در تازه ترین اقدام مقام‌های عربستان، 2 فعال مدنی این کشور به اتهام تخطی از اوامر پادشاه به 21 سال زندان محکوم شدند

آل‌سعود فشار بر مخالفان را افزایش می‌دهد

دادگاه کیفری عربستان دو نفر از فعالان حقوق بشر این کشور را به اتهام خروج از اطاعت پادشاه و تحریک به ایجاد فتنه به زندان محکوم کرد. این درحالی است که تظاهرات مخالفان حکومت آل‌سعود همچنان در برخی شهرها ادامه دارد و مقامات سعودی به جای پاسخ دادن به مطالبات معترضان به بازداشت گسترده آنان اقدام می‌کنند.
کد خبر: ۵۴۸۶۲۲

به گزارش ایسنا، دادگاه کیفری ریاض روز شنبه محمد فهد القحطانی و عبدالله الحامد، دو نفر از فعالان عربستانی عرصه حقوق بشر را به تحمل زندان به اتهام تخطی از اوامر پادشاه و قبول نداشتن جایگاه وی، ارائه اطلاعات نادرست به رسانه‌های خارجی و تلاش برای ایجاد فتنه به زندان محکوم کرد. بر اساس حکم دادگاه کیفری ریاض، القحطانی و الحامد به ترتیب به ده و 11 سال زندان محکوم شد و تا اطلاع ثانوی از سفر به خارج از این کشور نیز ممنوع هستند.

دادگاه کیفری ریاض همچنین دو فعال عربستانی یاد شده را به منحرف کردن افکار عمومی و تحریک مردم به ایجاد فتنه و ناآرامی در عربستان متهم کرده است. شبکه اسکای‌نیوز عربی نیز گزارش داد: دادگاه عربستان علاوه بر صدور حکم زندان برای این دو فعال، جمعیت دفاع از حقوق مدنی و سیاسی موسوم به جمعیت «حسم» را که القحطانی از موسسان آن است، منحل کرد. جمعیت حسم از گروه‌های فعال در عرصه حقوق بشر عربستان است که سال 2009 فعالیتش را آغاز کرد.

ادامه تظاهرات مخالفان

یک نویسنده و تحلیلگر سیاسی عربستانی گفت: برپایی ۵۰ تظاهرات اعتراض‌آمیز در طول دو ماه نشانه رشد فزاینده بحران در این کشور است. علی الاحمد در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم اظهار کرد: اعتراضات مردمی به دلیل بحران در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رشد فزاینده‌ای به خود گرفته است. این نویسنده و تحلیلگر سیاسی عربستانی افزود: اعتراضات در عربستان به منطقه خاصی محدود نبوده و بیشتر مناطق به سبب اوضاع سیاسی، بازداشت‌های ظالمانه و سختی معیشت، صحنه تظاهرات مردمی بوده است. وی با اشاره به انحلال جمعیت حقوق بشری «حسم» و محاکمه دو نفر از بنیانگذاران آن، تصمیمات دستگاه قضایی عربستان سعودی را غیرمنطقی توصیف کرد. وی دستگاه قضایی آل‌سعود را سازمانی نژادپرست و عقب افتاده خواند و تصریح کرد: دستگاه قضایی عربستان از عدالت به دور است و مستقل نیست.

درحالی که ناظران احتمال می‌دهند هزاران نفر در عربستان به جرم ابراز مخالفت با نظام حاکم به زندان افتاده باشند، یک مسئول بلندپایه این کشور فقط به وجود ۲۷۷۲ فرد بازداشت‌شده در زندان‌های عربستان اذعان کرد. این درحالی است که سازمان‌های حقوق بشر، تعداد آنها را دست کم ۳۰ هزار نفر می‌دانند.

به گزارش شبکه العالم، سرلشکر منصور الترکی، سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان چند روز پیش در جریان سفرش به شهر بریده، بزرگ‌ترین شهر استان القصیم گفت: تعداد بازداشت‌شدگان در زندان‌های اداره آگاهی 2772 نفر است که از بین آنها 2221 نفر تبعه عربستان و 551 نفر دیگر از 41 کشور عربی و غیرعربی هستند. هیات حقوق بشر دولتی عربستان در پاییز 2011 از وجود 4400 فرد بازداشت شده در زندان‌های اداره آگاهی خبر داده بود. مسئولان دولتی وجود زندانی سیاسی در زندان‌های عربستان را تکذیب می‌کنند.

سخنگوی وزارت کشور عربستان به بازداشت 178 نفر در تظاهرات استان القطیف نیز اشاره کرد و گفت: 104 نفر که بازداشت و سپس آزاد شده بودند بار دیگر به رفتار مجرمانه خود ادامه دادند و تحقیقات از274 فرد بازداشت شده در جریان است. الترکی گفت: همه بازداشت شدگان در شهر بریده آزاد شده‌اند؛ به استثنای 19 زن و 55 مرد سعودی و یک مصری که تابعیت عربستان را جعل کرده بود.

پلیس سعودی یک هفته پیش گفته بود 176 نفر از جمله 15 زن را که در بریده برای درخواست آزادی زندانیان سیاسی تظاهرات کردند، بازداشت کرده است. شهرهای مختلف عربستان از یک سال پیش شاهد تظاهرات خانواده‌ها و بستگان زندانیان برای درخواست آزادی آنهاست.

افزایش نقض حقوق بشر

یک فعال حقوق بشر عربستانی با انتقاد از روند رو به افزایش نقض حقوق بشر در عربستان سعودی تصریح کرد سرکوب و زیرپا گذاشتن حقوق مردم این کشور بروشنی از ماهیت سرکو‌بگرانه این رژیم عربی حکایت دارد. به گزارش فارس، حمزه الحسن ،معارض برجسته عربستان سعودی با اشاره به آغازین سال‌های به قدرت رسیدن آل‌سعود در سرزمین عربستان گفت: این نظام از بدو تولد و شکل‌گیری، قدرت خود را بر پایه سرکوب و نقض حقوق بشر بنا نهاده است و همگام با افزایش تعداد سال‌های عمر این نظام و قدرت یافتن آن، روند سرکوب شهروندان نیز سیر صعودی پیدا کرده است.

این فعال حقوق بشر عربستان سعودی به ادعاهای دروغین رژیم آل‌سعود در خصوص عالی بودن سطح رفاه و آسایش در جامعه عربستان اشاره کرد و گفت: رژیم خودکامه آل‌سعود به واسطه در اختیار داشتن بسیاری از رسانه‌ها مانورهای تبلیغاتی فراوانی برای خود مهیا ساخته و برای رسیدن به اهداف حکومتی، مردم عربستان را غرق در نعمت و خوشی معرفی کرده است حال آن‌که واقعیت این کشور از چیز دیگری حکایت دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها