باتری ساخت این شرکت 50 ورقه آلومینیومی دارد که هر کدام میتواند برای پیمودن حدود 32 کیلومتر راه انرژی الکتریکی تولید کند.
به این ترتیب میتوان امیدوار بود خودروهای الکتریکی مجهز به این باتری بتوانند حداقل هزار کیلومتر راه را با یک باک پر از آب (!) طی کنند.
در حال حاضر شرکتها و دانشگاههای بسیاری وجود دارد که روی فناوری باتریهای بر پایه هوا (معمولا باتریهای هوا ـ لیتیومی) کار میکنند تا بلکه قابلیت طی مسافت بیشتری به خودروهای الکتریکی اعطا کنند.
در باتریهای معمولی کاتدهای جاگیر و سنگین قرار دارد و درون باتری اکسیدکننده تعبیه شده است، اما اکنون این باتریهای جدید با کاتدهای هوا که سبکتر هستند جایگزین شده و اکسیژن مورد نیاز خود را از محیط اطراف میگیرند.
بنا به گفته این شرکت آندهای ورقهای این باتری که از جنس آلومینیوم هستند تراکم انرژی معادل هشت کیلووات ساعت بر کیلوگرم دارند، اما این نوع باتریها را نمیتوان دوباره شارژ کرد.
وقتی انرژی مصرف میشود، باید ورقههای آلومینیومی را که هر یک 25 کیلوگرم وزن دارند، عوض کرد. در هر حال ورقههای آلومینیومی براحتی بازیافت میشوند و تعویض باتری کهنه با نو سریعتر از شارژ مجدد آن انجام میشود.
از آنجا که این باتریها قابل شارژ نیستند این شرکت معتقد است باتریهای هوا ـ آلومینیومی را میتوان در کنار باتریهای لیتیوم ـ یونی معمولی به کاربرد، به این ترتیب که هنگام جابهجایی روزانه با کمک باتری لیتیوم ـ یونی هر زمان که به باتری هوا ـ آلومینیومی نیاز شد در دسترس باشد. این استفاده همزمان از دو نوع باتری میتواند برد خودرو را به 330 کیلومتر افزایش دهد.
اما این شرکت در حال ساخت باتری هوا ـ روی قابل شارژ مجدد نیز است که بتواند در برابر تشکیل دندریت که موجب خرابی باتریهای هوا ـ روی دیگر است، مقاومت کند.
بنا به گفته مسئولان این شرکت، فناوری هوا ـ فلز تا چهار سال دیگر در دسترس خواهد بود.
منبع:gizmag
مترجم: نادیا زکالوند
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد