آیا می‌دانید تسمه تایم چیست، چه کارکردی در خودرو دارد و چه وقت باید آن را عوض کرد؟ بسیاری از رانندگان فقط سوار خودرو می‌شوند اما نمی‌دانند چه مراقبتهایی باید انجام دهند تا هم طول عمر خودروشان افزایش یابد، هم از آن مهمتر: سلامتی خودشان حفظ شود. حتی اگر جزو آن گروهی هستید که اطلاعاتی کمابیش درباره خودرو دارند، شاید این نوشته کوتاه برای شما هم مفید باشد.
کد خبر: ۵۸۳۷۸۵

 

* تسمه تایمینگ، نواری مدور و از سمت داخلی عاجدار است که نیرو را از چرخ دنده روی میل لنگ به چرخ دنده میل بادامک هدایت می‌کند تا سوپاپ‌ها در زمان و طی مدتی کاملامشخص و دقیق باز و بسته شوند (این زمان بندی از پیش تعیین شده به تایمینگ موتور معروف است). 
 
* در خودروهای جدید، تسمه تایمینگ جانشین چرخ دنده و زنجیر شده تا با کنار گذاشته شدن فلز، نتایجی چون بهبود عملکرد تایم دهی، کاهش سر و صدا، جلوگیری از افزایش وزن قطعات و در نتیجه وزن کلی خودرو هم حاصل شود. 
 
* زمان تعویض تسمه تایمینگ برای هر خودرو از هر ۵۰ هزار کیلومتر تا کیلومترهای بالاتری چون یکصد هزار نیز متغیر است. به همین دلیل برای اطلاع از زمان تعویض آن باید کاتالوگ و راهنمای‌‌ همان خودرو را خواند یا از کارخانه سازنده و نمایندگی‌های معتبر آن سوال کرد. 
 
* تسمه تایمینگ علاوه بر این، بسته به جنس تسمه، مدت و شیوه استفاده از خودرو و... ممکن است زود‌تر از موعد توصیه شده مستهلک شود. 
 
* عواملی که سبب استهلاک بیشتر و در نتیجه لزوم تعویض زود‌تر آن در مسافت یا بازه زمانی کمتری می‌شود، عبارتند از گذشت بیش از سه تا چهار سال از زمان نصب تسمه پیشین، عادت به شتابگیری ناگهانی، عادت به رانندگی با دورهای بالا (بیش از ۴۰۰۰ دور در دقیقه)، حرکت با سرعت زیاد از دست انداز‌ها، استفاده از دنده معکوس برای کاهش شتاب و سرعت خودرو، ناهماهنگی میان سرعت و قدرت دنده و رانندگی با دنده‌های نامناسب و معروف به «کم نفس» یا «دنده مرده» در زمان حرکت (بخصوص در سربالایی، که معمولا بین جوانتر‌ها و بویژه خانم‌ها بیشتر شایع است)، چرب شدن تسمه تایم به دلیل روغن ریزی یا پاشیدن روغن کمپرس، خوردگی یا جدا شدن دندانه‌های تسمه، نصب تسمه‌های نامرغوب و غیراستاندارد، شل یا لق بودن تسمه، رگه رگه یا قلوه کن شدن یا شکافته و رشته رشته شدگی الیاف و ایجاد درز و پارگی‌های کوچک در تسمه، خرابی بلبرینگ هرزگرد تسمه سفت کن و... 
 
* ندانستن زمان تعویض تسمه تایمینگ خودرو، یا خودداری از تعویض آن پیش از رسیدن به کیلومتر مبنای کارخانه، موجب افزایش خسارت و صدمات ناشی از آن می‌شود. افزون بر این هزینه تعمیر قطعاتی را نیز بالاخواهد برد که با تعویض بموقع ایرادی پیدا نمی‌کردند. تاج پیستون در بسیاری از خودروهای جدید صاف است و به هم خوردن زمان یا تایم موتور، احتمال برخورد سوپاپ با تاج پیستون، کج شدن میل سوپاپ، شکستن سوپاپ یا حتی ترک برداشتن شاتون و... نهایتا تعمیر کامل موتور را در پی دارد. 
 
* در صورت بریدن تسمه تایمینگ بلافاصله خودرو را خاموش کنید، به هیچ وجه استارت نزنید، خودرو را با جرثقیل به تعمیرگاه حمل کنید و هنگام خرید یا تعویض تسمه، از مرغوب‌ترین جنس استفاده کنید. کار تعویض را نیز فقط به تعمیرکاران مطمئن و آگاه بسپارید.
 
>> رشید حسام/ جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۴
امید
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
۰
۰
ممنون خیلی خوب و موثر بود اگر از این مسائل و مسائل دیگر كه همه خانواده ها با آن سر كار دارند بنویسید ممنون می شوم
مثل كولر - لباسشویی -وسائل برقی و بقیه مسائل خودرو
بهروزپور
Denmark
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
۰
۰
خیلی خیلی خیلی ممنون. مفید بود. مطالب جناب رشید حسام را همیشه از پی دی اف روزنامه می خواندم. چرا دیگر خوب است بدانید را نمی نویسند؟
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
۰
۰
متشكر . مطلب كاربردی و جالبی بود.
رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
۰
۰
تصمیم دارم تسمه تایم تولید كنم.شما میتونیداطلاعات مفیدی در اختیار بگذارید.
رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
۰
۰
ممنون عالی بود
داود وهابی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
۰
۰
خیلی ممنون از مطالب ارزنده ای كه ارایه كردید من دركاتالوگ ماشینم كه سمندEF7پایه گاز سوزه زمان تعویض تسمه تایمو ندیدم امكان راهنمایی از سوی شما اگر هست ممنون میشم خدانگهدار
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
۰
۰
بسیار عالی
خیلی لطف كردید
صمد
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
۰
۰
از اطلاع رساتی خوبتون ممنونیم ، كار شما مصداق زكات علم است ، همیشه موفق باشید.
مهدی
-
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
۰
۰
با سلام و عرض ادب ماشین پراید مدل 93 با كادكرد 65000 تا ایا نیاز به تعویض تسمه تایم هست؟چه كیلومتری تعویض كنم؟ ممنون
حسینی
-
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
۰
۰
سلام و ممنون از مطالب مفیدتان
من امروز یه سمند ال ایكس 1800 مدل 91با 64000 كاركرد خریدم. فروشنده گفت تا 80000تا نیازی به تعویض تسمه تایم نیست، لطفا راهنماییم بفرمائید چكار باید بكنم؟
سعید.
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
۰
۰
سلام - تسمه تایم پراید مدل 89 تا حالا باز نكردم - 150000تا هم كار كرده :-) - الان وقتشه عوضش كنم یا هنوز امكان داره كار بده ؟:-) باتشكر
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
۰
۰
عالی بود
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
۰
۰
با سلام . زمان مناسب برای تعویض تسمه تایم ال نود كی ( پس از طی چند كیلو متر ) هست؟
امیر
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
۰
۰
سلام.باتشكر از مطالب مفیدتون. لطف بفرمایید بگید تسمه تایم دایكو برای خودروی سمند معمولی مناسب هست؟
زمان كاركرد این نوع تسمه چه مدت هست؟
با تشكر

نیازمندی ها