موج تعطیلی دانشگاه‌های پولی به پیام‌نور رسید

تقریبا ماهی نیست که خبری از تعطیلی واحدهای دانشگاهی یا حتی تهدید به تعطیل‌شدن برخی مراکز آموزش عالی در رسانه‌ها منتشر نشود.
کد خبر: ۵۶۵۲۹۰
موج تعطیلی دانشگاه‌های پولی به پیام‌نور رسید

برای واحدهای پیام نور، اتفاق جالب‌تری افتاده و تجمیع واحدهای کوچک به عنوان راه‌حلی برای تعطیل نشدن واحدهای دانشگاهی کم متقاضی معرفی شده است.

در تازه‌ترین خبرها، چند روز قبل یک واحد از دانشگاه علمی ـ کاربردی در استان البرز تعطیل شد و 50 واحد دانشگاه علمی ـ کاربردی دیگر نیز به تعطیل شدن تهدید شدند.

سال گذشته هم بیش از پنج دانشگاه غیرانتفاعی منحل شد و وزارت علوم نیز هشدار داده است که تا پایان امسال، تعداد بیشتری از دانشگاه‌های غیرانتفاعی را مورد بازرسی قرار می‌دهد و در صورت نداشتن استانداردهای آموزشی مورد تائید وزارت علوم، واحدهای دانشگاهی کم‌کیفیت را تعطیل خواهد کرد.

با وجود این‌که ترافیک آموزش عالی کشور به سمت تحصیلات تکمیلی پیش می‌رود و روز به روز از متقاضیان ورود به مقطع کاردانی و کارشناسی کاسته می‌شود؛ بنابراین دور از ذهن نیست که تا پایان امسال، موج تعطیلی دانشگاه‌های پولی در کشور ادامه داشته باشد.

دانشگاه زیر 1500 دانشجو ورشکست می‌شود

نگاهی به 500 هزار ظرفیت خالی در مقطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه‌های مختلف نشان می‌دهد که ظرفیت آموزش عالی در مقطع تحصیلات کاردانی و کارشناسی، بیشتر از تعداد داوطلبان است و این حرف به این معنی است که بسیاری از دانشگاه‌های کشور، حالا با بحران جذب دانشجو مواجه هستند.

محمودرضا کی‌منش، معاون پیشین طرح و توسعه دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند: مشکل کار اینجاست که در فاصله بین سال‌های 86 تا امروز، تعداد زیادی از واحدهای دانشگاهی به صورت قارچ‌گونه متولد شده‌اند و از شش سال پیش مرسوم بوده است افرادی تحت عنوان اعضای هیات موسس دور هم جمع می‌شدند و یک واحد دانشگاهی تاسیس می‌کردند.

وی می‌افزاید: نظام آموزش عالی هم مثل بازار سکه و مسکن است که با عرضه و تقاضا رابطه مستقیم دارد. در دوره‌ای که پشت کنکوری‌هایمان زیاد بود، نظام آموزش عالی به علت وجود تقاضای بالای دانشجویان توسعه یافت، اما حالا بسیاری از مراکز دانشگاهی ما اشباع شده‌اند و با توجه به تجربه‌ام در نظام آموزش عالی، می‌توانم بگویم که اکنون به وضعی رسیده‌ایم که اگر در یک‌دانشگاه، زیر 1500 دانشجو وجود داشته باشد، آن دانشگاه برای اعضای موسس، سود اقتصادی نخواهد‌داشت.

رقابت ناعادلانه دانشگاه‌های مختلف

دانشگاه‌های دولتی در ایران می‌توانند علاوه بر جذب بودجه‌های دولتی از راه‌های دیگری همچون پردیس دانشگاهی، نوبت دوم یا همان نوبت شبانه و همچنین آموزش‌های آزاد و مجازی درآمد داشته باشند، اما بسیاری از دانشگاه‌های پولی و خصوصی کشور مجبورند که فقط با اتکا به شهریه‌های دانشجویان، دخل و خرج دانشگاه را مدیریت کنند.

کی‌منش معتقد است که رقابت نابرابر بین دانشگاه‌های دولتی و خصوصی باعث شده است که برخی دانشگاه‌های پولی کشور، مجبور به تعطیلی و ورشکستگی شوند و تنها راهی که می‌تواند از موج این تعطیلی‌ها بکاهد، «تجمیع» واحدهای دانشگاهی کم متقاضی است.

وی تاکید می‌کند: برای واحدهای کم‌متقاضی دانشگاه پیام نور نیز که دانشجویان کمی دارند و در شرف تعطیلی هستند، می‌توان با تجمیع واحدهای دانشگاهی که در چند کیلومتری یکدیگر قرار دارند، مانع از تعطیلی آنها شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور خاطرنشان می‌کند: بسیاری از دانشجویان حاضرند که صد میلیون تومان برای دوره‌های شبانه مقطع دکتری در یک دانشگاه دولتی خرج کنند، اما حاضر نیستند در دانشگاه‌ های پولی و خصوصی درس بخوانند، زیرا امکانات دانشگاه‌های دولتی و خصوصی با یکدیگر برابر نیست و همین نابرابری نیز عاملی شده است که ‌اکنون برخی دانشگاه‌های خصوصی به سمت تعطیلی پیش بروند. البته دغدغه اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی، کاربردی نبودن دروس دانشگاهی و ارتباط ناموفق بین صنعت و دانشگاه هم مزید بر علت شده است که داوطلبان برخلاف اوایل دهه 80، تمایل فراوانی به ادامه تحصیلات دانشگاهی نداشته باشند و این روزها بسیاری از جوانان ترجیح می‌دهند که به جای تحصیل در دانشگاه‌های پولی، راهی بازار آزاد و مسیر اشتغال تضمینی شوند.

امین جلالوند ‌- گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها