دهلرانی‌ها روزها به دلیل گرمای طاقت فرسا از خانه بیرون نمی​آیند، شب‌ها هم جیرجیرک‌ها به آنها اجازه خروج نمی‌دهند

جیرجیرک‌ها خواب دهلرانی‌ها را آشفته کردند

این روزها در حالی دمای هوای شهرستان دهلران در استان ایلام از مرز 50 درجه گذشته و شرایط کسب و کار در روز را از آنها گرفته که هجوم انواع حشرات چون جیرجیرک‌ها و ملخ‌ها هم اجازه خروج شبانه از منزل را به آنها نمی‌دهد و عملا آنها را در منازل خود محبوس کرده است.
کد خبر: ۵۷۹۰۱۷

یکی از شهروندان دهلرانی در این باره می‌گوید: در چند روز گذشته، وجود جیرجیرک‌ها موجب شده آسایش و آرامش خانواده‌ام به هم بریزد. ناصر اسماعیلی می‌افزاید: تاکنون مبلغ 50 هزار تومان حشره‌کش خریداری کرده‌ام، ولی متاسفانه تعداد حشرات به حدی است که حشره‌کش‌ها هم جوابگوی مقابله با آنها نیستند. این در حالی است که فرزندی دو ساله دارم و نگران تماس فرزندم با این سموم هم هستم. شهروند دیگری می‌گوید: با توجه به این‌ که محل زندگی من در جنوب شهر است، وجود جیرجیرک‌ها در آن منطقه بسیار فراوان است و می‌توان گفت همانند گله روی آسفالت حرکت می‌کنند.

ملکی با بیان این که خانواده‌اش روزها به دلیل گرما از خانه بیرون نمی‌آیند، می‌افزاید: اکنون با این وضع شب‌ها هم دیگر نمی‌توانند از خانه بیرون بیایند و از سویی خواب راحت هم ندارند، چون صدای بلند و دست جمعی جیرجیرک‌ها اجازه استراحت و خوابیدن را به ما نمی‌دهد.

در همین حال صاحب یکی از داروخانه‌های دامپزشکی در دهلران از مراجعه مردم به داروخانه برای تهیه حشره‌کش و سم خبر می‌دهد و می‌گوید: هجوم مردم به داروخانه برای تهیه حشره‌کش و سم به قدری است که در این چند روز تمام حشره‌کش‌ها و سم‌های داروخانه ها تمام شده است و دوباره حشره‌کش و سم تهیه کرده‌ایم.فریدون قطبیان تاکید می‌کند: شهروندان هنگام استفاده از حشره‌کش‌ها و سم مواظب سلامتی خود باشند و آنها را در دسترس کودکان قرار ندهند.

نگرانی از بروز بیماری‌های خطرناک

معاون بهداشتی شبکه درمان و بهداشت شهرستان دهلران به مهر می‌گوید: با توجه به فرارسیدن فصل گرما این حشرات بیشتر می‌شود.

سعید نصرالهی با بیان این‌ که این حشرات به صورت دست جمعی از سمت استان خوزستان به شهرستان دهلران هجوم آورده‌اند، می‌افزاید: جیرجیرک‌ها در طول روز به داخل چاله‌ها و شکاف‌ها می‌روند و شب، هنگام خنک شدن هوا بیرون می‌آیند. وی با بیان این ‌که مبارزه شیمیایی برای این شبکه با توجه به گستردگی آنها امکان‌پذیر نیست، ضمن توصیه به شهروندان خاطرنشان می‌کند: برای جلوگیری از ورود این حشرات، مردم برای در ورودی منازل خود از توری استفاده کنند و تمام شکاف‌هایی که احساس می‌کنند باعث ورود این حشرات به منزل می‌شود با توری ببندند و از ورود آنها جلوگیری کنند.

نصرالهی تصریح می‌کند: با توجه به فصل گرما و وجود بیماری‌های عفونی و گوارشی و از همه مهم‌تر وبا، مردم موازین بهداشتی را رعایت کنند و اگر احساس می‌کنند که این حشرات با ظروف منازل آنها تماس داشته‌اند، حتما آنها را شستشو بدهند تا از بروز بیماری جلوگیری شود.رئیس اداره محیط زیست شهرستان دهلران در این ‌باره می‌گوید: شرایط اقلیمی و محیطی باعث شده این حشرات به شهر هجوم بیاورند.

کیانوش شادی‌وند می‌افزاید: شرایط آب و هوایی و گرمای شدید شهرستان باعث شده پرندگان حشره‌خوار که در سطح منطقه وجود داشته‌اند، از بین بروند و همین باعث شده بستر برای بیشتر شدن این حشرات فراهم شود.وی تصریح می‌کند: وجود نخاله‌ها در سطح شهر و شرایط اکولوژیک باعث شده این جیرجیرک‌ها روزها در شکاف‌ها و نخاله‌های ساختمانی لانه کنند و شب هنگام خنک شدن هوا بیرون بیایند.رئیس اداره محیط زیست شهرستان دهلران با بیان این‌که دمای بالای 50 درجه باعث شده شرایط به گونه‌ای باشد که این حشرات در شب بیشتر شوند، خاطرنشان می‌کند: با توجه به این‌ که فاضلاب شهری در جنوب شهر واقع شده و از سویی به دلیل فراوانی نخاله‌ها، شبکه بهداشت و درمان باید هرچه سریع‌تر اقدام به سمپاشی جنوب شهر کند تا این حشرات به حداقل برسند.

به گفته شادی‌وند وجود نخاله‌ها در سطح شهر با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه بسیار خطرناک است و شهرداری باید نسبت به جمع‌آوری این نخاله‌ها اقدام کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها