ضیغمی با اشاره به راه‌اندازی سه طرح پالایشگاهی:

تولید و مصرف بنزین کشور برابر خواهد شد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از افزایش ٥٠ میلیون متر مکعبی ظرفیت تولید گاز این شرکت در سال حماسه اقتصادی خبرداد.
کد خبر: ۵۵۵۱۴۲
٥٠ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی افزوده می‌شود

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، محمدرضا زهیری امروز (پنجشنبه ٢٩ فروردین) در حاشیه برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی‌در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی در فاز ١٥ و ١٦، دوازده میلیون متر مکعب، در فاز ١٢، ٢٥ میلیون متر مکعب و با توسعه فاز ٤ و ٥ حدود ٨ میلیون متر مکعب و نیز از طریق چند طرح توسعه‌ای دیگر در مجموع ٥٠ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید در فاز پارس جنوبی افزوده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: در ١٠ فاز فعال در پارس جنوبی حدود ٣٠٠ میلیون متر مکعب در روز گاز شیرین برداشت می‌شود و در سال گذشته این رقم تثبیت شد.

وی گفت: تولید میعانات گازی در پارس جنوبی در حدود ١٣٥ میلیون متر مکعب در سال گذشته بود و تولید ال پی جی نیز به حدود ٣ میلیون تن در سال ٩١ رسید و در مجموع موفق شدیم حدود ٨٨ میلیارد مترمکعب گاز را به شبکه تزریق کنیم.

زهیری تصریح کرد: فاز ١٢ امسال راه اندازی خواهد شد و قبل از نوروز امسال نیز یکی از واحدهای بخار آن راه‌اندازی شد و هم اکنون مشعل این فاز نیز روشن شده و آخرین مراحل راه‌اندازی نیز به زودی پایان خواهد یافت و تا نیمه اول سال جاری این فاز آماده بهره برداری کامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: امسال فاز ١٢ با ٣ سکو و ٤ ترین از ٦ ترین موجود آن وارد مدار تولید می‌شود.

وی در مورد فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی گفت: سکوهای این فازها تا ٨ ماه دیگر آماده خواهد شد و پالایشگاه این فازها نیز تا نیمه اول سال جاری آماده بهره برداری می‌شود و به تدریج تا پایان این سال این فازها به طور کامل به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: لایه نفتی پارس جنوبی به زودی عملیاتی خواهد شد و تاکنون ٧ حلقه چاه آن حفاری شده و در صورتی که بتوانیم شناور پالایشی برای این لایه نفتی را در موعد مقرر عملیاتی کنیم تولید نفت از این لایه نفتی آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: هدف شرکت نفت و گاز پارس افزایش تولید با رویکرد اقتصاد مقاومتی است و به همین دلیل در سال حماسه اقتصادی باید تولید گاز شیرین را از مخازن پارس جنوبی افزایش دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها