وزیر نفت: وابستگی صنعت نفت به خارج در پارس جنوبی به کمتر از50 درصد رسیده است

جشن خودکفایی صنعت نفت بزودی برگزار می‌شود

معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نفت با اعلام این ‌که با رشد صادرات غیرنفتی، بزودی ایران از وابستگی به دلارهای نفتی خارج خواهد شد، از خودکفایی صنعت نفت ایران در آینده نزدیک خبر دادند.
کد خبر: ۵۵۵۰۷۱

به گزارش خبرنگار ما، دیروز هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور شمار زیادی از مسـئولان و نمایندگان پنج قاره جهان با حضور 1100 شرکت داخلی و خارجی در محل دائم نمایشگاه‌های تهران افتتاح شد.

در این مراسم محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور خطاب به کشورهایی نظیر هند و چین که راه خود را از اقدام‌های خصمانه کشورهای غربی تحریم‌کننده ایران جدا کرده‌اند، گفت: ایران به صورت پایدار نفت مورد نیاز کشورهایی همچون هند و چین را تامین می‌کند، اما این کشورها هم باید بدانند که تامین بلندمدت انرژی آنها توسط ایران هزینه‌هایی را به همراه خواهد داشت. ایران به هیچ کشوری باج نفتی نمی‌دهد و در حالی که اکثر چاه‌های نفت کشورهای همسایه در اختیار آمریکایی‌هاست، ما مستقل‌ترین صنعت نفت جهان را داریم.

وی با بیان این‌ که در صورت برابر شدن تراز واردات با صادرات غیرنفتی، ایران دیگر نیازی به درآمدهای حاصل از فروش نفت ندارد، تاکید کرد: امروز برخی از کشورهای خارجی و غربی تحریم‌کننده نفت ایران ذلیل شده‌اند.

وی با اشاره به خودکفایی ایران در تولید برخی از کالاها و محصولاتی که پیشتر توسط محصولات غربی تحریم شده بود، گفت: پس از تحریم بنزین هواپیما توسط کشورهای غربی، ایران در تولید این فرآورده نفتی به خودکفایی رسید.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین به تحریم فروش انواع هواپیما به ایران توسط برخی از کشورهای غربی اشاره کرد و افزود: پس از این محدودیت بین‌المللی با مشارکت متخصصان داخلی، ایران هواپیماهای بومی و ملی را طراحی کرد و هم‌اکنون پروازهای آزمایشی هواپیماهای ایرانی آغاز شده است.

همچنین در این مراسم رستم قاسمی وزیر نفت از برگزاری جشن خودکفایی صنعت نفت ایران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: سال گذشته 30 میلیارد دلار در صنعت نفت کشور سرمایه‌گذاری صورت گرفت.

وی افزود: گرچه در سال‌های اخیر صنعت نفت وابستگی‌های زیادی به شرکت‌های خارجی داشت، اما در سال‌های اخیر به لطف تحریم‌ها جشن عدم وابستگی صنعت نفت را برگزار خواهیم کرد که زمان برگزاری این جشن دور نخواهد بود.

وی با اشاره به این ‌که در گذشته برای توسعه فاز‌های میدان گازی پارس جنوبی 90 درصد وابستگی به خارج از کشور داشتیم، اظهار کرد: امروز این رقم به کمتر از 50 درصد رسیده و امیدواریم در سال‌های آینده طی حرکتی انقلابی این رقم باز هم کاهش یابد.

قاسمی با تاکید بر این ‌که امروز صنعت نفت دارای نقشه راه و سند راهبـــردی در تولیــــد و توسعه است، گفت: اکنون70 واحد پتروشیمی در ایران در حال ساخت است که با تکمیل این تعداد واحد ظرفیت نصب‌ شده محصولات پتروشیمی به 130 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت، به ‌طوری که ایران نقش اصلی و جایگاه اول را در این زمینه در منطقه خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها