اقدامات احمدی نژاد برای بهبود روابط با آمریکا

سید حسین موسویان سخنگوی سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در گفت و گو با شبکه خبری سی ان ان گفت: نتیجه انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران فرصت جدی برای پیشرفت در مورد دو مسئله هسته ای و روابط ایران و آمریکا است.
کد خبر: ۵۸۳۱۶۹
اقدامات احمدی نژاد برای بهبود روابط با آمریکا

وی در پاسخ به این پرسش که رهبری مذهبی ایران اخیرا اعلام نموده به مذاکره با آمریکا خوشبین نیست.اوباما باید چه کند تا نظر رهبر ایران جلب شود؟گفت:اول: اقدام عملی مثبت بدنبال مواضع مثبت.اوباما از ابتدای ریاست جمهوریش حرفهای قشنگ زده اما در عمل بدترین تحریمهای یکجانبه و چند جانبه را علیه ایران اعمال کرده است. اما در حالیکه احمدی نژاد در گفتار مواضع تندو منفی داشت اما در عمل اقدامات بی سابقه ای برای بهبود روابط با آمریکا انجام داد.

دوم: مدیریت چالشهای داخل. با وجودیکه تهران و واشینگتن هردو برای بهبود روابط مواجه هستند، اما ایران رهبری دارد که تصمیم گیرنده نهایی است و حرف آخر را میزند.اما معلوم نیست اوباما چنین اقتداری داشته باشد.اوباما از ابتدا بر سیاست تعامل تاکید کرده اما کنگره آمریکا از روز اول ریاست جمهوری اوباما، سیاست تحریم و خصومت و دشمنی را اجرا کرده است.

سوم: دخالت کشور ثالث است.ایران در مورد رابطه با آمریکا تحت فشار رژیم ثالثی قرار نمی گیرد.اما آمریکا برای بهبود روابط با ایران تحت فشار اسراییل و برخی کشورهای عربی است.لذا آمریکا باید از دخالت کشورهای ثالث جلوگیری کند.

آمریکا فرصت را از دست ندهد

روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور با انتشار مقاله ای با عنوان« آمریکا نباید فرصت تازه برای تماس با ایران را از دست بدهد» نوشت:اوباما به ویژه از آنجایی که مقام های امریکایی برای بحث در مورد  اتخاذ گام های بعدی در مذاکرات هسته ای با ایران امروز،  با متحدان خود در بروکسل دیدار می کنند باید از اتلاف وقت کردن  با حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران اجتناب کند.

هدر دادن هرگونه فرصت برای تنش زدایی در طول سه دهه گذشته، یک هنجار در روابط میان ایران و امریکا بوده است.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به بی اعتماد ایران به آمریکا تصریح کرد: آیت الله خامنه ای اظهار داشت: اگر شما(امریکا}نگرش خود را تغییر دادید، ما نیز تغییر خواهیم داد. اگر شما تغییر نکنید، آن گاه مردم ما برهمان تجربه سی ساله خود باقی خواهند ماند.

کریستین ساینس مانیتور افزود: اوباما برای تغییر در شیوه می تواند یک پیام علنی را در روز مراسم تحلیف رئیس جمهور تازه – روز 3 اوت 2013- ارسال کند . این پیام باید به دور از نکات منفی و با متانت همراه باشد.

سخنان رهبری مهم‌تر از انتخابات

ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی در گفت وگو با روزنامه اصلاح طلب بهار گفت: نباید مهم‌ترین امری را که در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم رخ داد از نظر دور داشت. آن اتفاق مهم رفتار رهبری نظام در آستانه انتخابات است. یک روز مانده به رای‌گیری برای انتخابات گفتند حتی کسانی که به نظام معتقد نیستند هم در انتخابات شرکت کنند. پس از مشخص شدن نتیجه انتخاب مردم هم از شرکت کننده‌ها در این انتخابات تشکر کردند. این اقدام رهبری خیلی مهم است، شاید مهم‌تر از نتیجه انتخابات.

وی افزود: این گفته ایشان به عنوان بالاترین مقام در جمهوری‌اسلامی ایران، به رسمیت شناختن حق مخالفان و منتقدان سیاسی بود.

یزدی همچنین گفت: مخالفان و منتقدان نظام، باید با رعایت چارچوب‌های قانون اساسی، حقوق خود را دنبال کنند. به رسمیت شناختن مخالفان و منتقدان معادل تامین حقوق قانون آنان نیست. پیگیری تامین حقوق مخالفان و منتقدان، در این مقطع ضروری است. البته همچنان تاکید می‌کنم نباید در پیگیری این حقوق ساختار‌شکنی رخ دهد.

در جلسه اصلاح‌طلبان چه گذشت

مشرق نوشت:در جلسه اصلاح‌طلبان که با حضور سید محمد خاتمی برگزار شده، این مباحث مطرح شده است:
1- روحانی، رئیس‌جمهور چهارساله است و ما باید از حالا خود را برای دوره دوازدهم ریاست جمهوری آماده کنیم.

2- ما در این دوره چهار ساله هر چه کمتر از روحانی سهم بگیریم به نفع اصلاحات است چون ما کارهای مهمتری در پیش رو داریم.

3-- شاهکار ما در انتخابات 92 ائتلاف اصلاح‌طلبان روی نامزد واحد بود.

4- رابطه خاتمی و هاشمی رفسنجانی بهتر از گذشته شده و باید خود را برای انتخابات مجلس و مجلس خبرگان آماده کنیم.

5- فرصت به قدرت رسیدن روحانی بهترین زمان برای احیای شبکه مردمی و نخبگانی اصلاحات است. ارزش این فرصت کمتر از پیروزی در انتخابات یازدهم نیست.

6- اگر روحانی در پرونده هسته‌ای، روابط بین‌الملل و اقتصاد موفق شود، این پیروزی به نفع گفتمان اصلاحات نوشته خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها