و بازاریابی بالگرد سبک و بخش اورهال آمادگی خود را برای همکاری با دیگر کشورها اعلام می کند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت در گفتگو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»:
قاعده «دید اول، شلیك اول» پیروی میكند، یعنی این جنگنده قبل از اینكه هواپیمای دشمن او را بر روی صفحه رادار خود تشخیص دهد، شناسایی كرده، به سمت او شلیك كرده و زود تر هم از منطقه جنگ دور میشود.
این هواپیما از دو موشك حرارتی سایدوایندر (AIM-۹ Sidewinder) و شش موشك راداری میانبرد (در حال حاضر دوربرد) آمرام (AIM-۱۲۰C AMRAAM) برای نابودی دشمن بهره گرفته و قادر به حمل دو بمب JDAM هدیت شونده با وزن ۱۰۰۰ پوند نیز هست.
رپتور دارای قابلیتهای فراوانی میباشد
سوپر كروز (Super cruise)این مشخصه «افزایش دقت مهمات استفاده شده» است
مخزن 600 گالونی حمل سوخت، بدون حمل سلاح. این پیكربندی برای وقتی استفاده میشود كه برد پروازی زیاد مدنظر باشد یا قصد جابهجایی جنگنده مطرح باشد. برای حمل محفظهی سوخت، از گیرهی نگدارندهی مخصوصی به نام BRU-47/A در محل اتصال هر محفظه استفاده میشود.
* دو مخزن سوخت به همراه چهار موشك. این پیكربندی برای حالتی استفاده می شود كه منطقه ی مورد عملیات ایمن، فضای منطقه تحت كنترل نیروهای خودی بوده و زمان بیشتری جهت پشتیبانی هوایی منطقه (CAP = Combat Air Patrol) مورد نیاز باشد. در این حالت نیز، مخازن سوخت خارجی به وسیله ی گیرهی BRU-47/A روی بدنه ی اصلی متصل میشوند، ضمن اینكه محفظههای خارج از بدنه ی اصلی هواپیما، به دو گرهی پرتاب كننده ی موشك به نام LAU-128/A متصل میشوند.
همه ی موشكهایی كه در محفظه های خارجی نصب میشوند (دو موشك در هر مكان)، این قابلیت را دارند كه با انجام تغییرات فنی در داخل بدنه نصب شوند و با مهمات درونی یكپارچه شوند، اما نیروی هوایی به توانی بیش از آنچه (برای حمل مهمات) خواسته بود اعلام نیاز نكرده است.
پیشرانه
دو موتور توربوفن شبیه مدل F119-PW-100 با كشش هر موتور 35000 پاوند = 15875 كیلوگرم
: فوق العاده پنهانكاری و رادار گریز ، كارامد در تمامی شرایط پروازی ( از فرو صوت تا چند ماخ ) ، توانایی تغییر شكل در پرواز ، پوسته باهوش ، حسگرهای فوق العاده حساس ، گزینه سرنشین دار یا بی سرنشین ، سلاح های انرژی هدایت شده،لیزر و سلاح های میكروویو
رادار AN/APG-77 نصب شده بر روی جنگندهء رادرگریز و فوق پیشرفته
گیرندهء اخطار راداری AN/ALR-94 كه یك سامانهء Passive (غیرفعال = بدون تشعشع) محسوب میشود، قادر است تمامی سیگنال های راداری را در محدودهای بسیار وسیع در اطراف جنگندهء اف22 شناسایی نماید
سامانهء رادار AN/APG-77 كه از نوع اسكن الكترونیكی یا AESA محسوب میگردد، به منظور ایجاد برتری هوایی با لحاظ عملیات ضربتی ساخته شده است. اصلی ترین ویژگی این رادار، قابلیت حداقل اثرگذاری یا مشاهده شدن توسط دشمن، دید فعال و پیوسته، و اسكن الكترونیكی اهداف چندگانه هوایی در همهگونه شرائط گوناگون آب و هوایی میباشد. رادار AN/APG-77 در هر ثانیه، 1000 بار تغییر فركانس میدهد تا احتمال شناسایی شدنش توسط دشمن، به حداقل ممكن كاهش پیدا كند
برخی مشخصات رادار AN/APG-77
برد شناسایی: 125 مایل (در مدل جدید 250 مایل)
نوع: اسكن فعال الكترونیكی آرایهای موسوم به AESA یا active electronically scanned array
وظیفه: ایجاد برتری هوایی به همراه قابلیت شناسایی، ردگیری و حمله به اهداف زمینی
پردازشگر: یك برد الكترونیكی دارای دو میكروپراسسور ساخت Raytheon با قدرت پردازش 10.5 گیگاهرتز و 300 مگابایت حافظه
دید: 120 درجه در افق و ارتفاع