در بین بسکتبالیست‌های NBA بازیکنان زیادی را می‌توان پیدا کرد که رکوردهای شخصی جالبی را از خود به جا گذاشته‌اند. بسکتبال ایالات متحده با توجه به ویژگی‌هایی که دارد دستخوش ثبت رکوردهای متناوبی است، اما با این حال هنوز کسی نتوانسته رکورد بازیکنی را که توانست در یک بازی 100 امتیاز بدست آورد، پشت سر بگذارد.
کد خبر: ۵۸۱۶۸۵

در بین بازیکنان افسانه‌ای بسکتبال NBA بیل راسل را می‌توان در تعداد قهرمانی با 11 عنوان در ردیف رکوردداران قرار داد یا در سال‌های دهه 90 مایکل جوردن را که توانست شش بار با شیکاگو در بسکتبال نوین جام قهرمانی بگیرد، اما در این میان رکورد ویلتون نورمن چمبرلین دست نیافتنی تر از بقیه می‌نماید.

چمبرلین سال 1936 در فیلادلفیا متولد شد و در فصل یارکشی 1959 سر از لیگ NBA درآورد. چمبرلین با قد ۱۶‏۲ سانتی‌متر در پست سنتر بازی می‌کرد. او ابتدا عضو تیم بسکتبال نمایشی هارلم گلوبتراترز بود؛ اما بعدها برای فیلادلفیا، سان فرانسیسکو واریرز، فیلادلفیا سونتی سیکسرز و لس‌آنجلس لیکرز بازی کرد.

دوران بچگی ویلتون مانند بسیاری از سیاهان آمریکا در آن سال‌ها بسختی گذشت، اما او با ورود به دنیای حرفه‌ای بسکتبال آینده روشنی را برای خود ترسیم کرد. چمبرلین در تیم‌های فیلادلفیا و لس آنجلس لیکرز پیشینه درخشانی از بازی بسکتبال را از خود به جا گذاشت؛ اما مهم‌ترین دوران او به همان سال‌های بازی در لیکرز باز می‌گردد.

چمبرلین رکورد گرفتن 100 امتیاز را در یک بازی از آن خود کرد. در روز دوم مارس 1962 در دیدار فیلادلفیا با نیویورک نیکس این رکورد از سوی بازیکن فیلادلفیا به ثبت رسید. تاکنون کسی نتوانسته است این رکورد را جابه جا کند هر چند کوبی برایانت ستاره کنونی لیکرز دوره قبل موفق به گرفتن 81 امتیاز در یک مسابقه برابر تورنتو شد، اما این آمار همچنان فاصله 19 امتیازی با ویلتون چمبرلین را نشان می‌دهد.

چمبرلین آمارهای دیگری هم به غیر از ثبت امتیاز دارد. او بیشترین ریباند حمله و دفاع را به تعداد 55 ریباند در بیست‌وچهارم نوامبر 1960 در جریان بازی با بوستون ثبت کرد. چمبرلین هفت فصل متوالی از سال 61-1960 تا 67-1966 بیشترین امتیاز را در طول فصل به دست آورد.این بازیکن اسطوره‌ای بسکتبال رکوردهای دیگری هم از خود بر جا گذاشته است تا به عنوان چهره‌ای تکرار نشدنی در تاریخ NBA معرفی شود.

چمبرلین سال 1999 و در شصت‌وسه سالگی دیده از جهان فروبست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها