حل بحران سوریه از راه سیاسی

دومین نشست گفت‌وگوی ملی سوریه دیروز با حضور نمایندگان کشورهای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین و نیز بیش از 400 تن از نمایندگان احزاب و گروه‌های مختلف سوریه در دمشق برگزار شد.
کد خبر: ۵۵۰۸۷۲
حل بحران سوریه از راه سیاسی

به گزارش واحد مرکزی خبر، در این همایش شرکت کنندگان بر ضرورت چاره اندیشی و گفت‌وگو میان احزاب، گروه‌ها و تشکلهای مختلف سیاسی و اجتماعی با هدف دستیابی به راه حل سیاسی برای برون رفت از بحران دو ساله این کشور تاکید کردند.

عادل نعیسه سخنگوی همایش و عضو جبهه مردمی برای تغییر وآزادی در سوریه، در سخنانی اقدامات نظام سیاسی فعلی را از قبیل تدوین قانون اساسی جدید، قانون آزادی مطبوعات، آزادی فعالیت احزاب و انتخابات را ضمانت‌های جدی برای شروع گفت‌وگوی ملی با مخالفان خواند و از امید برخی گروه‌های مخالف خارج نشین به مداخله خارجی در سوریه به شدت انتقاد کرد.

علی حیدر وزیر مشاور دولت در امور آشتی ملی نیز خاطرنشان کرد، راه حل برون رفت از بحران در گرو گفت‌وگوی فراگیر است که همه طرفها را دربر بگیرد، چرا که چنین راه حلی وحدت مردم سوریه را تقویت و فتنه و تفرقه افکنی در جامعه را نقش بر آب خواهد کرد.

وی با اشاره به این‌که منافع ملی سوریه فراتر از همه اعتبارات و محاسبات است، از کشورهائی همچون جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین وعراق به خاطر حمایت از دولت و مردم سوریه و مخالفت با نقشه‌های توطئه افکنانه غربیها، قدردانی کرد.

خلیل مشهدیه عضو کمیته مرکزی حزب بعث نیز تصریح کرد، حزب متبوعش راه حل را در گرو توقف خشونت، تحکیم وحدت ملی، جلوگیری از مداخله خارجی و ارتقای رویکرد اقتصادی دولت می‌بیند.

خانم پروین ابراهیم رئیس حزب جوانان ملی سوریه و یکی از سران جبهه احزاب دموکرات این کشور ؛  از نقش سازنده ایران در قبال بحران سوریه و ارائه ابتکار عمل برای فراخوانی مخالفان و هواداران نظام سیاسی حاکم برای چاره اندیشی به منظور برون رفت از بحران قدردانی کرد.

نمایندگان سفارت جمهوری اسلامی ایران و سفیر روسیه در دمشق نیز در سخنانی به تبیین دیدگاه‌های تهران و مسکو پرداخته و مشارکت فراگیر احزاب و گروه‌های سیاسی سوریه را به منظور دستیابی سریع به راه حل سیاسی خواستار شدند.

نماینده سفارت ایران در دمشق با محکوم کردن حمله شیمیایی تروریستها به منطقه خان العسل در شهر حلب و همچنین ترور شیخ بوطی تصریح کرد، برگزاری اینگونه همایشها که مبتنی بر محور توقف خشونت، جلوگیری از مداخله خارجی و گفت‌وگوی جدی میان دولت و مخالفان سیاسی است یک اقدام سازنده است.

وی با اشاره به این‌که مردم سوریه باید سرنوشت خود را ترسیم کنند اظهارداشت، تهران مخالف هرگونه مداخله نظامی در سوریه است و با استقبال از پیشنهاد مصر در نشست چهارجانبه در قاهره شرکت کرد و از ابتکار عملهای فرستدگان بین‌المللی از جمله کوفی عنان و اخضر ابراهیمی حمایت به عمل آورده ایم و طرحی شش ماده‌ای برای حل سیاسی بحران سوریه ارائه کردیم.

سفیر روسیه در دمشق هم بر توقف سریع خشونت در سوریه تاکید کرد و گفت: مسکو خواهان برقراری گفت‌وگو و تشکیل دولت جدید براساس مفاد بیانیه ژنو به منظور انتقال به دموکراسی و نظام چند حزبی است.

سفیر روسیه همچنین از رویکرد کشورهائی غربی به ویژه آمریکا و برخی کشورهای منطقه مانند ترکیه، قطر و عربستان سعودی به شدت انتقاد کرد و گفت: اینها البوطی را ترور کردند چون خواهان گفت‌وگو نیستند و با گازهای شیمیائی خان العسل را هدف قراردادند، چون علاقمند نیستند که فرآیند سیاسی درسوریه کلید بخورد.

شرکت کنندگان در این همایش دو روزه با تشکیل چهار جلسه به بررسی نقشه راه پیشنهادی گروهی از احزاب شرکت کننده و همچنین طرح سیاسی رئیس جمهور سوریه برای برون رفت از بحران خواهند پرداخت.

آنان همچنین قوانین انتخابات، احزاب و مطبوعات را با هدف انتقال به نظام سیاسی دموکرات چند حزبی بررسی خواهند کرد.

این نشست در ادامه نشست تهران در آذر پارسال برای گفت‌وگوی ملی برگزار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها