مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران:

ریزگردهای صحرای قره قوم به مازندران رسید

اختصاص 55 میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها

مدیرکل دفتر هوای سازمان محیط زیست با بیان اینکه ورود ریزگردهای آغشته به اورانیوم و شیمایی شائبه‌ای بوده که پس از جنگ امریکا به عراق مطرح شد، گفت: در سال جاری مجلس 55 میلیارد تومان را برای مقابله با پدیده ریزگردها اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۷۲۸۲۱
اختصاص 55 میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها

امیرفاتح وحدتی در گفت‌وگو با فارس، ورود ریزگردهای آغشته به اورانیوم را شائبه و شبهه‌ای دانست که پس از جنگ امریکا به عراق ایجاد شده است.

مدیرکل دفتر هوای سازمان محیط زیست افزود: طی بررسی‌هایی که دانشگاه شهید چمران و جندی‌شاپور عراق صورت داده است، مشخص شده است که اثرات اورانیوم در ذرات معلق این کشور مشاهده نشده است.

وی بیان داشت: بعید است ریزگردهایی که هزاران کیلومتر از شرق سوریه و غرب کشور عراق وارد می‌شوند، حاوی مواد شیمایی و خطرناک باشند.

وی با بیان اینکه دستیابی به صحت و سقم این قضیه مستلزم بررسی‌های فراوانی است، گفت: ریزگردهایی که از کشورهای منطقه وارد خاک ایران می‌شوند آغشته به مواد شیمایی نیستند.

این مقام مسئول در ادامه درباره افزایش غلظت ریزگردها در سال‌های اخیر یادآور شد: طی سال‌های اخیر در حوزه غلظت ریزگردها نسبت به سال‌های گذشته در شرایط مطلوب‌تری به سر می‌بریم.

وی اضافه کرد: از آنجایی که ایجاد پدیده ریزگرد متأثر از اقداماتی بوده که طی سال‌های اخیر صورت گرفته است، بنابراین پدیده ریزگردها نمی‌تواند با پیشبرد برنامه‌ای کوتاه مدت به سرانجام برسد از این رو مقابله با این پدیده مستلزم برنامه‌ای طولانی‌ مدت است.

مدیرکل دفتر هوای سازمان محیط زیست ادامه داد: مدیریت منابع آب، مدیریت اراضی کشاورزی، احیای مناطق بیابانی به خصوص مناطقی که دستخوش تغییرات اقلیمی هستند در کنار توسعه فضای سبز می‌تواند به میزان فراوانی به منظور مقابله با این پدیده بسیار موثر واقع شود.

وحدتی یادآور شد: بدون شک همکاری‌های دوجانبه میان ایران و عراق برای مقابله با پدیده ریزگردها ادامه خواهد داشت و در این باره توافقات متعددی میان این دو کشور ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه کشور عراق از مدت‌‌ها قبل در راستای مقابله با پدیده ریزگردها برنامه‌هایی را پیش‌بینی و در دستور کار خود قرار داده است، اظهار داشت: یکی از علل کاهش ورود ریزگردها به کشور کمک کشور عراق برای تأمین حق آبه تالاب‌های این کشور است.

وحدتی افزود: مجلس شورای اسلامی در سال جاری 55 میلیارد تومان به منظور مقابله با پدیده ریزگردها اختصاص داده است و بدون شک این میزان بودجه تکاپوی پیشبرد برنامه‌های مختلف را برای مقابله با پدیده ریزگردها نخواهد داد به طوری‌که می‌توان گفت این میزان اعتبار کمتر از 10درصد از پدیده ریزگردها را پوشش می‌دهد.

newsQrCode
برچسب ها: ریزگرد محیط زیست
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها