نسل‌تازه اقامتگاه‌ها؛ جاذبه جدید گردشگری

طی بیست سال گذشته نسل نوینی از مراکز اقامتی در جهان پدیدار شده که توانسته در میان گردشگران به محبوبیت بالایی دست پیدا کند. بوتیک ـ هتل‌ها با به‌کارگیری نوآوری و خلاقیت در‌تمام‌ جنبه‌های یک مرکز اقامتی و ارائه خدماتی متفاوت، موج تازه‌ای از تقاضا را در حوزه فراغتی و بازرگانی ایجاد کرده‌اند.
کد خبر: ۵۸۱۹۷۲
نسل‌تازه اقامتگاه‌ها؛ جاذبه جدید گردشگری

این مراکز اقامتی با ترغیب بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این حوزه و بالابردن سود اقتصادی، در رونق بخشیدن به صنعت گردشگری نقش بسزایی دارند.

از این رو گسترش بوتیک- هتل‌ها در کشور می‌تواند راهی مناسب برای بهبود وضع کسادی بازار هتل‌ها و رونق اقتصاد گردشگری باشد.

بوتیک - هتل جاذبه گردشگری شهری

کارشناسان هنوز نتوانسته‌اند تعریفی رسمی از مفهوم بوتیک - هتل ارائه دهند! در مفهوم کلی بوتیک - هتل اقامتگاهی است کوچک با فضایی منحصربه‌فرد که با ارائه خدماتی متفاوت از سایر مراکز اقامتی سعی در ایجاد حس در خانه بودن را در مهمانانش دارد.

بوتیک - هتل‌ها بیشتر در مراکز شهری ساخته می‌شوند و براساس ویژگی اصلی‌شان که منحصربه‌فردی است، از جاذبه‌های گردشگری شهری به‌شمار می‌روند. بوتیک - هتل‌ها فضایی کوچک دارند و تعداد اتاق‌هایشان معمولا بین 20 تا 50 اتاق بیشتر نیست.

هدف اصلی از این انتخاب فضا، توجه هر چه بیشتر به مهمانان و ارائه خدمات ویژه به آنهاست.

این هتل‌ها با ایجاد فضایی خصوصی و آرام قصد دارند به مهمانانشان فضایی شخصی ارائه کنند تا هر مسافر در طول اقامتش علاوه بر احساس آرامش و در خانه بودن، از بالاترین سطح مهمان‌نوازی نیز بهره ببرد.

بوتیک - هتل‌ها برخلاف دیگر مراکز اقامتی به صورت مجموعه و زنجیره‌ای نیست‌. هتل‌های زنجیره‌ای براساس برنامه‌های مدیریتی یکسان و قوانین واحد مدیریت می‌شوند در صورتی که هر بوتیک - هتل با بهره‌گیری از مدیریت شخصی به ابتکارات خاص در مدیریت و خدمات دهی دست می‌زند.

کوچک بودن بوتیک - هتل‌ها امکان وارد شدن بخش خصوصی و سرمایه‌های فردی را به این حوزه باز کرده است.

بسیاری از سرمایه‌گذاران کوچک با صرف هزینه‌ای بسیار کمتر از هتل‌های بزرگ و زنجیره‌ای می‌توانند به صنعت هتلداری وارد شوند.

براین اساس، بوتیک - هتل‌ها در هدایت سرمایه‌های بی‌هدف به سمت صنعت هتلداری و رونق اقتصاد گردشگری نقش بسزایی دارند.

طراحی داخلی  مهم ترین خصیصه

امروزه طراحی و معماری یک بوتیک - هتل از مهم‌ترین عرصه‌های رقابتی معماران محسوب می‌شود. طراحان و معماران به بوتیک - هتل‌ها به مثابه یک اثر هنری نگاه می‌کنند و نهایت هنر و دانش خود را در خلق پدیده‌ای ماندگار به کار می‌گیرند.

برخلاف هتل‌های عادی که براساس یکسری استانداردهای از پیش تعیین شده ساخته می‌شوند و به صورت مکانیکی شامل یکسری از امکانات و ملزومات مورد نیاز یک مسافر هستند، در یک بوتیک - هتل هر اتاق خود پدیده‌ای یگانه است که در آن به تک‌تک نیازهای یک مسافر به صورتی خلاقانه و هنری پاسخ گفته می‌شود.

گاه معماری برخی از این‌گونه هتل‌ها پیرامون یک موضوع خاص طراحی می‌شود و در مواردی ویژه، طراحی هر یک از اتاق‌ها نیز دارای موضوع و نمادی منحصربه‌فرد است.

در پژوهش‌های صورت گرفته پیرامون بازاریابی بوتیک - هتل‌ها، مشخص شده که مهم‌ترین ویژگی آنها در بازگشت و اقامت دوباره مهمانان، طراحی و معماری یگانه آنهاست که علاوه بر ایجاد تجربه‌ای متفاوت، احساسات نوستالژیک مسافران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

انتخاب ساختمان‌های تاریخی و هنری، و تغییر کاربری آنها به بوتیک - هتل یکی از مهم‌ترین دستاوردهای صنعت هتلداری است که توانسته با حفظ و نگهداری آثار باارزش و قدیمی معماری، هتل‌ها را که تا پیش از این فقط کاربرد اقامتی داشتند به حوزه جاذبه‌های شهری وارد کند.

قابلیت‌های ایران در گسترش بوتیک - هتل‌ها

ایران با داشتن تاریخی کهن و بهره‌مندی از فرهنگی غنی قابلیت بالایی در حوزه بوتیک - هتل‌ها دارد. گوناگونی اقوام، تنوع در فرهنگ عامه، ادبیات پرمحتوا، صنایع دستی رنگارنگ و بسیاری عناصر دیگر همگی موضوعاتی قوی و مناسب در طراحی و معماری این نوع از مراکز اقامتی هستند.

در حال حاضر بنا‌های تاریخی و ساختمان‌های قدیمی بسیاری در سراسر کشور وجود دارند که با تغییر کاربری به هتل می‌توانند گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را جذب کنند.

در کنار این پشتوانه‌های قوی، جوان بودن جمعیت کشور و وجود فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، مغزهای متفکر و ایده‌هایی تازه و خلاقانه را در اختیار گسترش بوتیک - هتل‌ها قرار می‌دهد. در حال حاضر بیشتر سرمایه‌های شخصی کوچک در کشور در چرخه اقتصادی صرف نمی‌شوند و حجم بالایی از آنها در حوزه مسکن، ارز و طلا هزینه می‌شوند.

طراحی بسته‌های سرمایه‌گذاری وابسته به بوتیک - هتل‌ها می‌تواند پیشنهاد مناسبی برای افرادی باشد که قصد صرف سرمایه‌های خود در بخش اقتصادی و ایجاد اشتغال‌زایی دارند.

آیسا اسدی - ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها