نمی‌دانم این یادداشت باید برای وزارت بهداشت فعلی نوشته شود یا وزارت بهداشتی که تا چند هفته دیگر وزیر جدیدی به خودش می‌بیند، اما حرفش یک خط بیشتر نیست، هر چند که توضیحش شاید سطرها باشد.
کد خبر: ۵۸۴۹۳۶
این مشکلات مصوبه‌بردار نیست

یک خطش می‌شود همین که مشکلات نظام سلامت با مصوبه و تبصره خشک و خالی به جایی نمی‌رسد.

دیروز متن اصلاح بند(1) تصویب‌نامه تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی بخش دولتی در سال 1392 که از سوی هیات وزیران مصوب شده و به امضای معاون اول رئیس‌جمهور رسیده، منتشر شد.

این مصوبه، تبصره‌ای دارد که می‌گوید: «داروها و تجهیزات موردنیاز بیماران در بخش دولتی از سوی مرکز ارائه‌دهنده خدمت تامین می‌شود و مراکز درمانی حق ارجاع بیماران جهت تهیه دارو و تجهیزات پزشکی و سایر موارد لازم به بیرون از مراکز را ندارند.»

همین حالا که این مصوبه مهر و امضا دارد و ابلاغ شده، به اولین بیمارستان شهرتان که برسید، همراه بیمارانی را می‌بینید که برای تهیه دارو از بیمارستان خارج شده‌اند، نه این ‌که توقع داشته باشیم تا مهر مصوبه‌ای خشک نشده،اجرایی شود آن هم به بهترین شکل ممکن، نه! چند ماه دیگر هم که بروید به بیمارستان سر راهتان باز ماجرا همین است.

علتش همان یک خط بالاست، مشکلات نظام سلامت مصوبه‌بردار نیست، به بیشتر از مصوبه و تبصره نیاز دارد، مثالش می‌شود همه آن قوانینی که برای حذف زیرمیزی در نظر گرفته شد.

برای حذف زیرمیزی ، مجلس بودجه تصویب کرد، ممنوعیت کار همزمان پزشکان در بخش‌های دولتی و خصوصی تصویب شد، در قانون پنجم توسعه راهکارهایی برایش در نظر گرفته شد و حتی از زبان وزیر بهداشت پیشین (مرضیه وحیددستجردی)گفته شد پزشکان زیرمیزی بگیر اخراج می‌شوند، اما همه می‌دانیم که زیرمیزی نه دیگر زیرمیز بلکه خیلی راحت و شفاف از سوی برخی پزشکان طلب می‌شود.

مسائل نظام سلامت پیچیده است و این پیچدگی حالا مدت‌هاست که رسما پاپیچ مردم شده و از سوی مسئولان وزارت بهداشت در چند سال اخیر فقط راه‌حل‌هایی که به‌شکل مصوبه و تبصره است، پیشنهاد شده، اما این مشکلات به‌قدری اساسی شده که به راه‌حل‌هایی شفاف و مشخص‌تر از مصوبات کاغذی نیاز دارد.

مستوره برادران‌نصیری - دبیر گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها