توجه به مراکز خدماتی بین‌راهی و افزایش کمی و کیفی این مراکز در سطح استان آذربایجان شرقی، گرچه تا چند سال پیش چندان مورد توجه نبود و نارضایتی مسافران را به دنبال داشت، اما در یکی دو سال اخیر توجه خاصی به آن شده است به طوری که اکنون مسئولان استان از افزایش تعداد این مراکز در مسیرهای استان و ارتقای کیفی آنها خبر می‌دهند.
کد خبر: ۵۵۰۳۲۸
مجتمع‌های خدماتی بین‌راهی نظارت مداوم می​خواهد

در گذشته نه چندان دور شرایط مراکز خدماتی بین‌راهی در سطح استان چندان تعریفی نداشت و بیشتر مسافران از کمبود این مراکز بخصوص جایگاه‌های سی‌ان‌جی، سرویس‌های بهداشتی مناسب و... همواره در رنج بودند؛ اما با اقدامات و تدابیر مسئولان استانی اکنون، تا حدودی این مشکل مرتفع شده و مسافران و گردشگران نسبت به گذشته با خیال راحت‌تری سفر جاده‌ای به این استان را تجربه می‌کنند.

تراب‌محمدی، دبیر ستاد دائم تسهیلات آذربایجان شرقی با اشاره به لزوم توسعه امکانات رفاهی در مجتمع‌های خدماتی بین‌راهی می‌گوید: با توجه به تعداد زیاد مسافرانی که طول سال و بخصوص ایام نوروز و تعطیلات تابستان به این استان سفر می‌کنند، وجود تاسیسات و امکانات رفاهی و خدماتی در طول مسیرهای استان، یکی از زیرساخت‌های اساسی و ضروری به شمار می‌رود که نبود آنها می‌تواند از مسافرت‌های مجدد به استان جلوگیری کرده و کاهش گردشگران را به دنبال داشته باشد.

تشدید نظارت بر مجتمع‌های بین‌راهی

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح می‌کند: به منظور نظارت بهینه بر عملکرد مجتمع‌های خدماتی بین راهی بخصوص مجتمع‌های درجه دو و سه، کمیته‌ای متشکل از میراث فرهنگی، بهداشت محیط و تعزیرات حکومتی در سال‌های اخیر تشکیل شده است که فعالیت آن تاحدود زیادی نیز موفق بوده است، اما هنوز تا رسیدن به نقطه ایده‌آل و مطلوب فاصله زیادی داریم که سعی می‌کنیم با تشدید نظارت و حتی پلمب مجتمع‌های خدماتی متخلف، عملکرد آنها را به حد مطلوب نزدیک‌تر کنیم.

محمدی، محورهای اهر ـ هریس، اهر ـ کلیبر، بستان‌آباد ـ سراب، جزیره اسلامی، تبریز ـ آذرشهر، محور آذرشهر ـ ملکان، تبریز ـ مرند و صوفیان ـ شبستر را ازجمله مهم‌ترین محورهای مواصلاتی آذربایجان شرقی عنوان می‌کند که یک تا چند مجتمع رفاهی بین راهی در آنها احداث شده یا در حال احداث و بهره‌برداری است.

تجربه نشان داده به هر میزان که نظارت بر عملکرد مجتمع‌های بین‌راهی بیشتر شود، کیفیت آنها بهتر شده و مسافران و گردشگران با رضایت بیشتری از آن محورها تردد می‌کنند و مسافرت به استان و شهرهای در مسیر را برای دفعات دیگر نیز در برنامه خود می‌گنجانند.

مسئول مجتمع‌های خدماتی بین‌راهی اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان با اشاره به فعالیت 18 مجتمع خدماتی بین‌راهی در سطح استان به جام‌جم می‌گوید: موافقت اصولی برای احداث 44 مجتمع خدماتی بین‌راهی صادر شده که از این تعداد 18 باب به بهره‌برداری رسیده، 15 مجتمع در حال ساخت است و بقیه مراحل اداری خود را طی می‌کنند.

نظامی‌پور می‌افزاید: هرچند مجتمع‌های احداث شده و فعال، تمام محورها را پوشش داده‌اند، اما اگر بقیه مجتمع‌های در دست ساخت نیز به بهره‌برداری برسد، وضع راه‌های استان از نظر خدمات‌رسانی بهتر خواهد شد.

وی با اشاره به مهم‌ترین کاربردهای این مجتمع‌ها خاطرنشان می‌کند: مجتمع‌های خدماتی بین‌راهی باید دارای امکاناتی از قبیل جایگاه سوخت، سرویس بهداشتی، نمازخانه، محل فروش تنقلات، تعمیرگاه اولیه و پارکینگ باشند و در صورتی که مجتمعی یکی از این امکانات را نداشته باشد، برای آن از طرف اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان مجوز فعالیت صادر نمی‌شود.

برخورد با متخلفان

رئیس بهداشت محیط استان نیز در خصوص شرایط مجتمع‌های خدماتی بین راهی استان می‌گوید: گرچه در ماه‌های گذشته برخی از این مجتمع‌ها از نظر بهداشتی مشکل داشتند، اما با اجرای طرح ضربتی در سه ماه گذشته و نظارت شدید بازرسان از اول اسفند تا نیمه فروردین، مقدار قابل توجهی از مشکلات این مراکز مرتفع شد.

بهروز آهنگری می‌افزاید: کارشناسان و بازرسان بهداشت محیط، مراکز و مجتمع‌های خدماتی را از دو جنبه بهداشتی و بهسازی مورد نظارت دقیق خود قرار می‌دهند و بررسی‌های اخیر مرکز حاکی از این است که بیشتر مجتمع‌ها هم از نظر بهداشتی و هم از نظر بهسازی، نسبت به سال گذشته از شرایط مطلوب‌تری برخوردارند.

وی با اشاره به این‌که بیش از 60 درصد مجتمع‌ها از نظر بهداشتی و بالای 90 درصد آنها از نظر بهسازی درحد مطلوب هستند، یادآور می‌شود: با توجه به این‌که گردشگران و مسافران نوروزی به هنگام ورود به مجتمع‌های خدماتی تقریبا از تمام تسهیلات و امکانات مجتمع اعم از سوخت‌گیری، رستوران، سرویس‌های بهداشتی، پارکینگ و... استفاده می‌کنند، بنابراین بازرسان ما شرایط بهداشتی همه مراکز را کنترل و در صورت بروز تخلف با آن برخورد می‌کنند.

سعیده دلال علیپور‌‌ -‌‌ جام‌جم تبریز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها