نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ در خصوص انتخاب وزرا از اول باید با مسئولین مجلس مشورت کنیم و در این صورت حتما مجلس بعد از مشورت و توافق‌ها به ما کمک هم خواهد کرد.
کد خبر: ۵۶۹۷۷۴
وزرا را با مشورت مجلس انتخاب می‌کنم

علی‌اکبر ولایتی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت و گو با شبکه خبر سیما اظهار داشت:‌ همکارانی که ما انتخاب می‌کنیم افرادی متدین هستند و کسی که تقوا داشت حتما به بیت‌المال دست دراز نمی‌‌کند و افرادی را که به آن منتسب هستند را به مشاغلی که خارج از عهده آنها باشد، نمی‌گمارد یعنی رانت‌خواری و ویژه‌خواری را رایج نمی‌کند.

وی افزود: افرادی که جزو کابینه ما خواهند بود، افرادی باتجربه هستند و نمی‌خواهند سیاه مشق بنویسند ما دیگر فرصت آزمون خطا نداریم بلکه باید افراد باتجربه را در مشاغل بگماریم.

ولایتی ادامه داد: در دولت ما افرادی متخصص و معتدل خواهند بود که از افراط‌گرایی به دور باشند ما ضررهای زیادی بخاطر افراط‌گرایی در طول انقلاب دیده‌ایم. اسلام با افراط‌گرایی بیگانه است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما مشورت‌پذیر هستیم و فکر نمی‌کنیم دولت ما عقل کل است و از تجربه متخصصان استفاده می‌کنیم. شعار دولت ما اخلاق‌گرایی و ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و انتصاب‌هاست.

وی با اشاره به اینکه برخی می‌گویند افراد کابینه‌شان سرباز خواهند بود، گفت:‌معنی آن این است که فرد می‌خواهد خودش همه‌کاره باشد درحالی که همه چیز را همگان دانند و وظایف تفکیک شده. اداره کردن دولت بزرگی برای اداره کشور مهمی مثل ایران با این همه مسائل داخلی و خارجی نیاز به بکارگیری متخصصین دارد.

ولایتی خاطرنشان کرد: کسی که به همکاری ما انتخاب می‌شود باید سردار باشد و اختیارات رئیس جمهور را هر وزیری در حوزه خود داشته باشد و من این اختیار را به آنها خواهم داد. شیوه مدیریت بنده در وزارت خارجه هم همین‌گونه بود. مدیر باید تا آنجا که می‌تواند از مداخله و مباشره در حوزه تخصصی هر وزیر خودداری کند.

وی افزود: در غیر این صورت وزرا افرادی بله قربان گو خواهند بود و بله قربان‌گو کسی است که یا تخصص ندارد و یا جرأت اعمال تخصص خود را ندارد و معنی آن این است که یک نفر در کابینه هر تصمیمی گرفت همه به آن عمل کنند. این دموکراسی و اداره دسته‌جمعی و استفاده از خرد جمعی نیست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر قرار است در آینده حکومتی داشته باشیم که حکومتی قوی، هماهنگ،‌معتدل و مشورت‌پذیر باشد هر سه قوه باید با هم کار کنند.

وی ادامه داد: دو قوه‌ای که خیلی با هم کار دارند قوه‌های مجریه و مقننه هستند و بنده اگر بخواهم وزرایی را انتخاب کنم، از ابتدا با مجلس مشورت خواهم کرد نه اینکه به یکباره لیستی بیست و چند نفره به مجلس بدهم و خواستار تایید آنها باشم و در صورت عدم تایید چند نفر از آنها با استفاده از امکانات رسانه‌ای شروع به گله و شکایت از آن قوه کنم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ در خصوص انتخاب وزرا از اول باید با مسئولین مجلس مشورت کنیم و در این صورت حتما مجلس بعد از مشورت و توافق‌ها به ما کمک هم خواهد کرد، لذا من نمی‌توانم از حالا بگویم که فلان کس وزیر بنده است.

ولایتی با اشاره به سخنان گذشته‌اش پیرامون تعیین ظرف زمانی برای سامان‌دادن به برخی مشکلات اقتصادی اظهار داشت: بنده که این موضوع را مطرح کردم عده ای یا متوجه نشدند و یا به عمد خواستند خلط مبحث کنند و با پوزخندی گفتند فلانی می‌خواهد ظرف 100 روز اقتصاد ما که این همه مشکل دارد را حل کند.

وی ادامه داد: نه اینگونه نبود. بحث من این بود که اگر اولویت‌بدنی در بازده زمانی نکنیم حتما دچار مشکل می‌شویم برخی از مسائل بسیار حاد است و مردم با افزایش قیمت روزانه در برخی موارد مواجه‌اند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: 100 روزی که بنده مطرح کردم برای این مسائل حادی است که روزانه مردم را رنج می‌دهد یعنی مشکلاتی که باید فورا رفع شود.

ولایتی با بیان اینکه باید رابطه مردم و دولت را بهبود بخشید، گفت: متاسفانه به خاطر قول‌هایی که دولت به مردم داده و عمل نکرده اعتماد مردم به دولت تخریب شده است.

وی با بیان اینکه باید مشکلات تولید را رفع کرد، افزود: باید مشکل تولید‌کنندگان را در مرحله اول رفع کنیم، مثلا برای حل مشکلات مالی آنها می‌توان یک دو فوریتی به مجلس داد و ظرف 24 ساعت نتیجه آن را گرفت تا 6 ماه بدهی‌های مالیاتی بخشیده شود.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری با بیان اینکه می‌توان با اصلاح وضعیت بانکی، شرایط را برای تولید بیشتر در کشور فراهم کرد، گفت: رئیس جمهور باید با اتخاذ تدابیر لازم از افراد متخصص برای کشور استفاده کند. من اقتصاد‌دان نیستم اما درباره مشکلات تولید با افراد متخصص و متصل به اقتصاد‌دانان از جمله اتاق بازرگانی گفت‌وگو کرده و با آنها مشورت کرده‌ام.

ولایتی با بیان اینکه اقتصاد آینده کشور تولید‌محور است نه توزیع محور، اظهار داشت: بانک مرکزی باید مستقل عمل کند نه اینکه دولت هر وقت پول لازم داشت به سراغ بانک مرکزی برود. بانک مرکزی باید بانک‌های خصوصی را کنترل کند.

وی گفت: اگر مردم به بنده اعتماد کرده و رای بدهند در چهار سال آینده برنامه پنجم را دنبال و اقتصاد تولید محور را اجرایی خواهم کرد.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری با بیان اینکه اولین گام در تشکیل بنیان خانواده ازدواج است گفت که در صورت پیروزی در انتخابات برای رفع موانع ازدواج تلاش خواهد کرد.

ولایتی در ادامه با بیان اینکه حمایت از تولید باید همه‌جانبه باشد افزود: اقتصاد باید تولید‌محور و تولید باید مردم‌محور باشد. یعنی مردم باید در تولید نقش داشته باشند و نقش خود را ایفا کنند.

وی حرکت در مسیر سیاست‌های کلی اصل 44 را برنامه اقتصادی‌اش دانست و افزود: دولت باید تمام تلاش خود را برای کمک به بخش خصوصی انجام دهد. دولت باید دست از کار بیمه بردارد و تنها بیمه مرکزی که باید خصوصی باشد را مدیریت کند.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر 30 درصد از حقوق کارمندان به بیمه تعلق می‌گیرد که از این مبلغ 20 درصد را کارگران، 7 درصد را کارفرمایان و 3 درصد را دولت پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه بازسازی در روابط خارجی برنامه‌اش در سیاست خارجی است گفت: روابط خارجی تنها سیاست خارجی نیست روابط تجاری، اقتصادی با دیگر کشورها، روابط علمی و روابط فناوری نیز جزو روابط خارجی هستند که باید در آن بازنگری کنیم.

ولایتی با بیان اینکه حل مشکلات علمی تا حدود زیادی به روابط خارجی بستگی دارد گفت: باید از ظرفیت دیپلماسی بین‌المللی و دیپلماسی عمومی برای ارتباط با همه کشورهای دنیا استفاده کنیم. ما ظرفیت‌های بزرگی چون شرایط ژئوپلتیک و ژئو استراتژیک داریم و 15 کشور همسایه داریم که دو کشور آن غیرمسلمان و الباقی مسلمان هستند.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری با بیان اینکه شرایط امروز ایران در منطقه به طوری است که هیچ موضوع و مسئله‌ای در منطقه بدون حضور ایران حل نمی‌شود گفت: ما ابتدا گفته بودیم که سوریه راه‌حل نظامی ندارد اما آنها امروز به این حرف آنها رسیده‌اند و می‌گویند در مورد سوریه باید مباحث سیاسی را دنبال کنیم.

وی با اشاره به ضرورت و تنش‌زدایی با کشورهای همسایه گفت: ما باید همانطور که مقام معظم رهبری تاکید دارند و امام راحل نیز تاکید دارند روابط با کشورهای همسایه را در اولویت قرار دهیم.

ولایتی با بیان اینکه شرایط برای کار کردن فراهم است گفت: ما می‌توانیم رابطه با دنیا را بازسازی کنیم.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها