یوپ هاینکس ، سرمربی بایرن مونیخ:

عصر بایرن است

تا به حال فقط 3 بار تیم های اروپایی شکست های سنگین دور رفت را با پیروزی جبران کرده اند

تاریخ برای "یوپ هاینکس" تکرار می شود؟

18 سال پیش بورسیامونشن‌گلادباخ با وجود پیروزی 5‌بر یک مقابل رئال‌مادرید در بازی رفت، بازی برگشت را در سانتیاگوبرنابئو 4 بر صفر واگذار کرد تا وداعی تلخ با جام یوفا داشته باشد.
کد خبر: ۵۵۸۹۰۴
تاریخ برای "یوپ هاینکس" تکرار می شود؟

آن شکست از تلخ‌ترین شکست‌های تاریخ باشگاه آلمانی بود؛ تلخ برای هواداران مونشن‌گلادباخ و غیرقابل هضم برای مربی جوان آن روزهای این تیم، یوپ هاینکس.

هاینکس، سرمربی تیم بایرن‌مونیخ که آن‌زمان یک مربی چهل ساله بود و سال ششم عمر مربیگری‌اش را سپری می‌کرد که در فصل 86ـ1985 جام یوفا، آنچنان در باد پیروزی پرگل شاگردانش مقابل تیم پرستاره رئال‌مادرید خوابید که در بازی برگشت، با پذیرش شکستی سنگین، از رساندن تیمش به مراحل بعدی بازماند.

از آن سال تا امروز که یوپ هاینکس، این بار با تیمش بایرن‌مونیخ، در شرایطی مشابه مونشن‌گلادباخ 18 سال قرار دارد، هیچ‌گاه دیگر چنین اتفاقی در تاریخ رقابت‌های اروپایی تکرار نشده است. آیا تاریخ برای این مربی آلمانی تکرار می‌شود؟ آیا بارسا با فوق ستاره‌اش مسی این قدرت را دارد تا با یک بازگشت تاریخی، به فینال صعود کند؟

سخت است چون تا به حال در لیگ قهرمانان اروپا چنین اتفاقی رخ نداده، اما محال نیست. این را تاریخچه رقابت‌های باشگاهی یوفا با استناد به سه مورد مشابه قبلی می‌گوید.

اولین باری که یک تیم اروپایی بازی رفت را با اختلاف چهار گل به حریفش واگذار کرد ولی در بازی برگشت موفق به جبران آن شکست و صعود به مرحله بعدی شد به 52 سال قبل برمی‌گردد؛ در مرحله مقدماتی فصل 62 ـ 1961 جام برندگان جام اروپا.تیم لکسوز پرتغال را شاید نشناسید، تیمی که الان در لیگ دسته دوم پرتغال بازی می‌کند و در رده نهم است. این تیم در تاریخ 106 ساله تاسیس خود فقط یک جام معتبر را برده؛ جام حذفی پرتغال سال 1961. بواسطه همین قهرمانی آنها برای اولین و آخرین بار در فصل 62 ـ 1961 جواز حضور در جام برندگان جام اروپا را به دست آوردند و اتفاقا در همان مرحله مقدماتی با نتیجه‌ای خیره‌کننده همه را متحیر کردند. لکسوز بازی رفت را با نتیجه 6 بر 2 به تیم سوئیسی لاچائوس ده فوند واگذار کرد، اما در بازی برگشت این تیم را 5 بر صفر شکست داد!

23 سال طول کشید تا این اتفاق یک بار دیگر در رقابت‌های اروپایی تکرار شود، این بار تیم خوشبخت پارتیزان یوگسلاوی بود. این تیم در مرحله دوم فصل 85 ـ 1984 یوفا در حالی بازی رفت را مقابل تیم کوئینزپارک انگلیس 6 بر 2 واگذار کرده بود که در بازی برگشت، 4 بر صفر پیروز شد تا به لطف گل زده در خانه حریف به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کند.

سومین و آخرین مورد هم یک سال بعد از آن در فصل 86 ـ 1985 جام یوفا اتفاق افتاد؛ جایی که یک پای بازی رئال‌مادرید اسپانیا بود و پای دیگرش بورسیا مونشن گلادباخ آلمان. یک جدال آلمانی ـ اسپانیایی درست مشابه نیمه‌نهایی این فصل لیگ قهرمانان اروپا.رئال مادرید که آن روزها با خورخه والدانو، رافائل گوردیلو و هوگو سانچز یک تیم رویایی برای هوادارانش بود، در بازی رفت مرحله یک‌هشتم نهایی، در عین ناباوری با نتیجه 5 بر یک مغلوب بورسیا مونشن گلاباخ شد تا در آستانه حذف از جام یوفا قرار بگیرد، اما بازی برگشت برای آنها و 85 هزار تماشاگری که به سانتیاگو برنابئو آمده بودند به یک بازی خاطره‌انگیز تبدیل شد. رئال مادرید آن بازی را 4 بر صفر برد و به لطف گل زده در خانه حریف صعود کرد؛ آن هم در شرایطی که مونشن گلادباخ را مربی سرشناس این روزهای بایرن مونیخ، یعنی یوپ هاینکس هدایت می‌کرد.

حالا بعد از 18 سال یک بار دیگر یوپ هاینکس در شرایطی مشابه قرار گرفته است. تیم او بایرن مونیخ ، بازی رفت را 4 بر صفر از تیم اسپانیایی بارسلونا برده و برای صعود به فینال باید یک 90 دقیقه دشوار را این بار در نیوکمپ تجربه کند.

یوپ هاینکس هرچند دیگر آن مربی بی‌تجربه دهه 80 میلادی نیست، اما خوب می‌داند در فوتبال، حتی نتایجی مثل بردن 5 بر یک و 4 بر صفر هم می‌تواند نتایجی شکننده باشد. البته به شرطی که برای بارسلونا هم اتفاقات درست همان گونه رقم بخورد که 18 سال پیش برای رئال مادرید رقم خورد.

در ادامه نگاهی کوتاه به بازی‌هایی در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا خواهیم داشت که تیم فاتح دور رفت به بدترین شکل در دور برگشت شکست خورده و حذف شده است:

​ میلان ـ دیپورتیولاکرونیا (​​فصل 2004-2003 )

این دو تیم در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا ابتدا در میلان به مصاف هم رفتند که در پایان، تیم ایتالیایی 4 بر یک حریف اسپانیایی خود را شکست داد تا صعود خود به دور بعد را مسجل شده بداند، اما در دور برگشت دیپورتیولاکرونیا کاری در حد معجزه انجام داد و چهار گل به آث میلان زد تا به دور بعد صعود کند.

رئال‌مادرید ـ موناکو (​فصل 2004-2003)

دومین شگفتی بزرگ لیگ قهرمانان اروپا باز هم در فصل 2004- 2003 رقم خورد. در مرحله یک‌چهارم نهایی این فصل رئال‌مادرید در دور رفت 4 بر 2 موناکو را مغلوب کرد، اما در دور برگشت تقریبا همه چیز برعکس پیش رفت. در این بازی که در موناکو برگزار شد تیم فرانسوی حریف قدرتمند اسپانیایی خود را 3 بر یک شکست داد تا با توجه به گل زده بیشتر در خانه حریف ناباورانه به مرحله بعد صعود کند.

چلسی ـ بارسلونا (​فصل 2000-1999)

​دیدار رفت دو تیم در استمفوردبریج لندن برگزار شد، جایی که چلسی با نتیجه 3 بر یک بارسلونا را مغلوب کرد. طبیعی بود که چلسی صعود خود به مرحله بعدی را قطعی بداند، اما در بارسلون نتیجه وحشتناکی رقم خورد و کاتالان‌ها 5 بر یک تیم انگلیسی را مغلوب کردند تا در شرایطی که احتمال صعود این تیم به مرحله بعدی تقریبا منتفی شده بود، در مجموع 6 بر 4 به پیروزی برسند.

ناپولی - چلسی(​ ​​فصل 2012-2011)

چلسی باز هم پای ثابت یکی دیگر از نتایج عجیب و غریبی است که در لیگ قهرمانان اروپا رقم خورده است، البته برخلاف فصل 2000-1999 آنها دیگر بازنده بزرگ نبودند. چلسی در دور رفت یک‌شانزدهم نهایی لیگ اروپا در فصل 2012-2011 در ناپولی با نتیجه 3 بر یک مغلوب تیم این شهر شد، اما در دور برگشت 4 بر یک به پیروزی رسید تا برخلاف انتظار به جای ناپولی به یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا صعود کند.

میلان - بارسلونا (​ ​​ فصل 2013-2012)

میلان با نتیجه‌ای که در دور رفت (2 بر صفر) مقابل بارسلونا به دست آورد خود را در مرحله بعد می‌دید. آنها با این نتیجه طبیعتا شانس بیشتری برای صعود داشتند، ولی اتفاق وحشتناکی در انتظار آنها بود. میلانی‌ها در نیوکمپ چهار گل دریافت کردند و در مقابل، هیچ گلی نزدند تا در مجموع با نتیجه 4 بر 2 مغلوب شده و وداع تلخی با لیگ این فصل اروپا داشته باشند. ​

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها