نوروز امسال رانندگانی که همزمان مرتکب 2 تخلف حادثه‌ساز شوند، خودروی آنها تا 72 ساعت توقیف خواهد بود

گشت‌های ویژه پلیس در کمین متخلفان نوروزی

رانندگان پرخطر نوروز امسال زیر ذره‌بین پلیس خواهند بود، با آغاز اجرای طرح نوروزی پلیس راه از امروز در جاده‌های کشور، گشت‌های ویژه با ساختار و خودروهای جدید برای شناسایی و کنترل رانندگان پرخطر در معابر برون شهری و جاده‌ای کشور مستقر خواهند شد.
کد خبر: ۵۴۹۵۶۷

گشت‌های ویژه پلیس راه در نوروز امسال با اولویت استان‌های شمالی و مسافرپذیر فعالیت خواهند کرد و پیش‌بینی می‌‌شود تا نیمه اول سال آینده در کل کشور این گشت‌ها به کار گرفته شود.

به گزارش جام‌جم، رئیس پلیس راهور ناجا در نشست خبری روز گذشته خود مهم‌ترین وظیفه این گشت‌ها را برخورد با تخلف‌های حادثه‌ساز عنوان کرد و گفت: شناسایی رانندگان پرخطر، کنترل تخلف‌های حادثه‌ساز و نظارت بر وضع ترافیک و تردد خودروها در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها از دیگر وظایف گشت‌های ویژه پلیس در تعطیلات نوروز 92 است.به گفته سردار مومنی، واحدهای گشت دارای اختیارات ویژه هستند به طوری که آنها می‌توانند خودروی رانندگان متخلف را توقیف و به پارکینگ منتقل کنند و رانندگان متخلف نیز به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

نوروز امسال 6792 راننده متخلف از سفر با خودروی شخصی محروم شده‌اند. رئیس پلیس راهور ناجا توضیح داد: گواهینامه این رانندگان متخلف که میزان نمره منفی آنها به 30 نمره رسیده بود از آنها گرفته شده و به این ترتیب این رانندگان در تعطیلات نوروز امسال از سفر با خودروی شخصی محروم شده‌اند.

به گفته سردار مومنی، این رانندگان باید شش ماه مرتکب هیچ گونه تخلفی نشوند تا نمرات منفی شان پاک شود. همچنین 18 هزار و 650 راننده متخلف نیز که تعداد نمره‌های منفی‌شان در آستانه رسیدن به 30 است، اگر مرتکب تخلف حادثه‌ساز شوند؛ قطعا نوروز امسال از سفر با خودروی شخصی بازخواهند ماند.

رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: سرعت غیرمجاز، انحراف به چپ، سبقت غیرمجاز و بی‌توجهی به جلو (با بیشترین سهم خستگی و خواب آلودگی) دلیل 80 درصد تصادفات رانندگی امسال در جاده‌های کشور بوده است.

افزایش مبلغ جریمه‌ها از سال 93

مبلغ جریمه‌های رانندگی از دو سال دیگر افزایش خواهد یافت. رئیس پلیس راهور ناجا در این باره گفت: براساس قانون جدید جرایم رانندگی در کشور باید مبلغ جریمه‌ها هر سه سال یک بار مورد بازنگری قرار گیرد و به همین دلیل از سال 93 مبلغ جریمه‌های رانندگی افزایش خواهد یافت.

همچنین از ابتدای امسال تا پایان بهمن، 2023 دستگاه و سازمانی که کوتاهی آنها در انجام وظایف‌شان موجب وقوع تصادفات رانندگی خسارتی و جرحی و فوتی شده است، از سوی پلیس به محاکم قضایی معرفی شدند.

72 ساعت توقیف خودرو برای ارتکاب همزمان دو تخلف

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به وضع سفرهای نوروزی امسال گفت: موج اول سفرهای نوروزی در هفته اول و موج دوم در هفته دوم نوروز انجام می‌شود، بنابراین همچنان خط قرمز پلیس انجام تخلف‌های حادثه‌ساز، نداشتن معاینه فنی و نقص فنی خودروهاست.

به گفته مومنی، نوروز امسال رانندگانی که همزمان مرتکب دو تخلف حادثه‌ساز شوند، خودروی آنها تا 72 ساعت در پارکینگ توقیف خواهد بود.

خراسان کمترین و آذربایجان بیشترین کشته‌ها

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان این‌که در 11 ماه امسال 1200 نفر کمتر بر اثر حوادث رانندگی نسبت به سال گذشته کشته شدند، پیش‌بینی کرد اگر وضع به همین روال پیش برود و رانندگان قانونمندتر قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند، تعداد کشته‌های تصادفات رانندگی به زیر 19 هزار نفر کاهش یابد.سردار مومنی با اشاره به این‌که استان‌های خراسان رضوی،‌ فارس، خوزستان، اصفهان و کردستان بیشترین کاهش کشته‌های تصادفات رانندگی امسال را به خود اختصاص داده‌اند، تصریح کرد: امسال استان‌های آذربایجان غربی، کرمان، چهار محال و بختیاری، خراسان شمالی و مرکزی بیشترین افزایش کشته‌های تصادفات را داشته‌اند.

پوران محمدی / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها