مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت‌احوال کشور شرایط تغییر نام‌های ایرانی در صورت وجود تقاضای افراد را اعلام کرد.
کد خبر: ۵۶۹۸۶۵

محسن اسماعیلی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه سالانه بیش از 10 هزار نفر در کشور نام خود را تغییر می دهند، اظهار کرد: ثبت احوال امکان تغییر نام های دارای معانی بد و مستهجن، مغایر با جنسیت فرد و خارجی را فراهم کرده است، اما ممکن است برخی افراد بدون داشتن این شرایط درخواست تغییر نام داشته باشند.

وی به ممنوعیت تغییر نام های قدسی و مذهبی اشاره کرد و گفت: در عین حال برخی درخواست تغییر نام های ایرانی را مطرح می کنند که در این صورت باید نام فرد به اسامی دارای فراوانی بیشتر تغییر کند. به عنوان مثال اگر فردی تقاضا دارد که نام سوگل یا سیمین را تغییر دهد، باید اسامی ایرانی دارای فراوانی بیشتر و یا اسامی مذهبی را جایگزین کند.

اسماعیلی با بیان اینکه امکان تغییر نام های دارای فراوانی کم نیز، فراهم است، افزود: به عنوان مثال فراوانی نام «مستوره» در پنج سال اخیر حدود 100 مورد بوده است، بنابراین هموطنانی که قصد تغییر این نام و تبدیل آن به اسامی دارای فراوانی بیشتر را دارند، می توانند تقاضای خود را به ادارات ثبت احوال تسلیم کنند.

وی همچنین از اعطای اختیارات امور انتخاب و تغییر نام خانوادگی به مدیران کل استانی ثبت احوال خبر داد و افزود: پیش از این تمامی درخواست ها در کمیته تغییر نام سازمان ثبت احوال کشور بررسی می شد که با این تغییر رویه، فرایند تغییر نام خانوادگی در استان ها و سریع تر از گذشته سپری خواهد شد.

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
خ. حسنی
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
۰
۰
با سلام . پسر من در تاریخ 61/8/4 ( شب عاشورا ) در بیمارستان فاطمیه همدان به دنیا آمد . همسر مرحومم وقتی كه بعد از سه روز جهت گواهی ولادت به دفتر بیمارستان مراجعه كرده بود. متوجه نشده بود كه تاریخ تولد 61/6/30 نوشته شده است . و با همان گواهی ولادت برای پسرم شناسنامه صادر شده بود. هنگام ثبت نام فرزندم در دبستان متوجه این اشتباه شدیم و چندین بار به ثبت احوال ملایر ( محل سكونت فعلی ) مراجعه كردیم اما متاسفانه موفق نشدیم .حتی گواهی مجدد از زایشگاه مبنی بر تولد فرزند در تاریخ4 /8 /61 را هم ارائه دادیم . مسئول مربوطه قبول نمی كرد . باید چكار كنیم ؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها