صالحی:‌ سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی برای صیانت از اماکن مقدس اسلام و مسیحیت تلاش کنند

واکنش مراجع تقلید به جنایات تروریست‌ها در سوریه

مراجع تقلید و علما با صدور بیانیه‌هایی، هتک حرمت به بارگاه مطهر حجر بن‌ عدی، صحابی پیامبر اکرم (ص) و از یاران حضرت امیرالمومنین(ع) در سوریه را محکوم کردند و حوزه‌های علمیه ایران و نجف اشرف دیروز در اعتراض به این جنایت، کلاس‌های درس خود را تعطیل کردند.
کد خبر: ۵۵۹۸۲۹

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه، آیت‌الله مکارم شیرازی در بیانیه‌ای که در محکومیت این جنایت صادر کرده، آورده است: تروریست‌های تکفیری به قبه و بارگاه صحابی بزرگ پیغمبراکرم(ص) و یار وفادار امیرمؤمنان علی(ع)، حُجر بن عَدی، آن مرد زاهد و عابد و شجاع که در برابر طغیانگران زمان خود قیام کرد و در نقطه‌ای نزدیک دمشق به نام «مَرجِ العَذرا» به دست حاکمان بنی‌امیه شهید و در همانجا به‌خاک‌سپرده شد، حمله کرده و بارگاه او را ویران و حتی قبر او را نیز نبش کردند.

در بیانیه آیت‌الله مکارم شیرازی آمده است: این وحشیان آدم‌نما که در تاریخ نمونه‌ای ندارند نه بر زندگان رحم می‌کنند نه بر شهیدان به خاک خفته و به یقین اگر قدرت پیدا کنند، گنبد و بارگاه ملکوتی پیغمبر خدا(ص) را نیز ویران خواهند کرد، همان‌گونه که بارها تلویحا یا تصریحا گفته‌اند ولی از هجوم افکار عمومی مسلمانان وحشت دارند.

این مرجع تقلید آورده است: ما این جنایت بزرگ را بشدت محکوم می‌کنیم و هرگز جامعه اسلامی مخصوصا شیعیان جهان آن را فراموش نخواهند کرد و قطعا این جنایتکاران کوردل بزودی به سزای اعمالشان خواهند رسید.

آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرده است: دشمنان اسلام و در رأس آنها آمریکا و اسرائیل می‌خواهند با تشویق این جنایات، در میان مسلمین جنگ مذهبی و فرقه‌ای ایجاد کنند ولی به یقین با بیداری اسلامی هرگز موفق نخواهند شد.

آیت‌الله نوری‌همدانی هم با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: به همه مسلمانان دنیا اعلام می‌کنیم که وهابیون فتنه‌گر را در هر نقطه‌ای که باشند، بشناسند و حکومت‌هایی را که با صرف دلارهای نفتی، اینها را تجهیز می‌کنند بشناسند و در برابر آنها پس از محکوم کردنشان، مقاومت کنند و شر آنها را از بلاد اسلامی در هر کجا دفع کنند.

این جنایت نزد همه مسلمانان محکوم است

در بیانیه آیت‌الله صافی‌گلپایگانی هم آمده است: تعرض به مقدسات مسلمانان و قبور مطهر بزرگان اسلام و بدن‌های پاکی که نشانه بزرگی از حقانیت اسلام و مکتب اهل‌‌البیت(ع) است،‌ با هیچ دلیلی قابل توجیه نیست و نزد همه مسلمانان محکوم و مطرود است. چطور می‌توان باور کرد عده‌ای که چهره اسلام عزیز را در جهان با خشونت معرفی کرده و بویی از اسلام و انسانیت نبرده‌اند و خود را موحّد و متعبد معرفی کرده‌اند، خون صدها نفر از انسان‌های بی‌گناه، کودک و بزرگ و مرد و زن را با وحشیانه‌ترین وسایل وحشیگری به زمین بریزند و گردن حتی نوجوانان را با شمشیر قطع کرده و آنها را در شبکه‌های ماهواره‌ای نشان دهند.

این مرجع تقلید در پیام خود آورده است: برای جهانیان روشن است که این افراد با کمک مستقیم بعضی کشورهای مزدور منطقه و صهیونیزم و چراغ سبز سازمان‌های به اصطلاح حقوق بشر، این جنایات را انجام می‌دهند و به جای آن‌که امروز به داد مسلمانان مظلوم میانمار برسند، این چنین جنایاتی را مرتکب می‌شوند.

در ادامه بیانیه آیت‌الله صافی‌گلپایگانی آمده است: اینجانب از تمام علمای جهان اسلام، دانشگاهیان و حوزه‌های علمیه اهل سنت و تشیع می‌خواهم که برای جلوگیری از این جنایات و آدم‌کشی‌ها که اعتبار مسلمانان را در جهان مخدوش کرده است، چاره‌ای فوری بیندیشند و اختلافات جزئی و سیاسی را کنار گذاشته و فقط به فکر اسلام و قرآن و آبروی این دین حنیف و آسمانی باشند که اگر فردا این کار انجام شود، دیر است و موجب پشیمانی است.

هتاکان، وابستگان به جهان کفر هستند

آیت‌الله سبحانی هم در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن هتک حرمت مقبره حجربن عدی آورده است: حادثه تلخ و دلخراش و دردآور که از رسانه‌ها شنیده شد، نشانه عداوت عاملان با پیامبر بزرگوار اسلام و یاران باوفای اوست. هتک حرمت و نبش قبر صحابی بزرگوار پیامبر(ص) یعنی حجر بن عدی قلوب مسلمانان جهان را جریحه‌دار کرد.

آیت‌الله سبحانی افزوده است: گروه تکفیری که نه تنها به مسلمانان رحم نمی‌کند بلکه به قبور یاران پیامبر(ص) نیز احترام نمی‌گذارد، باید بداند این عمل زشت و دور از انسانیت که همه علمای اسلام آن را کاری قبیح و حرام می‌شمارند، نشانه دوری این گروه از اسلام و وابستگی به جهان کفر است.

این بیانیه می‌افزاید: بر علمای اسلام در تمام کشورها لازم است که به طرق گوناگون جلوی این نوع بی‌حرمتی‌ها را بگیرند و عاملان این جنایت را مجازات کنند در غیر این صورت این بی‌حرمتی‌ها گسترش پیدا کرده و دیگر قابل کنترل نخواهد بود. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم با صدور بیانیه‌ای هتک حرمت مرقد مطهر حجر بن عدی را محکوم و تاکید کرد: از امت اسلامی، سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی می‌خواهیم به وظیفه خویش در حفظ و حراست از این‌گونه اماکن عمل کند.

در بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آمده است: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأسف عمیق و اندوه فراوان از حمله به مرقد مطهر حُجر‌ بن ‌عدی و تخریب ضریح و نبش قبر آن صحابی جلیل‌القدر رسول ‌خدا(ص) این اقدام جنایتکارانه را از سوی تروریست‌های مسلح بشدت محکوم می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: ضمن ابراز نگرانی شدید از ادامه هتک حرمت به مقدسات مذهبی در کشور سوریه، این اقدام را تجاوزی آشکار به حرمت مسلمانان می‌دانیم؛ همچنین نسبت به ادامه تعرض به اماکن مقدسه مسلمانان در سوریه و دیگر کشورهای اسلامی از سوی گروه‌های وهابی و تکفیری هشدار داده و دفاع از این اماکن مقدسه را واجب می‌دانیم.

ماهیت تکفیری‌ها مشخص شد

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم گفت: هتک حرمت مزار حجربن عدی نشانگر ماهیت تکفیری، غیرانسانی و ضد حقوق بشری تروریست‌های سوری است.

خاتمی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با هتک حرمت وهابیون به مرقد حجر بن عدی در سوریه اظهار کرد: جنایت اخیر تکفیری‌ها در سوریه اهانت به مقام صحابی بزرگ نبی‌اکرم(ص)، حجربن عدی که یار وفادار حضرت علی(ع) و امام حسن مجتبی(ع) نیز بوده، جنایتی بسیار سهمگین است.

وی افزود: آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا نمی‌توانند از این جنایت شانه خالی کنند، زیرا تروریست‌هایی که از سوی آنان تقویت می‌شوند دست به این جنایت زده‌اند، بنابراین در این جنایت باید دست آمریکا و دیگر هم‌پیمانانش را نیز به‌عنوان خط مقدم این جنایت دید.

نامه صالحی به مقامات جهانی درباره هتک حرمت اماکن مقدس

وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه‌های جداگانه به دبیرکل سازمان ملل متحد، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و مدیر کل سازمان یونسکو، تخریب، نبش قبر و هتک حرمت مزار حجربن عدی به دست گروه‌های افراطی را محکوم کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، صالحی در این نامه قداست اماکن مقدسه نزد ادیان آسمانی بویژه مسلمانان جهان و ضرورت احترام به این مقدسات را مورد توجه قرار داد و با بیان این‌که این‌گونه اقدامات می‌تواند موجب شعله‌ور شدن آتش درگیری‌های دینی و مذهبی بین پیروان ادیان بزرگ الهی شود خواستار اهتمام سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی برای صیانت از بقاع متبرکه و اماکن مقدسه اسلام و مسیحیت شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها