هتل‌ها نوروز گران نمی‌شود

یک اتمام حجت نوروزی؛ هتل‌ها حق ندارند، حتی هزار تومان اضافه از مسافران در ایام نوروز بگیرند.
کد خبر: ۵۴۹۰۷۸
هتل‌ها نوروز گران نمی‌شود

شریف ملک‌زاده، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از همین حالا تکلیفش را با هتلداران روشن کرده و می‌گوید: امسال دیگر خبری از تذکر به هتلداران نیست و هتل‌های متخلف در ایام نوروز پلمب می‌شوند.

وی البته این توضیح را هم می‌دهد که اگر آژانس گردشگری مرتکب تخلف شده باشد، از هفدهم فروردین لغو مجوز می‌شود و در صورتی که هتل‌ها مرتکب تخلف شده باشند هم پس از تعطیلات نوروز قطعا ستاره‌هایشان کم خواهد شد.

ملک‌زاده تاکید می‌کند: هتل‌ها و آژانس‌های گردشگری متخلف قطعا بدون تذکر پلمب می‌شوند و هیچ اغماضی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

تخفیف ۱۰ تا ۴۰ درصدی هتل‌ها

اگر وعده رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری عملی شود، هتل‌ها نه فقط حق افزایش نرخ‌ها را ندارند؛ بلکه باید به مسافران نوروزی تخفیف هم بدهند.

تخفیف 10 تا 40 درصدی قولی است که ملک‌زاده به مسافران نوروزی داده و می‌گوید: به هتل‌های سراسر کشور ابلاغ شده تعطیلات نوروز امسال از 10 تا 40 درصد به مسافران تخفیف دهند، به طور مثال هتل‌های تهران در ایام نوروز تخفیف 30 تا 40 درصدی دارند.

هرچند معاون رئیس‌جمهور تاکید می‌کند این دستور قاطع سازمان گردشگری است و هتلداران موظف به اجرای بی‌چون و چرای این ابلاغیه هستند، اما باید دید وعده‌ گران نشدن نرخ هتل‌ها از یک‌سو و تخفیف 10 تا 40 درصدی از سوی دیگر، تا چه اندازه اجرایی خواهد شد.

او همچنین با اشاره به راه‌اندازی کاروان‌های شادی در جاده‌ها توضیح می‌دهد: 31 اتوبوس با عنوان کاروان شادی با بازدید از مناطق دیدنی و رستوران‌ها، موسیقی‌های سنتی، نمایش و تئاتر‌هایی که موجب نشاط و شادی مسافران نوروزی در جاده‌ها می‌شود را اجرا خواهند کرد.

معاون رئیس‌جمهور درباره اعلام آمار سفرهای نوروزی نیز به فارس می‌گوید: امسال سازمان میراث فرهنگی فقط آمار گردشگران را اعلام نمی‌کند؛ بلکه درباره میزان جابه‌جایی مسافران با حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی نیز اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

هتل ها در سرازیری ورشکستگی

در شرایطی که مسئولان سازمان گردشگری بر گران نشدن نرخ هتل‌ها در ایام نوروز تاکید دارند، برخی کارشناسان حوزه گردشگری این تصمیم را به ضرر صنعت گردشگری می‌دانند و معتقدند با این کار، هتل‌ها در سرازیری ورشکستگی قرار خواهند گرفت.

آنها می‌گویند این کاملا طبیعی است که هتل‌ها در برخی فصل‌های سال به دلیل کمبود مسافر و گردشگر نرخ‌های خود را کاهش دهند و در مقابل در فصل‌های پرمسافر (که تعطیلات نوروز یکی از آنهاست) حتی تا دو برابر هم نرخ خود را افزایش دهند؛ زیرا در نهایت این شرایط خاص مانند کم یا زیاد بودن تعداد گردشگر در برخی فصل‌هاست که در تعیین نرخ‌ها تعیین‌کننده است و البته این قانونی است که نه فقط در کشور ما بلکه در تمام دنیا مصداق پیدا می‌کند.

ناصر کرمی، کارشناس حوزه گردشگری در گفت‌وگو با جام‌جم در این زمینه توضیح می‌دهد: یک هتل ممکن است هفته‌ها خالی بماند یا با تعداد انگشت‌شمار مسافری که در طول سال در این هتل اقامت می‌کنند، بسختی هزینه‌هایش را جبران کند، بنابراین کاملا منطقی است که هتلدار منتظر فصل‌هایی که تعداد گردشگران بیشتر است، مانند نوروز بماند تا بتواند از این فرصت برای جبران هزینه‌های هتل استفاده کند.

وی گردشگری را صنعتی ضربه‌پذیر، شکننده و نه‌چندان سودآور و موضوع گران نشدن نرخ هتل‌ها در ایام نوروز را ضربه مهلکی به هتل‌ها می‌داند و معتقد است: چرا در شرایطی که در ماه‌های اخیر اغلب کالاها و خدمات با افزایش بهای دو برابری مواجه شده‌اند، حالا هتل‌ها باید از این قاعده مستثنا شوند و موضوع گران نشدن نرخ خدمات فقط باید به صنعت شکننده گردشگری تحمیل شود، آن هم در شرایطی که این وضع ممکن است هتل‌ها را به مرز تعطیل بکشاند.

اگر بپذیریم که افزایش نیافتن نرخ هتل‌ها در ایام نوروز ممکن است به ضرر هتلداران و مهم‌تر از آن به ضرر صنعت گردشگری تمام شود، پس در این میان تکلیف مسافران نوروزی چه خواهد شد؟ واقعا جز افزایش نرخ هتل‌ها چاره‌ای برای حفظ صنعت گردشگری از ورشکستگی وجود ندارد؟

کرمی، کارشناس حوزه گردشگری، در حالی که هتل را جزو کالاهای غیرضروری می‌داند، آن را به کالاها و خدماتی که تاریخ مصرف دارند نیز تشبیه می‌کند و می‌گوید: هتلداران اگر نتوانند در فصل‌هایی که گردشگری با رشد مناسب مواجه است، از این فرصت برای جبران هزینه‌ها استفاده کنند، در سایر فصل‌های کم مسافر با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

در واقع این کارشناس معتقد است چنین راهکاری اجتناب‌ناپذیر است، حتی اگر این افزایش نرخ به بهای این تمام شود که همه مردم در سفرهای خود نتوانند در هتل اقامت‌کنند.

اول، نظارت روی کیفیت خدمات

شاید برای شما هم پیش آمده با صرف هزینه قابل توجهی با فلان آژانس گردشگری راهی سفر شده‌اید، یا فلان هتل چند‌ستاره را برای اقامت رزرو کرده‌اید، اما وقتی به مقصد رسیده‌اید با اقامت کوتاهی در هتل موردنظر متوجه شده‌اید خیلی چیزها با وعده‌هایی که به شما داده شده، زمین تا آسمان فاصله دارد.

خدمات هتل پنج ستاره به اندازه یک هتل سه ستاره هم نیست، کیفیت خدمات یک مهمانسرای لوکس به زحمت در حد یک کمپ است و ده‌ها مشکل دیگر.

این مشکلی است که کارشناسان گردشگری نیز آن را تائید کرده و معتقدند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه آنچنان که باید محکم و قاطع عمل نمی‌کند.

کرمی، کارشناس گردشگری تاکید می‌کند سازمان گردشگری به اندازه کافی نیرو و امکانات لازم برای نظارت بر عملکرد هتل‌ها و آژانس‌های گردشگری دارد، اما بهتر است به جای این‌که تمام توان خود را روی نظارت بر گران شدن یا نشدن نرخ هتل‌ها و آژانس‌ها بگذارد، بخش قابل‌ توجهی از انرژی و توان خود را روی موضوع کیفیت خدماتی که در هتل‌ها و آژانس‌های گردشگری به مسافران ارائه می‌شود، بگذارد.

وی معتقد است اکنون برخی از هتل‌ها و آژانس‌های گردشگری با وجود داشتن چند ستاره، کیفیت خدمات‌دهی آنها در حد حداقل‌هاست و مسافران را راضی نمی‌کند.

گردشگران با حقوق‌شان آشنا باشند

چقدر با حقوق گردشگری خود آشنا هستید؟ اصلا می‌دانید که اگر به هر دلیل از کیفیت خدمات آژانس گردشگری که با آن سفر کرده‌اید یا هتلی که در آن اقامت دارید ناراضی هستید، باید مشکل‌تان را با کدام مرجع ذی‌صلاح در میان بگذارید؟

این نکته مهمی است که کرمی با اشاره به آن از مسافران می‌خواهد از حق و حقوق خود به‌عنوان یک گردشگر دفاع کنند.

جریمه 30 میلیونی برای آژانس‌های هواپیمایی متخلف

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، بازار کار و کاسبی آژانس‌های هواپیمایی هم داغ است؛ همین موضوع جسته و گریخته باعث تخلفاتی در میان برخی از این آژانس‌ها شده است.این تخلفات در حالی انجام می‌شود که برخی آژانس‌های مسافرتی از فرصت‌های به‌وجود آمده مانند ایام نوروز سوءاستفاده کرده و بلیت هواپیما را با نرخ‌های چند برابر نرخ مصوب به متقاضیان می‌فروشند.

رئیس شعبه 36 تعزیرات حکومتی در گفت‌وگو با فارس از افزایش تیم‌های نظارتی و جدی‌تر شدن بازرسی از آژانس‌های هواپیمایی در ایام فراوانی سفر مانند تعطیلات نوروز خبر داده و می‌گوید: با بررسی‌هایی که انجام می‌شود، اگر تخلفات آژانس‌ها اثبات شود، برابر مقررات و قوانین سازمان تعزیرات با آنها برخورد خواهیم کرد.

وی تاکید می‌کند: آژانس‌هایی که تخلف آنها محرز شده باشد، پس از حضور مدیرعامل آژانس در تعزیرات از 12 تا 30‌میلیون تومان جریمه می‌شوند.

پوران محمدی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها