کسری 3000 میلیارد تومانی تامین اجتماعی

عضو سابق هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی با بیان این‌که امسال سازمان تامین اجتماعی برای هزینه‌های جاری‌اش 3000 میلیارد تومان کسری درآمد دارد، گفت: تامین اجتماعی مجبور است این هزینه را از ذخایر خود تزریق کند که این موضوع برای یک صندوق بیمه‌ای نقطه خطر است.
کد خبر: ۵۸۵۱۹۸

به گزارش ایسنا، سید تقی نوربخش با اشاره به این‌که ضریب پشتیبانی یک شاخص اصلی برای یک صندوق بیمه‌گر است، توضیح داد: ضریب پشتیبانی یعنی تعداد افرادی که باید حق بیمه پرداخت کنند تا یک نفر مستمری بگیرد و زمانی که تعداد افراد پرداخت‌کننده حق بیمه بیشتر باشد، ضریب پشتیبانی بالا رفته و امنیت مالی بیشتری برای صندوق بیمه‌گر ایجاد می‌شود.

وی افزود: هم‌اکنون ضریب پشتیبانی در سازمان تامین اجتماعی 6.2 است، در حالی که در سال 80 این ضریب پشتیبانی 9 بوده است و باید گفت که زمانی این عدد به پنج برسد، به منزله یک نقطه خطر محسوب می‌شود.

عضو سابق هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی با اشاره به این‌که در زمان ریاست قبلی این سازمان، دولت قبول کرد که 35‌هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است، گفت: متاسفانه به این دلیل که در تبصره بودجه آن سال فقط به دولت اجازه داده شده بود 13 هزار میلیارد تومان بابت رد دیون پرداخت کند، از 35 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، فقط 8000 میلیارد تومان آن پرداخت شد.

به گفته وی، این بدهی مجددا انباشته شد و در سال 90 حدود 9000 میلیارد تومان و در سال 91 حدود ده هزار میلیارد تومان به آن اضافه شد و این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی با بودجه سالانه 25 هزار میلیارد تومانی، حدود 50 هزار میلیارد تومان مطالبه دارد.

نوربخش با اشاره به این‌که در بحث اقتصاد و درمان هم‌اکنون پرداخت از جیب مردم 67 درصد است، گفت: این در حالی است که در قانون برنامه پنجم توسعه هم در بخش بیمه‌های اجتماعی و هم در بخش درمان، سازمان‌های بیمه‌گر باید تامین‌کننده اصلی منابع باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها