جام جم سرا: با آغاز فصل سرما، شرایط نگهداری از اتومبیل کمی متفاوت است. در واقع، امکاناتی از خودرو در این فصل مورد استفاده قرار می‌گیرد که در طول سال استفاده نمی‌شده است. همچنین با سرد شدن هوا، نحوه کارکرد موتور نیز کمی تفاوت پیدا می‌کند. به عنوان راننده خودرو آیا می‌دانید اگر بخاری و سیستم گرمایشی اتومبیلتان کارکرد مناسبی نداشته باشد چگونه عیوب آن را بیابید؟
کد خبر: ۷۵۷۵۱۴
عیب‌یابی بخاری خودرو و دلایل کمبود گرما در آن

در هوای معتدل، موتور با اندکی کار به دمای نرمال و عادی می‌رسید، اما در این هوا و در مجموع در هوای سرد، برای رسیدن دمای موتور به حد نرمال و عادی کمی زمان لازم است. بسیاری از موتورها، حتی نمی‌توانند در این شرایط و یا هوای بسیار سرد به دمای نرمال و عادی خود برسند، پس می‌توان گفت با شروع فصل سرما، بسیاری از رانندگان باید با رعایت نکاتی نه چندان مشکل، شرایط را برای استفاده بهینه از خودرو فراهم کنند؛ اما همان‌طور که گفتم یکی از مهمترین پارامترهایی که تحت تاثیر برودت هوا قرار می‌گیرد، دمای موتور است.

شما در این فصل بندرت می‌توانید ببینید که آمپر آب از حد وسط، به بالا یا بیشتر رفته باشد؛ یعنی هیچ‌گاه دمای موتور بالا نمی‌رود. بالا رفتن دمای موتور همیشه مضر و خطرناک نیست. شما در زمستان بیشترین استفاده را از دمای آب موتور می‌کنید. حال تصور کنید این دما هیچ‌گاه بالا نرود. موتور هرگز نمی‌تواند قدرت مفید خود را تولید کند. احتراق کامل انجام نمی‌شود و در نهایت موتور به خوبی کار نمی‌کند.


یکی از مهمترین مکان‌هایی که شما از دمای آب موتور استفاده می‌کنید، بخاری خودرو می‌باشد. وظیفه بخاری ایجاد گرما برای استفاده درون کابین خودرو است. اما عده‌ای بر این باورند که بخاری نیز مثل کولر روی موتور فشار می‌آورد و نیروی موتور را مصرف می‌کند. قصد داریم تا ابتدا نحوه کار بخاری را شرح دهیم، سپس عیوب آن گفته و نحوه رفع عیوب را نیز بیان کنیم.


اصول کاری بخاری تا حدود زیادی با کولر متفاوت است. در این مجموعه شما از گرمای آب موتور استفاده کرده و اتاق خودرو را گرم می‌کنید. گرمایی که نسبتاً تلف شده بوده و اگر از آن استفاده نشود، از بین می‌رود.
در بخاری تمامی خودروها از یک رادیاتور کوچک استفاده شده است. رادیاتوری که مهمترین نقش را بر عهده دارد. آب داغ موتور وارد این رادیاتور شده و درون شبکه‌های آن جریان پیدا می‌کند، در نتیجه تبادل حرارتی آب موتور و هوای عبوری از آن بسیار راحت می‌شود. برای استفاده از این گرما باید یک دمنده، هوا را به سمت رادیاتور بدمد تا با شبکه ریز آن برخورد کرده و گرم شده، سپس وارد اتاق خودرو شود. هوای محیط وارد ورودی بخاری شده و توسط دمنده آن با رادیاتور بخاری برخورد می‌کند، سپس داغ شده و از دریچه‌های تنظیم داخل اتاق، وارد کابین می‌شود.
کلید روشن و خاموش شدن دمنده نیز بستگی به خودرو داشته و در چندین حالت قابل تنظیم است. پس به راحتی مشاهده کردید که در بخاری هیچ انرژی مفیدی از بین نرفته و تنها از نیروی برق باتری که آن هم جایگزین می‌شود، برای پمپاژ هوا استفاده می‌شود. گرمای هوا نیز از گرمای آب موتور تامین می‌شود.
در گذشته بخاری اکثر خودروها زمان می‌برد تا گرم شود و هوای گرم وارد اتاق کند، اما امروزه جنس رادیاتور بخاری‌ها متفاوت شده و تبادل حرارتی آنها در حد بسیار بالایی می‌باشد. در خودروهای نسل قدیم رادیاتورها معمولاً مسی و برنجی ساخته می‌شدند، اما امروزه تمامی رادیاتورها آلومینیومی ساخته شده تا تبادل حرارتی آنها بالا رود. شبکه ورود آب گرم موتور بسیار قوی است و موتور خودروهای جدید بسیار زودتر به حالت نرمال می‌رسند. در نتیجه سریع‌تر گرم شده و خیلی زودتر آب دور خود را گرم می‌کنند.

به طور مثال خودروهای کاربراتوری قدیمی حداقل ۱۵ دقیقه زمان لازم داشتند تا در فصل سرما به گرمای نرمال برسند. اما موتورهای انژکتوری امروزی در کمتر از سه دقیقه گرم شده و به دمای نرمال و عادی خود می‌رسند. این باعث شده تا بخاری در خودروهای جدید، خیلی سریع شروع به کار کرده و گرمای داخل کابین را تامین کند. اما با یکدیگر طرز کار بخاری را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این سیستم از گرمای تلف شده موتور بهره می‌برد. حال قصد داریم تا عیوب شایع این سیستم را بررسی کرده و علل آن را بیان کنیم.


کمبود گرمای بخاری

یکی از شایع‌ترین عیوبی که برای انواع خودروها رخ می‌دهد، کمبود گرمای بخاری است. به نحوی که فرد می‌گوید: گرمای بخاری کم است و یا اصلاً گرمایی ندارد. این عیب ممکن است دلایل زیادی داشته باشد.
اولین علت می‌تواند گرفتگی و یا خرابی رادیاتور بخاری باشد. وقتی رادیاتور بخاری نتواند بخوبی تبادل حرارتی داشته و گرما را از آب به هوا منتقل کند، بخاری گرمای لازم را نداشته و خوب گرم نمی‌کند. در اکثر موارد، رادیاتور عوض می‌شود، اما اگر مجاری آن تمیز شود، می‌توان به رفع عیوب اقدام کرد.


گاهی شیلنگ آبی که وارد بخاری شده و به رادیاتور متصل است، گرفتگی دارد. آب داغ موتور نمی‌تواند وارد شبکه گرمایی (رادیاتور) شده و به درستی حرارت خود را به هوا بدهد. در این گونه موارد نیز گرفتگی برطرف شده و آب و گردش آن باید به حالت عادی بازگردد.


عیبی دیگر که بسیار شایع است، خرابی فن و یا دمنده بخاری است. در این حالت رادیاتور بخوبی گرم می‌شود، آب داغ موتور نیز وارد سیستم می‌شود، ولی در نهایت هوای محیط به درستی وارد نشده و با شبکه گرمایی برخورد نمی‌کند. عیب این حالت، فن یا همان دمنده بخاری است. برای رفع این عیب باید فن بخاری را باز کرده و آن را در بیرون تست کرد، سپس عیب آن را برطرف کرده و دوباره روی سیستم نصب کرد.


گاهی آب موتور کافی نیست و سطح آن پایین است در نتیجه شبکه گرمایی بخاری نیز نمی‌تواند به درستی تبادل حرارتی داشته باشد، در این حالت باید به سیستم خنک‌کاری موتور آب اضافه کنیم. سپس سیستم را هواگیری کرده و آن را نشت‌یابی می‌کنیم.


یکی دیگر از عواملی که در کارکرد بخاری نقش بسیار مهمی دارد ترموستات خودرو می‌باشد. ترموستات وظیفه دارد تا مسیر آب موتور را تغییر دهد. زمانی که نیاز به خنک‌کردن آب نیست آب همچنان داخل موتور و اطراف آن گردش کند و وارد رادیاتور نشود. هر زمان که دمای آن به حدی بالا رفت که نیاز به خنک‌کاری و کاهش دما بود، ترموستات خود به خود باز شده و اجازه عبور آب را می‌دهد.


گاهی در فصل زمستان ترموستات برداشته می‌شود و آب در تمامی مواقع خنک می‌شود. این حالت فقط مناسب هوای گرم است و در فصل سرما باعث می‌شود تا بخاری، گرمای موردنیاز را تولید نکند.


گاهی ترموستات خراب است و همیشه در حالت باز قرار دارد. در این شرایط هم باز بخاری گرمای موردنیاز را تولید نمی‌کند برای رفع عیب باید ترموستات تعویض شده و سیستم نشت‌یابی شود.


ایجاد بوی نامطبوع بخاری

یکی دیگر از عیوب شایع انواع بخاری، ایجاد بوی نامطبوع است. این عیب ممکن است دو علت داشته باشد:


۱- عدم درزبندی مناسب پوسته فن
۲- نشت آب از رادیاتور بخاری


وقتی پوسته فن درزبندی درستی نداشته باشد، هوای اطراف آن وارد کابین شده و مطمئناً بوی نامطبوعی ایجاد می‌کند. برای رفع عیب باید تمامی واشرها و درزها را را وارسی کنید، سپس تمامی پیچ‌ها را دوباره سفت کرده و از درز هوا مطمئن شوید.


برای جلوگیری از نشت آب از شبکه گرمایی، باید شیلنگ‌های ورودی به سیستم را بررسی کنیم، سپس رادیاتور را جداگانه تست کرده تا از عدم سوراخ‌شدن آن مطلع شویم.
در گذشته نقطه سوراخ شده با لحیم کاری ترمیم می‌شد، ولی امروزه تمام تعمیرکاران شبکه گرمایی یا همان رادیات را تعویض می‌کنند.


شاید عیوب دیگری نیز برای بخاری انواع خودروها به وجود بیاید، ولی شایع‌ترین عیوب، مواردی بود که ذکر شد. پس می‌توان گفت برای رفع عیب حتماً باید تجربه کافی داشته باشید. در فصل زمستان مهمترین عاملی که از یک خودرو مدنظر قرار می‌گیرد، نحوه کار بخاری آن است. در خودروهایی مثل پژو ۴۰۵، ۲۰۶، روآ، سمند و مانند آنها، برای رفع عیوب بخاری باید داشبورد باز شود؛ ولی عده‌ای از تعمیرکاران ماهر، بدون باز کردن داشبورد و متعلقات آن بخاری را سرویس و راه‌اندازی می‌کنند. (وبلاگ آموزش رانندگی به نقل از خودرو)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۸ انتشار یافته: ۵۳
ماردین
Finland
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
۰
۶
پژو ۴۰۷ دارم.. مشكلی كه دارم اینه كه بخاری ماشین طرف چپ گرمایی نمیده وسرما میده بیرون ولی همزمان قسمت راست گرمای خوبی داره كسی خبر داره مشكل چیه؟
علی
-
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
پوسته داخل بخاری شكسته طرفی كه باد سرد میده
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
همین مشكل رو من با پرشیا دارم
ممكن نیست كه از هواگیری باشه؟
jalil
-
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
۰
۰
سلام خسته نباشید سمند سورن دارم بخاریش بعضی وقتا كار میكنه بعضی وقتا روشن نمیشه لطفا اگه كسی دلیلش رو میدونه بگه
مهندس مونسیار
-
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
سلام دوست عزیز، درباره این نوع مشكل بخاری سمند كه ذكر كرده بودین، این موارد را چك وكنترل بفرمایید:
1- سوكت وكانكتور دسته سیم برق سیستم گرمایش ماشین (كه درخودرو شما جلو سمت شاگرد،وكاملا زیر جعبه داشبورد قراردارد ومعمولابا یك كلمپ پلاستیكی به بدنه فن بخاری بسته شده) درضمن روكش نمدی تزیینی جلورانیز ابتدا باید جدا كنید. این سوكت معروف به (سوكت شانه ای) اتصال برق فن بخاری میباشد. * رایج ترین علت كارنكردن گاه به گاه فن بخاری خودروهای پژو و سمند همین مورد هست كه درواقع به دلیل شل شدن و یا جدا شدن پینهای نری ومادگی ویا ذوب شدن چندتااز پینهای سوكت به علت آمپركشیدن زیاد واتصالی مسیر،میباشد كه دركل باید خریداری وتعویض كنید.
2- وجود ایراد درقسمت كلید و اهرم رزیستور بخاری كه در قسمت وسط جلو داشبورد وبالای ضبط ورادیو قرار دارد
3- ترانزیستور قدرت راه انداز فن بخاری،كه محل قرارگیری آن داخل موتور فن بخاری میباشد
4- كوتاه شدن ویا اتمام ذغالهای گرافیتی موتور فن بخاری، كه دراینصورت باید تعویض ویا تنطیم شوند
5- موارد خاص دیگر مثل مشكل در دسته سیمهای الكتریكی مسیر ارتباطی ویا گیر بودن بدنه پلاستیكی روكش دور موتور فن بخاری، كه دركل ابتداباید همه این موارد را بازدید وچك بفرمایید. امیدوارم با این توضیحات بتوانید مشكل را برطرف كنید. موفق باشید ** تكنیك خودرو** تعمیرات وعیب یابی تخصصی برق والكترونیك خودرو دركرج
معین
-
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
۰
۱
سلام خسته نباشید 111 95 دارم كه بخاریش گرم نمیكنه لطفا علتشو بگین
سجاد
-
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
سلام دوست عزیز
بطوركلی بخاری پراید ضعیفه، اما در مرحله اول دریچه ها رو چك كنید كه خوب باز بشن، یك علت دیگه هم می تونه مربوط به رادیاتور بخاری تون باشه. آنی گرما هم یك قطعه تكمیلی درست كرده كه گرمایش بخاری رو چند برابر می كنه.
سجاد دهقانی
-
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
۰
۱
قطعه مكمل بخاری برای پراید، كه بین سرسیلندر و ترموستات نصب میشه و بخاری رو چند برابر از لحاظ گرمایش قویتر می كنه، آموزش نصب توی سایت هست.

و برای بالانرفتن آمپر و جوش نیاوردن توی تابستون هم خوبه.

دارای گواهی ثبت اختراع و مجوز سازمان صنعت و تجارت.
اطلاعات بیشتر در anigarma.ir
امید رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
با سلام رادیات بخاری پژو 206 رو عوض كردم گرماش نسبت به قبل از نصف هم كمتر شده لطفا راهنمایی كنید مشكل از كجاست
سجاد دهقانی
-
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
۱
۰
قطعه مكمل بخاری برای پراید، كه بین سرسیلندر و ترموستات نصب میشه و بخاری رو چند برابر از لحاظ گرمایش قویتر می كنه، آموزش نصب توی سایت هست.

و برای بالانرفتن آمپر و جوش نیاوردن توی تابستون هم خوبه.

دارای گواهی ثبت اختراع و مجوز سازمان صنعت و تجارت.

http://anigarma.ir
دانیال نواری
-
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
منم از این قطعه استفاده كردم واقعا عالی و حرف نداره . آنی گرما قطعه تقویت كننده بخاری پرایده كه گرمایش بخاری رو چند برابر تقویت می كنه...
ایمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
دوستان بهتره به این اشاره كنم كه این قطعه به هیچ وجه تاثیری در گرمای بخاری پراید ندارد!!!
میپرسید چرا؟؟ جواب این است اگر شمارا در یك كمپانی سایپا برده و یك پراید صفر كیلومتر را برای شما روشن كنم و بلافاصله از آن بخاری بگیریم میبینید كه كمتر از ۴دقیقه باد گرم بشما نخواهد داد!!!!!!!! بله درست خواندید نخواهد داد!
علت پراید بودن است؟ خیر علت پراید بودن است!
و اینكه در پراید هیچ عایقpvc و... برای جلو گیری از هدر رفتن باد گرم وجود ندارد و اگر باد گرمتری بخواهید باید یا پژو و ماشین های رده بالاتر را انتخاب كنید! همینجا STOP درست است قطعا اگر توان خرید انواع پژو را داشتید(تو پژو ها ۲۰۶ رو پیشنهاد میكنم) كه پارازیت عذر خواهی ! نمیرفتید پراید بخرید بگذریم ادامه ای حروف بالا=شما می توانید پژو داشته باشید (فقط از لحاظ بخاری)با ۲لوله ی رابط یك طراحی زیبا از كناره های كنسول وسطی پراید به دریچه های لوله بخاری كه به ۲طرف زیرپاها وجود دارد و پشت وسط داشبورد پراید هست وصل كنید و با طراحی هوشمندانه به بالا هدایت دهید و باد داغ و دلنشینی را خواهید داشت! (اینم بگم خودم پراید۱۱۱ دارم همین كارو كردم خیلی هم باحال شده هر كی هم میشینه تو ماشینم میگه بخاری خاموش كن انقدر زود گرم میشه!
پس درنگ نكنید میگویند! صورت مسئله را حذف نكنید با آن قطعه تفاوتی ایجاد نخواهد شد ! مسئله را حل كنید !
اینم بگم #اگه_میخواید_بخاری_پراید_در_روز_زمستانی_سرد فقط در ۳دقیقه بله ! درست شنیدید فقط در ۳دقیقه گرم شود (ترمسوتاتی با دمای بالاتر استفاده كنید)
بجای هزینه برای این قطعه فكری كنید كه با پراید از بالا باد گرم داشته باشید این قطعه هیچ تاثیری در گرمایش زودرش پراید ندارد!!
سخن طولانی شد .
خود قاضی دل درویش و پراید پر تشویش خود شوید
روز های سر زمستانیتان با پراید؟؟؟ گرم باد؟!
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
سلام بخاری تیبا یك سمت گرم میكنه خیلی كم آمپر هم بالاست سمت راننده كمی گرم میكنه ولی سمت شاگرد باد سرد میزنه لطفا راهنمایی كنید.
احسان داوری
-
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
۱
۲
سلام من پراید دارم بخاریش روشن بود و كار میكرد بعد از بنزین زدن وقتی ماشینو روشن كردم متوجه شدم باد سرد میزنه.علتش رو اگه میدونین لطفا راهنمایی كنید.ممنون
محسن
-
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
۱
۰
سلام پراید دارم ترموستات سالمه آمپر بالا میاد ولی در حالت درجا بخاری یخه ولی زمانی كه گاز میدم آب گرم تو رادیاتور بخاری جریان پیدا می كنه چرا
غفاری
-
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
سلام مشكل از واترپمپ خودروی شماست ضعیف عمل میكنه اگردورموتورشماپایینه یعنی زیر1كمی ابتداسلوماشینااضافه كن درغیراینصورت به تعویض واترپمپ اقدام كن موفق باشی
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
سلام ماشین من هم دقیقا همین مشكلو پیدا كرده تونستین حل كنین؟
ایمام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
واترپمپ خودرو تا زمانیكه نشتی پیدا نكند به هیج وجه نیاز به تعویض ندارد درضمن مشكل از ترموستات خودرو شماست و درضمن پراید در حالت درجا بخاری گرم بخواید مقداری (یعنی۱۵دقیقه) تقریبا زمان بر می باشد!
در ضمن در روز های سرد زمستان پراید به سختی به دمای متناسب با محیط میرسد !
ضد یخ خودروی خودرا ۳لیتر بریزید .
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۸
اب رادیاتتون كمه . درب قمقمه زاپاس رو چك كنین . معمولا این مشكل دلیلش همینه . اما اگه چك كردین و بازهم مشكل داشت بخاریتونو تو جاده امتحان كنید اگه بادش سرد بود رادیات بخاریتون بده . فرض بز این كه شیلنگای بخاریتون اب رو میرسونه.درصد خیلی ضعیفی هم واترپمپ خوب آبو نمیچرخونه
لواسانی
-
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
۰
۱
سلام خسته نباشید.دریچه های روی داشبورد باد گرم اصلا نمیزنه.مشكلش چی میتونه باشه
ایمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
نام خودرو را عارض ننموده اید!
ولی اگر پراید هست خودروی شما عادی هست چون سیستم بخاری از درچه های جلو مجزاست اگر پژو دارید مشكل از رادیاتور بخاری!
خودروی دیگر مكانیك و مراجعه حضوری!
حمیدرضا
-
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
۰
۰
چراوقتی رادیاتوربخاری راعوض كرده ایم باز هم باد گرم نداریم
میلاد
-
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
۰
۲
سلام
سوناتا2007 دارم و از وقتی كه هوا سرد شده و بخاریش رو روشن كردم
متوجه شدم از چهار دریچه ی جلو به ترتیب از سمت راننده تا سمت شاگرد باد هر دریچه نسبت به دریچه ی قبل ترش خنك تره.
یعنی از اولین دریچه باد نسبتا داغ و خوبی میاد
از دریچه های وسط نسبت به دریچه ی اول باد خنك تر
و از دریچه ی اخر باد سرد میاد
میتونین كمكم كنیین ببینم مشكل از چی میتونه باشه؟
قاسم
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
كلیددریچه كولر رآ ببند درست میشه
عبدالله بهمنی
-
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
۰
۰
طریق روشن كردن بخاری سانتفا مدل 2009
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
۱
۰
بخاری ماشینم آردی یكسره شده علت ورفع عیب آن را لطفا" بفرمائید
Ali
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۸
مودول بخاریتون روتعویض كن خوب میشه.فك كنم قیمتش 25هزارباشه
aydin
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
۰
۲
سلام من یه روا دارم بخاریش گرما نمی ده شیلنك های بخاری تعویض كردم رادیاتور بخاری هم درسته لطفآ كمكم كنین ایا ترموستاتش خراب شده فن های دوره ارام هم كار نمی كنه میگن از ترموستادشه
بهمن
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
۰
۲
سلام دوستان سمند lx دارم كه درحالت درجا بخاری باد سرد میزنه و امبر آب از 90 درجه عبور میكنه أما درحالت حركت بخاری خوبه و امبر هم زیر 90 هست مشكل از جی میتونه باشه ممنونم از راهنماییتون
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
واتر پمپ شما مشكل داره
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۸
دوست عزیز این حالت بیشتر زمانی اتفاق میفته ك اب رادیات و داخل موتور شما كافی نیست یا اگه درب رادیان رو باز میكنین سطح اب بالا باشه احتمالا هواگیری میخواد . وقتی اب كم باشه در حالت دور موتور پایین چرخش اب به داخل رادیات بخاری شما اتفاق نمیفته . البته درب قمقمه اب یا زاپاس اب كه پلاستیكیه حتما چك كنین كیپ بسته باشه و شیلنگی كه از رادیات به قمقمه میره سوراخ یا شكستگی نداشته باشه . در عین جزئئ بودن واقعا مهمه برای بخاریتون . بند شیلنگ قمقمه رو هم چك كنین . صمنا اگه قمقه زاپاس نشتی چ شیلنگ چه درب قمقمه داشته باشه بوی ضد یخ به داخل اتاق میاد اگه نمیاد بند بودنشو چك كنین . اگر با این دو مورد رفع نشد احتمالا رادیات بخاریتون رسوب گرفته و درو پایین اب خوب نمیچرخه كه اگه این ایرادو داشته باشه توی جاده هم باد سرد دارین .
Afra
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
۰
۰
سلام
یه پیكان انژكتوری 82 دارم
آمپر آب فقط روی قسمت آبیه. به همین خاطر گرمای بخاری خیلی كمه. ترموستاتم عوض كردم.
آب توی شلنگا رو هم تست كردم. ضد یخ هم داره. فكر میكنید مشكل از كجاس؟
مخدب
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۸
سلام .ففط مونده رادیات بخاری چك شه كه ببینین اب نوش میچرخه یا نه . البته شیلنگهای بخاری رو اگه چك كردین ببینین اب میره تو رادیات بخاریتون یا نه . اگه رادیات بخاریتون ایراد داشت حتما المینیومی بگیرین
اسماعیل - ح
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
۰
۰
سلام منم یه آزرا 2010دارم كه یه طرف باد داغ و خوبی میده ولی یكطرف دیگه یعنی سمت شاگرد باد سرد میده ممنون میشم راهنماییم كنین.
میثم
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
دكمه دوئل خاموش كن
هاشم
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
۰
۰
سلام پرادو 2006 دارم و از وقتی كه هوا سرد شده و بخاریش رو روشن كردم متوجه شدم از چهار دریچه ی جلو به ترتیب از سمت راننده تا سمت شاگرد باد هر دریچه نسبت به دریچه ی قبل ترش خنك تره. یعنی از اولین دریچه باد نسبتا داغ و خوبی میاد از دریچه های وسط نسبت به دریچه ی اول باد خنك تر و از دریچه ی اخر باد سرد میاد میتونین كمكم كنیین ببینم مشكل از چی میتونه باشه؟
امیر
United States of America
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۰
۰
۰
سلام.پرشیا مدل 85 دارم.قبل از روشن كردن ماشین رادیاتور را نگاه نكردم در حال حركت بخاری گرفتم دیدم ولرم هست اب رادیات كم بود اضافه كردم بخاری داغ میشه ولرم میشه با این توضیح دوباره اب رادیات كم شده.لطفا كمكم كنید.سپاس
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۸
سلام .احتمالا هواگیری نیاز داره رادیاتتون . نگران نباشین . وقتی رادیات هواگیری نشه سطحش بطور كاذب بالا میاد اینكه میفرمایین گرم و ولرم میشه یعنی تو رادیات بخاریتون اب میچرخه و هوا میچرخه .
فرزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
۰
۰
سلام ببخشید من پراید دارم ولی بخاری آن سرما می‌دهد آمپر در وسط قرار می گیرد ولی باز هم سرما بیرون می دهد
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۸
سلام . نفرمودین ك دریچتون رو تنظیم كردین یانه . خروسك تغییر حالت به بخاری رو تنظیم كنید بغل پدال گازه اگه سیمش قحط بود البته وگرنه اهرم رو روی رنگ قرمز ببرین .حالت دریچه جلو هم بخاری نداره پراید . اما اگه این حالتارو انجام دادین وباد سرد دارین . اول آب رادیاتور چك شود كاملا پر باشه . دوم مسیر شیلنگ بخاری چك شود مسدود نباشد سوم اگه باز هم سرد بود و میگین ترموستاتونم كه سالمه رادیات بخاریتون رسوب گرفته و اب نمیچرخه . با فرض سالم بودن واتر پمپ كه اگر صدای غیر طبیعی از واتر پمپ نمیاد واتر پمپ سالمه . باشد كه مشكلتونو كمك كرده باشم .ممنون
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
۰
۰
سلام سمند ef7 دارم موتور را كه روشن میكنم دمای آب بالا میره اما دور ، ولی وقتی تو جاده راه می افتم و هوا سرد باشه دمای آب زود میافته و بخاری اتاق را گرم نمیكنه ( پرش هوا تو اتاق از همه پنجره ها خوبه ) لطفا راهنمایی كنید
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۹
ترموستات ماشینت خراب شده
ابراهیم مكرمی -بجنورد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
۰
۰
سلام ببخشیدمن پرایددارم بخاری ان در داخل شهرخوب گرم میكندولی درحركت دربیرون شهر نمی دونم باد سرد اززیرداشبورد از كجا وارد میشودكه هوای داخل راسردمیكند بنظرشما جایی هست كه هوارابه داخل هدایت بكند كه اطاق سرد میشود. ممنون میشوم بگوییدچیكاربكنم البته كلیدهای تنظیم بخاری بخصوص وسطی سیمش خلاص شده ونمیشود تنظیم كرد كه هوا ازبیرون واردنشوداگربگیدچطوردریچه راببندم شایدجلوی ورود سرماگرفته شود
پوریا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
۰
۲
با سلام من ی وانت پیكان دارم بخاریش باد داره ولی گرم نیست ، ضد یخ داره شیر بخاری تازه عوض شده رادیات بخاری هم تازه عوض شده ترموسات هم داره عمل هم میكنه گردش اب هم داره ولی نمیدونم چرا گرم نمیشه
arash
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
۰
۴
سلام ازرا ۲۰۰۸ دارم دریچه ی سمت راننده گرمای ولرمی دارد ولی سمت شاگرد باد سرد می اید لطفا راهنمایی كنید...
M
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
من هم همین مشكل و داشتم رادیاتور بخاری ایراد داره
اكبر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
۲
۰
من دو تا دریچه سمت شاگرد باد گرم میزنه
دو تا دریچه سمت راننده باد سرد.
كل سیستم داشبورد و ریخت به هم مكانیك ولی سر در نیاورد.
عیب از كجاست
Hamid
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
۱
۰
خیلی خوبه ممنون
خسرو
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
۰
۲
با سلام ماشین من پزو پارس مدل83است وموقعی كه بخاری ماشین رو روشن میكنم امپر دمای اب بالا میره و بعد از مدتی پایین میاید لطفا راهنمایی كنید با تشكر
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۹
ترموستات ماشینت خراب شده
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
۰
۴
سلام خسته نباشید
ماشین من ۴۰۵ است یه مدتی سمت شاگرد موكت كف نم دار میشه ضمنا آب رادیاتور كم نمیشه مشكل كجاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
۰
۱
من پراید دارم از پشت شیشه اصلا باد نمیاد چه گرم چه سرد
باقری
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
۱
۵
سلام علت خروج بخار از دریچه بخاری چی میتونه باشه
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها