گزارش

زلزله‌زدگان بوشهری، نگران از ناتوانی در بازپرداخت وام

وقوع زمین‌لرزه در شهرستان دشتی بوشهر در حالی ساکنان این مناطق بویژه اهالی روستای باغان را نیازمند دریافت وام برای ساخت و تعمیر منازل تخریب شده کرده است که آنها هنوز در گیر و دار مشکل بازپرداخت وامی هستند که ده سال پیش برای ساخت و تعمیر منازلشان دریافت کردند.
کد خبر: ۵۶۳۴۶۰

زمین‌لرزه‌ای در سال 80 روستای باغان شهرستان دشتی را لرزاند که باعث تخریب همه منازل مسکونی در این روستا شد و مردم وام‌هایی را برای ساخت منازل خود دریافت کردند، ولی توان بازپرداخت آن را نداشتند. حالا و با وقوع زمین‌لرزه جدید، به وام‌های جدید نیز نیاز دارند که این موضوع باعث نگرانی زیادی بین مردم این مناطق شده است.

روستای باغان قدمت دو هزار ساله دارد و شغل و معیشت مردم آن وابسته به کشاورزی، باغداری و دامداری است و محصولات خرما و لیموترش به همراه گوجه‌فرنگی، خیار و هندوانه از عمده محصولاتی است که به‌طور عمده به شهرهای اطراف و خارج از استان حمل می‌شود.

یک عضو شورای اسلامی باغان گفت: دلیل کم بودن خسارت در زلزله اخیر نسبت به شهر شنبه این است که در سال 80 زلزله تقریبا روستای باغان را با خاک یکسان کرد، به همین علت با پرداخت وام سه میلیونی و تحت نظارت اداره مسکن و شهرسازی، خانه‌های مقاوم در برابر زلزله ساخته شد و اگرچه در این زلزله، منازل تخریب کامل نشده‌، اما خسارت جدی متحمل شده‌ است.

ملایی افزود: حدود 200 نفر این وام را برای ساخت مسکن دریافت کردند که در نهایت با عقب افتادن اقساط آن، سه میلیون تومان اصل وام به ده میلیون تومان افزایش پیدا کرد.وی تصریح کرد: با توجه به زلزله اخیر، دیگر چیزی از آن منازل سابق باقی نمانده و از طرف اهالی از مسئولان خواهان بخشش وام قبلی هستیم.

علی زارعی از ساکنان روستا نیز گفت: سال 81 به ما وام سه میلیونی پرداخت کردند که با توجه به شرایط بد کار در منطقه، تقریبا اکثریت دریافت‌کنندگان، قدرت بازپرداخت وام را ندارند.

وی افزود: اسم وام را که می‌شنوم تنم می‌لرزد؛ چرا که وام سه میلیون تومانی هنوز بعد از ده سال پس‌لرزه‌هایش ادامه دارد و اکنون این زلزله تنها دلخوشی‌مان را که سرپناه‌مان بود، از ما گرفته، با این همه گرانی و تورم و بیکاری چه کسی جرات وام گرفتن دارد.

زارعی یادآور شد: امسال بیشتر کشاورزان ضرر کرده‌اند؛ چرا که آفتی پیدا شد و کل محصولات منطقه را از بین برد و از سوی جهاد کشاورزی تاکنون راه‌حل و اقدام موثری صورت نگرفته است و گفته شده فصل گرما آفت را که به صورت پشه است، از بین می‌برد.

دهیار روستای باغان نیز گفت: ما با مشکل اساسی دیگری نیز دست به‌گریبانیم؛ چرا که بیشتر وسایل زندگی از جمله کولر، یخچال و دیگر لوازم در این حادثه یا به کلی از بین رفته یا دچار آسیب جدی شده است که هزینه‌ای سرسام‌آور برای روستاییان دارد و نیاز مبرم و اساسی در این فصل گرما به وسایل سرمایشی وجود دارد.

عبدالمالک آبدونی افزود: گفته شده به منازل و اماکنی که به صورت کامل تخریب نشده،‌ وام کامل تعلق نمی‌گیرد و فقط وام تعمیرات به آنها تعلق می‌گیرد، اما مگر کل وام چقدر است که بخواهند از آن کم کنند؟ این در حالی است که بیشتر اهالی توقع دارند که وام بلاعوض به آنها داده شود؛ چرا که حق آنهاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها