شهر آنکارا پایتخت ترکیه شاهد برگزاری تظاهرات صدها نفر از دانشجویان بر ضد سیاست های دولت این کشور بود.
کد خبر: ۵۷۰۸۴۶
معترضان در ترکیه هشدار اردوغان را رد کردند

به گزارش واحد مرکزی خبر، به نقل از رویترز ،حاضران در این تظاهرات که در خیابانهای مرکزی شهر آنکارا و در نزدیکی پارک کوگولو برگزار شد با در دست داشتن پلاکارد ، تصاویر کشته شدگان ناآرامی های اخیر و سر دادن شعار سیاست های دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه درسرکوب تظاهرات معترضان در شهر های مختلف این کشور را محکوم کردند.

عزیز کونوکمان از حاضران در این تظاهرات گفت:ما برای نشان دادن همبستگی خود با آنهایی که سرکوب شدند اینجا تجمع کرده ایم.ما همچنین برای نشان دادن مخالفت خود با همه پرسی فرمایشی دولت در اینجا گرد هم آمده ایم.چگونه می توان درباره موضوع حقوق بشر همه پرسی برگزار کرد.آیا فکر می کنید که آنها تنها می خواهند درباره قطع کردن چند درخت  همه پرسی برگزار کنند؟دولت با این کار خود قصد فرافکنی دارد.

اورهان سیمسک یکی دیگر از تظاهرکنندگان گفت:ما برای دفاع از آزادی و کشورمان در این محل تجمع کرده ایم.در چند روز اخیر شاهد رفتار خشونت بار پلیس بر ضد مردمی بودیم که به دنبال حقوق خود بودند.حزب حاکم با بیانیه های خود بارها به تنش دامن زد و اوضاع بدتر شد.

براساس این گزارش تظاهرکنندگان حاضر در میدان تقسیم استانبول هشدار اردوغان را  بی فایده و تنها یک ژست سیاسی اعلام کردند .

 دانشجوی رشته جامعه شناسی در میدان  تقسیم شهراستانبول گفت: مشکل ما ،همه پرسی برای احداث مرکز خرید در میدان تقسیم نیست بلکه ما  مخالف زیر پا گذاشتن حقوق بشرو آزادی درترکیه هستیم. اردوغان با بسیج  دستگاههای مرتبط  با حزب حاکم خود ، رای گیری را به نفع خود به پایان میرساند. یک تظاهرکننده بیست و دو ساله زن نیز خارج از چادر خود در میدان تقسیم گفت: شاید همه پرسی در روزهای اول پیشنهاد خوبی بود  ولی اینک فقط یم تاکتیک از سوی اردوغان است.      

این درحالی است که روز گذشته اردغان نخست وزیر ترکیه  برای آخرین بار به تظاهر ‌کنندگان در میدانِ تقسیم استانبول،  24 ساعت فرصت داد تا این میدان را تخلیه کنند. وی گفت: صبرش به پایان رسیده است. با وجود پیشنهاد دولت به تظاهرکنندگان برای برگزاری همه پرسی درباره طرح توسعه پارک گِزی، میدان تقسیم استانبول شاهد برگزاری تظاهرات مخالفان دولت بود. از آغاز درگیری  ها میان پلیس و تظاهرکنندگان، دست‌کم پنج نفر کشته و بیش از 5 هزار  نفر زخمی شده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها